Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
98543
|
|
Kara Harp Okulu öğrencilerinin problem çözme beceri algılarının ve problem çözme yaklaşım biçimlerinin cinsiyet, sınıf, akademik başarı ve liderlik yapma açısından incelenmesi / Investigation of perception of problem solving skills and problem solving approaches of the Turkish Army Academy cadets in terms of gender, grade, academic success and being leader
Yazar:DEFNE FERAH
Danışman: PROF. DR. OYA ERSEVER
Yer Bilgisi: Hacettepe Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Akademik başarı = Academic achievement ; Askeri okullar = Military schools ; Eğitim psikolojisi = Education psychology ; Kara Harp Okulu = Turkish Military Academy ; Liderlik = Leadership ; Problem çözme = Problem solving ; Öğrenciler = Students
|
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2000
154 s.
|
|
Bu araştırma ile Kara Harp Okulu öğrencilerinin problem çözme beceri algıları ile problem çözme yaklaşım biçimlerinin cinsiyet, sınıf, akademik basan ve liderlik yapma değişkenleri açısından farklılık gösterip, göstermediği incelenmiştir. Araştırmanın evreni 1998-1999 Öğretim yılında Kara Harp Okuluna devam eden toplam 2460 öğrenciden oluşmaktadır. Örneklem toplam 512 kişi olup bu sayı bazı alt problemlerin yapısına ve bağımsız değişkenlere bağlı olarak azalma göstermiştir. Araştırmada verilerin toplanmasında, bağımlı değişkenler olan problem çözme beceri algısı ve problem çözme yaklaşım biçimleri için "Problem Çözme Envanteri" kullanılmış, bağımsız değişkenlere ilişkin bilgiler de aynı envanterin cevap kağıdının üst tarafında sorulmuştur. Verilerin analizinde SPSS 6.0 ve Statıstıca 5.0 paket programlarından yararlanılmıştır. Verilerin çözümlenmesine geçilmeden önce Problem Çözme Envanterinin Kara Harp Okulu örneklemi için güvenilirlik ve faktör analizi çalışmaları yapılmıştır. Araştırma verileri bağımsız gruplar için t testi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, Kara Harp Okulunda okuyan kız öğrencilerin akademik ortalamaları yüksek olan öğrencilerin, liderlik yapan öğrencilerin problem çözme becerilerini daha olumlu olarak değerlendirdikleri bulunmuştur. Bunlardan kız öğrencilerin problemlerini çözerken daha sistemli yaklaştıkları, akademik başarısı yüksek olanların problemlerine yaklaşırken daha sistemli, güvenli oldukları ve kaçıngan olmayan yaklaşımları benimsedikleri, liderlik görevi alan öğencilerin ise, problemlerine daha sistematik olarak yaklaştıkları belirlenmiştir. Araştırma sonucunda problem çözme beceri algısında ve yaklaşım biçimlerinde sınıf değişkeni açısından anlamlı bir fark bulunamamıştır. Bununla birlikte cinsiyet değişkeninde, Problem Çözme Yeteneğine Güven, ve Kaçıngan Yaklaşım; liderlik yapma değişkenin de ise Problem Çözme Yeteneğine Güven, Kaçıngan Yaklaşım açısından anlamlı fark olmadığı görülmüştür.
|
|
It has been investigated with this research if Army Academy Cadets show differences concerning the variables of being a leader, academic success, grade and gender in relation with their problem solving skills and to their problem solving approaches. This research covers the cadets who are continuing their education in the Army Academy during the 1998-1999 education period. (N=2460) Total number of the sample 512 persons and this amount has the reduction depending on some sub- problems structures and independent variabilities. The samples have been given after the research has been conducted with randomly chosen students. The "Problem Solving Inventory" has been used in order to evaluate the problem solving skill capacity and problem solving approaches and to collect all the data. Also the information concerning the independent variables have been asked on the top left corner of the same inventory. SPSS 6.0 and Statistica 5.0 software package programs have been used during the analysis of the data received. The studies of factor analysis and reliability were conducted before the data analysis stage was started. The research data were analysed by using the method oft-test for independent groups. It has been determined at the end of the research that the girl cadets, the cadets who had a high grade average, and the students who liked being a leader, evaluated themselves as better problem solvers and they worked systematically in order to solve problems, they did not try to rush things and that their approaches to problems showed that they trusted themselves. A significant difference concerning the grade variable couldn't be found in relation to problem solving skills and problem solving approaches. It has been noted that there wasn't a significant difference between the approaches to problem solving, the approach to rush in solving a problem, thinking in one way only and the personal reliability in problem solving among the variables of gender, academic success and leadership. |