Tez No İndirme Tez Künye Durumu
512872
Osmanlı-Türk makam müziği ögelerinin günümüz Türk bestecilerince kullanımı / The usage of Ottoman-Turkish makam music elements in ontemporary Turkish composers
Yazar:VOLKAN TOPAKOĞLU
Danışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ ERAY ALTINBÜKEN
Yer Bilgisi: İstanbul Teknik Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Müzikoloji ve Müzik Teorisi Ana Bilim Dalı / Kompozisyon Sanat Dalı
Konu:Müzik = Music
Dizin:Karşılaştırmalı müzik = Comparative music ; Osmanlı müziği = Ottoman music ; Türk besteciler = Turkish composers ; Türk besteciler = Turkish composers ; Türk müziği = Turkish music ; Çok sesli müzik = Polyphonic music
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2018
115 s.
Bu tez ile Türkiye'de yaşayan günümüz çoksesli müzik bestecilerinin Osmanlı-Türk Makam Müziği ögelerinden nasıl yararlandığı gösterilmeye çalışılmıştır. Bu nedenle çalışmada öncelikle Osmanlı-Türk Makam Müziği'nin ses sistemine ve yapıtaşlarına kısa bir bakışta bulunulmuştur. Burada notasyon, makamlar ve makamları oluşturan çeşniler, makamların donanım ve seyir özellikleri ile Türkiye'de çoksesli müzik besteciliğinin tarihi kısaca tartışılmıştır. İkinci bölümde Osmanlı-Türk Makam Müziği ögelerinden en çok istifade ettiği gözlemlenmiş beş bestecinin notalarına ve kayıtlarına ulaşılabilen birer eseri seçilmiştir. Hasan Uçarsu'nun (1965) "Lamento", Özkan Manav'ın (1967) "Taksim", Onur Türkmen'in (1972) "Hat", Oğuzhan Balcı'nın (1977) "İstanbul Hatırası" ve Sadık Uğraş Durmuş'un (1978) "1V4K" adlarındaki eserleri içerdiği Osmanlı-Türk Makam Müziği ögeleri bakımından analiz edilmiş, buradan hareketle hangi ögelerin ne sıklıkla kullanıldığı ve kullanım yöntemleri tartışılmıştır.
In this thesis, contemporary Turkish composers who have been using the Ottoman-Turkish Makam Music as compositional material are studied. To start with; the pitch system, genuine notation elements, such terms as 'makam', 'çeşni' and 'usûl' are defined. Basic makams, forms and usûls are listed and a brief history of polyphonic composition traditions in Turkey is outlined. Secondly, selected pieces from five composers; Hasan Uçarsu (1965) "Lamento", Özkan Manav (1967) "Taksim", Onur Türkmen (1972) "Hat", Oğuzhan Balcı (1977) "İstanbul Hatırası" and Sadık Uğraş Durmuş (1978) "1V4K", are analyzed in terms of use of Ottoman-Turkish Makam Music material. Lastly, methods employed by each composer are discussed comparatively in order to provide a general picture of the usage of Ottoman-Turkish Makam Music materials among today's composers in Turkey.