Tez No İndirme Tez Künye Durumu
423586
Düzyazılarından hareketle Ziya Gökalp'in manzumelerinin tematik tahlili / Thematic analysis of Ziya Gökalp's poems with reference to his prose
Yazar:HAFİZE ŞAHİN
Danışman: PROF. DR. SIDDIKA DİLEK YALÇIN ÇELİK
Yer Bilgisi: Hacettepe Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı / Yeni Türk Edebiyatı Bilim Dalı
Konu:Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and Literature
Dizin:Edebiyat = Literature ; Gökalp, Ziya = Gökalp, Ziya ; Manzumeler = Poems ; Tematik inceleme = Thematic analysis ; Türk edebiyatı = Turkish literature ; Türkçülük = Turkism ; Yeni Türk edebiyatı = New Turkish literature
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2015
627 s.
ÖZET ŞAHİN, Hafize. Düzyazılarından Hareketle Ziya Gökalp'in Manzumelerinin Tematik Tahlili, Doktora Tezi, 29 Aralık 2015. Ziya Gökalp hakkındaki bu çalışmanın amacı, Ziya Gökalp'in manzumelerini düzyazılarından hareketle tematik olarak kronolojik bir okuma yöntemiyle tahlil edebilmektir. Böylelikle Ziya Gökalp metinlerinde kronolojik okumanın, eserlerini tahlilde önemli bir okuma yöntemi olduğu kanıtlanmak istenmiştir. Tezin giriş bölümünde Ziya Gökalp'in hayatı ve dönemin panoramasını yansıtan Meşrutiyet dönemi fikir akımları hakkında bilgi verilmiştir. Birinci bölümde ise Ziya Gökalp'in eserlerinin dökümü verilmiştir. Eser dökümünde karşılaştırmalı bir bakış açısı izlenerek Ziya Gökalp'in eserleri hakkında günümüze kadar devam eden bilgi kirliliği sonlandırılmak istenmiştir. Çalışmanın diğer bölümlerinde ise Ziya Gökalp'in manzumelerindeki temalar düzyazılarından hareketle tahlil edilmiştir. Ziya Gökalp sosyolojisinin temellerini oluşturan bu temalar şunlardır: "Türkçülük", "Hars ve Medeniyet", "Halkçılık", "Türk Töresi", "İktisat", "Din", "Eğitim", "Tarihî Kişiler", "Aile", "Türk Tarihindeki Savaşlar" ve "Biyografik Manzumeler". Manzumelerdeki bu temalar kronolojik olarak düzyazıları bağlamında değerlendirilmiş ve tablolarla da hangi temanın manzumelerde daha çok işlendiği sayısal olarak gösterilmiştir. Ziya Gökalp'in manzumelerinin düzyazılarından hareketle değerlendirildiği bu çalışmada, kronolojik okumanın Ziya Gökalp gibi tarihî bir kişilik için önemli bir okuma yöntemi olduğu tespit edilmiştir. Kronolojik okuma, tarihî perspektifin monografik çalışmalardaki belirleyiciliğini ortaya koymuştur. Anahtar Sözcükler Ziya Gökalp, manzume, düzyazı, Türkçülük, hars ve medeniyet, din, eğitim, kadın ve aile.
ABSTRACT ŞAHİN, Hafize. Thematic Analysis of Ziya Gökalp's Poems with Reference to His Prose, Phd. Dissertation, December 29th, 2015. The aim of this study about Ziya Gökalp is to, with reference to his prose, analyse Ziya Gökalp's poems thematically and with a chronological reading style. In this way, it is desired to prove the fact that, reading Ziya Gökalp's texts chronologically is a significant reading style to analyse his works. In the introduction part of the dissertation, information about Ziya Gökalp's life and movements of thought in Constitutional Period which reflect the view of the era takes part. In the first part, Ziya Gökalp's studies' data is given. In this part, by pursuing a contrastive perspective, it is aimed to demolish the extant information pollution about Ziya Gökalp's studies. In the other parts of the study, the themes in Ziya Gökalp's poems are analysed with reference to his prose. The themes shaping Ziya Gökalp's sociology are: "Turkism", "Culture and Civilisation", "Populism", "Turkish Morals", "Economy", "Religion", "Education", "Historical People", "Family", "Wars in the Turkish History" and "Biographical Poems". These themes in his poems are evaluated chronologically with reference to his prose and which theme is utilised most is shown numerically with tables. In this study which evaluates Ziya Gökalp's poems with reference to his prose; it is determined that for such a historical person as Ziya Gökalp, chronological reading is a significant reading style. Chronological reading reveals the decisiveness of historical perspective in monographic studies. Keywords Ziya Gökalp, poem, prose, Turkism, culture and civilisation, religion, education, woman and family.