Tez No İndirme Tez Künye Durumu
344483
Ortak bilgi yapılandırma modeli'nin 7. sınıf öğrencilerinin su kirliliği konusundaki kavramsal anlamalarına etkisi / The effect of common knowledge construction model on grade 7 students conceptual understanding of water pollution subject
Yazar:ZEYNEP KIRYAK
Danışman: DOÇ. DR. MUAMMER ÇALIK
Yer Bilgisi: Karadeniz Teknik Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / İlköğretim Ana Bilim Dalı / Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Eğitim = Education ; Fen bilgisi eğitimi = Science education ; Kavram kalıcılığı = Concept permanence ; Kavramsal öğrenme = Conceptual learning ; Kirlilik = Pollution ; Ortak bilgi yapılandırma modeli = Common knowledge construction model ; Su kirliliği = Water pollution ; Çevre eğitimi = Environmental education
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2013
163 s.
Çevre sorunlarının ortaya çıkmasında etkili olan bireylerin bu sorunların giderilmesinde de aktif rol almaları gerekmektedir. Bu bağlamda, okullardaki çevre eğitiminin öğrencilerde çevre bilincini oluşturması ve onlarla yaşadıkları çevre arasında iyi ilişkiler geliştirmesi beklenmektedir. İşbirliği içerisinde gerçekleştirilen grup çalışmalarıyla, çevre eğitimi, öğrencilerin kendi düşüncelerini ifade etmesini, başkalarının görüşlerine saygı duymasını ve grup içinde sorumluluk alabilen bireyler haline gelmelerini amaçlamaktadır. Bu amaçları gerçekleştirmek için, öğrencilerin aktif katılımını gerektiren öğretim modellerinden birisi olarak Ortak Bilgi Yapılandırma Modeli (OBYM) ortaya konmuştur. Bu çalışma, OBYM?nin 7. sınıf öğrencilerinin ?su kirliliği? konusuyla ilgili kavramsal anlama düzeylerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın örneklemini, Bursa ili Yenişehir ilçe merkezindeki bir ilköğretim okulundan seçilen 25 7. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Karma metodolojinin kullanıldığı bu çalışmanın verileri kelime ilişkilendirme testi (KİT), kavramsal anlama testi (KAT) ve yarı yapılandırılmış mülakattan elde edilmiştir. KİT ve KAT uygulamadan bir hafta önce öntest ve uygulamadan sonra sontest olarak uygulanmıştır. Yarı yapılandırılmış mülakatlar ise, kavramsal anlama düzeylerine göre seçilen 6 öğrenci (iyi, orta ve düşük) ile yürütülmüştür. Araştırmanın bulguları, 7. sınıf öğrencilerinin su kirliliğinin sebepleri, sonuçları ve önlenmesiyle ilgili bilgi sahibi olduklarını ancak bu bilgilerin eksik ya da alternatif kavramlar içerdiğini göstermektedir. Sonuç olarak, OBYM ile gerçekleştirilen ders süreci öğrencilerin kavramsal anlamalarının artırılmasında ve su kirliliği ile ilgili sahip oldukları alternatif kavramların giderilmesinde etkili olmuştur. Ayrıca, OBYM öğrencilerin kullandıkları günlük dille bilimsel dilin yer değiştirmesinde önemli ölçüde başarılı olmuştur. Çalışmadan elde edilen sonuçlara bağlı olarak, OBYM?nin uygulanabilirliği hakkında daha geniş kapsamda bir sonuca ulaşmak için farklı fen ve çevre eğitimi konularında kullanılması önerilmektedir. Anahtar Kelimeler: Ortak Bilgi Yapılandırma Modeli, Kavramsal Anlama, Su Kirliliği, Fen Eğitimi
Individuals, who engender an increase in the environmental problems, should take an active role in solving them. In this context, it is expected that environmental education in school will enable students to create their environmental awareness and to develop good relationships with their close environments. Environmental education through collaborative group works purposes to train the students to address their own ideas and respect to other opinions, and to take their own leaning responsibilities in group works. To realize these objectives, Common Knowledge Construction Model (CKCM), requiring student active engagement, has been released as a new teaching model. This study aims to examine the effect of the CKCM lesson sequence on grade 7 students' conceptual understanding levels of `water pollution? subject. The sample of the study comprised of 25 grade 7 students in a primary school in district of Yenişehir, Bursa. Within mixed research methodology, data were collected by Word Association Test (WAT), Conceptual Understanding Test (CUT) and semi-structured interview protocol. While WAT and CUT were administered as a pre-test one week before the teaching intervention, the same tests were re-administered as a post-test after the teaching intervention. Also, the semi-structured interview protocol was conducted with 6 grade 7 students selected from different conceptual understanding levels (high, middle and low). Results indicated that the grade 7 students possessed some conceptions of causes, consequences and prevention of water pollution, but these conceptions contained uncompleted knowledge or alternative conceptions. Consequently, it can be deduced that the CKCM lesson sequence resulted in significantly better student understanding and substantially replaced their alternative conceptions of the water pollution. Further, the CKCM lesson sequence changed their used everyday language with the scientific ones. Given the results, it is suggested that the CKCM lesson sequence be implemented in different science and environmental topics to get a broader sense of its applicability. Keywords: Common Knowledge Construction Model, Conceptual Understanding, Water Pollution, Science Education