Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
439198
|
|
A multilevel analysis of home and classroom literacy environments in relation to preschoolers' early literacy development / Okul öncesi dönem erken okuryazarlık becerilerinin eviçi
ve sınıf okuryazarlık ortamları ile olan ilişkinin çok
düzeyli analizi
Yazar:DİLEK ALTUN
Danışman: DOÇ. FEYZA ERDEN
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İlköğretim Ana Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Erken okuryazarlık becerileri = Early literacy skills ; Evler = Houses ; Okul öncesi dönem = Preschool period ; Okul öncesi eğitim = Preschool education ; Okul öncesi çocuklar = Preschool childrens ; Ses bilgisi = Phonetic ; Sözcük bilgisi = Word knowledge ; Sınıf ortamı = Classroom environment
|
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2016
297 s.
|
|
Bu çalışmanın amacı okul öncesi dönem çocuklarının ev ve sınıf içi
okuryazarlık ortamlarının incelenmesi ve bu iki ortamın alıcı ve ifade edici kelime
bilgisi, ses farkındalığı ve yazı kavramları beceri gelişimleri ile ilişkisinin
araştırılmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara'da bulunan beş özel okulda
öğrenim gören 168 çocuk ve aileleri oluşturmaktır. Çalışma verileri 2014-2015
eğitim öğretim yılının güz ve bahar dönemi olmak üzere iki aşamada toplanmıştır.
Çalışma sonuçları çocukların ev-içi okuryazarlık ortamlarının yazı ile ilgili
deneyimlerine göre sözel dil becerilerinin daha zengin olduğunu göstermektedir.
Sınıf içi okuryazarlık ortamları da ev ortamları ile benzer bir şekilde sözel dil
becerilerine ilişkin maddelerin daha yüksek ortalamalara sahip olduğu
görülmektedir. Bununla birlikte, çalışma kapsamında veri toplanan okul öncesi
sınıflarda kitap köşesi ve çevresel yazılıma yer verme konularında problemler tespit
edilmiştir.
Çoklu regresyon analizi sonuçları ev-içi okuryazarlık ortamının ve anne
eğitim düzeyinin, okul öncesi dönem çocuklarının güz dönemi erken okuryazarlık
becerilerinin istatistiksel olarak anlamlı yordayıcıları olduğunu göstermektedir.
Çocuk ve sınıf düzeyindeki veriler çok düzeyli modelleme (MLM) analizi
kullanılarak incelenmiştir. Çok düzeyli modelleme analizi sonuçları anne eğitim
düzeyi, ev-içi okuryazarlık ortamı, güz dönemi erken okuryazarlık becerileri ve
sınıf-içi okuryazarlık ortamının erken okuryazarlık becerileri gelişimi ile ilişkilidir.
Sadece bahar dönemi yazı kavramları ile ev-içi okuryazarlık ortamı arasında bir
ilişkiye rastlanmamıştır.
Bu çalışmada, Türkiye okuma kültürü bağlamında ev-içi okuryazarlık
ortamını değerlendirilmiştir. Ayrıca, okul öncesi eğitim programı kapsamında sınıf
içi okuryazarlık ortamı incelenmiştir. Son olarak, ev ve sınıf ortamında sunulan
okuryazarlık ortamının çocukların erken okuryazarlık becerileri gelişimi açısından
önemi ortaya koyulmuştur.
|
|
This study aimed to investigate the characteristics of the preschool
children's home and classroom literacy environments and to search for
relationships between receptive and expressive vocabulary, phonological
awareness and concepts about print development. The participants of study were
168 parents and their children attending five private preschools in Ankara. The twowave
data of the study was collected during the fall and spring semester of the 2014-
2015 academic year.
The findings of the study revealed that children have more oral language
related home experiences than print related experiences. Similarly, children's
classroom environment related to oral language sources had the highest average
scores. In addition, print related resources, experiences and book corners of the
classrooms had some limitations.
The results of the Multiple Regression Analyses showed that children's
home literacy environment and their mothers' education level were significant
predictors for all the fall semester early literacy scores. Multilevel Linear Modeling
was used to analyze the two level of data set. The results revealed that children's
spring semester early literacy scores were significantly associated with their initial
early literacy scores, mother's education level and the classroom literacy
environment. However, home literacy environment was not significantly related to
only spring semester concepts about print scores.
In the present study, the children's home literacy environment was evaluated
in the context of Turkish scholarly culture. The classroom literacy environments
were also examined within the scope of early childhood education program. The
results of this study revealed that both home and classroom literacy environment
have contribution to children's early literacy development. |