Tez No İndirme Tez Künye Durumu
51623
Tanzimat ve Servet-i Fünun şairlerinin şiir anlayışı / Poem understanding of poets of Tanzimat and Servet-i Fünun
Yazar:SERAP AKÇAOĞLU
Danışman: PROF. DR. OLCAY ÖNERTOY
Yer Bilgisi: Ankara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı / Yeni Türk Edebiyatı Bilim Dalı
Konu:Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and Literature
Dizin:Servet-i Fünun Dönemi = Servet-i Fünun Period ; Tanzimat Dönemi = Tanzimat Period ; Türk edebiyatı = Turkish literature ; Şairler = Poets ; Şiir = Poem
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
1996
224 s.
Tanzimat Dönemi'nin her alandaki yenilikçi yapısı edebiyatı-dolayısıyla şiiri de etkilemiştir. Böylece şiirde de yenileşme hareketleri başlar. Yenileştirmeyi gerek dil ve şekil gerekse muhteva açısından ilk başlatan Şinasi olur. Çünkü Şinasi Fransız şiirini tanır. Ardından Ziya Paşa ile Namık Kemal onun takipçisi olur. Divan geleneğinin kalıplaşmış kurallarından sıyrılarak kendilerine özgü bir şiir meydana getirmeye çalışırlar. Tanzimat'ın İkinci Kuşak şairleri ise, (Recaizade Mahmut Ekrem, Abdülhak Hamit, Muallim Naci) "Sanat, sanat içindir." anlayışına bağlı kalırlar. Daha çok ferdî konulu şiirler yazmayı tercih ederler. Tanzimat şairleri, Divan şiirinin malzemelerini kullanarak yeni bir şiir anlayışı ile ortaya çıkarlar. Bunun nedeni, Batı kültürü ile tanışmış olmalarıdır. Recaizade Mahmut Ekrem, Servet-i Fünûn Dönemi'nin de kurucusu olur. Tanzimat' m yenilikçi ruhu Servet-i Fünun şairlerini etkiler. Onlar şiiri hem şekil, hem de içerik açısından daha da geliştirirler. * Servet-i Fünûn şairleri (Tevfik Fikret, Cenap Şebabettin, Hüseyin Siyret, Hüseyin Suat, Ahmet Reşit, Ali Ekrem, Süleyman Nazif, Faik Ali, Süleyman Nesip, Celal Sahir) tıpkı Tanzimat'ın İkinci Kuşak şairleri gibi "Sanat, sanat içindir." anlayışını benimserler. Daha sonra İkinci Meşrutiyet ile birlikte bazı şairler bu anlayıştan vazgeçip dönemin sağladığı serbestlikten yararlanarak şiirlerini "Sanat toplum içindir." anlayışına dayanarak yazarlar. Her iki dönemin şairlerinin de şiirimizin bugünkü konumuna gelmesinde büyük rolü vardır.
The new understanding, structere of Tanzimat term inevery section affected the literature. By reason of, it affected the poem too. So newness activities in poetry also began. Şinasi was the first who began renewing in poetry in both the act of narrating, form and contetnts. Because Şinasi knew well about The French Poem. After Şinasi, Ziya Paşa and Namık Kemal folowed his poem understanding. They tried to make poems that are special to themselves. Abstracting themselves from the traditional rules of the literature of Divan. (The tradition of Divan) Receizade Mahmut Ekrem, Abdülhak Harnit, Muallim Naci being poets from the second term of Tanzimat dependedon the understanding of that "The arts is for the art." They learnt abaut The Western Culture was why the poets in Tanzimat, using the documents of the poems of Divan shewed themselves in a new poem understanding. Receizade Mahmut Ekrem also became the organizer of Servet-i Fünûn term. The espirit of Tanzimat that loves newness affected the poets of Servet-i Fünûn they advanced the poem more as both the form and the contents. Also the poets in the term of Servet-i Fünûn who are Cenap Şababettin,Tevfik Fikret, Hüseyin Siyret, Hüseyin Suat, Ahmet Reşit, AH Ekrem, Süleyman Nazif, Faik Ali, Süleyman Nesip and Celal Sahir, just as the second term poets of Tanzimat apprepriated the understanding of that "The art is for the art." Later some poets, after the second Meşrutiyet gave up that understanding and profiting by the freedom that this term provided. They wrote their poems being based on that "The art is for the society" Also poets in each two term have the great importance about that our poem has come in to Today's situatioa