Tez No | İndirme | Tez Künye | Durumu |
30346 |
Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. Yayınlanma izni olmayan tezlerin basılı kopyalarına Üniversite kütüphaneniz aracılığıyla (TÜBESS üzerinden) erişebilirsiniz.
|
Ahlat Anadolu Selçuklu mezar anıtlarının çizgisel analizi / Yazar:ÖZLEM ÖZCAN Danışman: null DİNÇER ÖZEN Yer Bilgisi: Anadolu Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü Konu:Sanat Tarihi = Art History Dizin:Anadolu Selçukluları = Anatolian Seljuks ; Mezar taşları = Tambstones ; Süsleme sanatı = Decorative art ; Van-Ahlat = Van-Ahlat |
Onaylandı Yüksek Lisans Türkçe 1993 148 s. |
ÖZET Ahlat Halife Ömer zamanında 641 de lyaz b. Ganem isimli bir kumandan tarafından Bizanslılardan alınarak İslam ülkelerine katılmış. Zaman zaman Emevilerin ve Abbasilerin eline geçen Ahlat tekrar Bizanslılar tarafından alınmış ve sonradan tekrar Selçukluların eline geçmiştir. Ahlat kültüründe en çok dikkati çeken Îslam-Türk medeniyetinin simgesi olan mezar taşlandır. Türk kültürünün bütün öğelerini Ahlat mezar taşlan üzerinde bulmak mümkündür. Selçuklu mimarisinde, kitle ve hacimden önce süs göze çarpar, Mimari bezemelerde özellikle portallerde poligon, birbirine geçmiş daire, sekiz ve oniki uçlu yıldız gibi hendesi unsurlarda geniş ölçüde kullanılmıştır. Taş yontulannda sık rastlanan motiflerden bir diğeri de yıldız geçmelerdir. Ahlat'ın en dikkate değer anıtlan olan Mezar anıtlan - Kümbet ve mezar taşları Ahlat'ı adeta bir açık hava müzesi durumuna getirmiştir. Bir kaç çeşit olan bu kümbetlerin, Orta Anadolu Kümbetlerinden farkı çatılı kısımlannın panolara ayrılmış olması ve saçak şeklinde dışanya doğru uzanarak silme ile nihayetlenmiş olmasıdır. | |||
ABSTRACT Ahlat had joined in Islam countries in 641 in the period of Calipn Ömer, by a commonder called llyaz b. Ganem, who conquered it form Byzantian. From time to time Ahlat had been invaded by "Abbasi"s and "EmevTs, again captured by Byzantian and then, at last, passed to seljukians. In Ahlat culture, the most significant architectural parts are tombstones, which are the symbols of Islam-Turkish civilisation. It's possible to find all elements of Turkish culture on Ahlat tombstones. In Seljukian Arthitecture, ornamentation stands out before block and volume in arthitecturel embellishments, especially in "portals" geometrical components as polygon, circles crossing each other, stars with eight and twelve tips have been broadly used. Another frequently encountered pattern in stone chips are crossing stars. The grave monuments, domes and tombstones are the most attention calling monuments of Ahlat which have made Ahlat an open- air museum. The difference between these domes and the Middle Anatolian domes are the roof parts which have been seperated with panels and with "silme" which prodrude outwards and ends the eave. |