Tez No İndirme Tez Künye Durumu
591611
Özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin eğitiminde artırılmış gerçeklik teknolojisiyle zenginleştirilmiş içeriklerin kullanımı / The usage of the contents enriched by "Augmented reality technology" in the instruction of students with special learning disability
Yazar:DUYGU IŞIK
Danışman: PROF. DR. SERÇİN KARATAŞ
Yer Bilgisi: Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı / Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Artırılmış gerçeklik = Augmented reality ; Bilgisayar destekli eğitim = Computer assisted education ; Kavram öğretimi = Concept teaching ; Kavram öğretimi = Concept teaching ; Teknoloji kullanımı = Technology utilization ; Özel eğitim = Special education ; Özel eğitime muhtaç çocuklar = Handicapped children who need special education ; Özel öğrenme bozukluğu = Special learning disorder ; Öğrenme güçlüğü = Learning difficulty
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2019
141 s.
Bu araştırmanın amacı, özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilere kare prizma konusunda geçen kavramın öğretiminde artırılmış gerçeklik teknolojisinin kullanımının etkisi olup olmadığı ve bu teknoloji kullanarak kazandırılan kavramın korunumunun öğretim bittikten sonra iki, dört ve altı hafta sonra devam edip etmediğinin irdelenmesidir. Bunlarla birlikte, özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin ve matematik öğretmenlerinin artırılmış gerçeklik teknolojisiyle zenginleştirilmiş içerikler ile ilgili görüşleri alınmıştır. Bu süreçte araştırmanın adımlarının ne zaman düzenleneceği önceden planlı olan tek denekli araştırma modellerinden yoklama evreli denekler arası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu ise özel öğrenme güçlüğü tanısı almış, beşinci sınıfa devam eden üç öğrenci oluşturmuş ve araştırmanın uygulama aşaması 2018-2019 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde Düzce ilinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın uygulama aşaması için artırılmış gerçeklik teknolojisi ile desteklenen içeriklerin ve içerikte geçen kavramların hazırlanması amacıyla Tripp ve Bichelmeyer tarafından geliştirilen ve bilgisayar tabanlı öğretim için uygun bir model olan "Hızlı Prototipleme Modeli" kullanılmıştır. Böylelikle, öğretim materyalleri ihtiyaçları belirleme, içerik analizi yapma, hedefleri belirleme, prototip oluşturma, prototipi kullanma ve geliştirilen sistemi kurarak sürdürme adımları gerçekleştirilerek tasarlanmıştır. Bu süreçte tasarlanan, denenen ve uzman görüşleri ile düzenlenen öğrenme materyalleri belirlenen öğrencilere uygulanarak araştırmanın cevap aradığı soruların çözümlenmesi gerçekleştirilmiştir. Seçilen model doğrultusunda da öncelikle başlama düzeyi evresi gerçekleştirilerek öğrencilerin doğru ve yanlış tepkileri alınmıştır. Daha sonra üç öğrencide modelin aşamalarına uygun olarak öğretim (uygulama), yoklama, izleme ve genelleme oturumları gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda; özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilere kare prizma konusunda geçen kavramın öğretiminde artırılmış gerçeklik teknolojisinin kullanımının etkili olduğu ve artırılmış gerçeklik teknolojisi kullanarak kazandırılan kavramın korunumunun öğretim bittikten iki, dört ve altı hafta sonra devam ettiği görülmüştür. Bunlarla birlikte, öğrencilerin performanslarını kişiler arası ve ortamlar arası genelledikleri ortaya konmuştur. Yapılan görüşmelerden elde edilen sonuçlar ise, artırılmış gerçeklik teknolojisine yönelik öğrenci ve öğretmen görüşlerinin olumlu olduğunu ve bu teknolojinin özel eğitimde kullanılabileceğini göstermiştir.
The aim of this study is to investigate whether the use of augmented reality technology has an effect on the teaching of the concept about the square prism to students with special learning disabilities and whether the concept gained using this technology persists two, four and six weeks after the end of the education. In addition, opinions of students with special learning disability and mathematics teachers were taken the about content enriched with augmented reality technology. In this process, among the single-subject research models that were planned in advance when the steps of the study to be arranged, multiple polling model was used between subjects with polling stage. The study group of the research consisted of three students who were diagnosed with special learning disability, and were in the fifth grade and the implementation phase of the study was carried out in Düzce province in the second semester of 2018-2019 academic year. For the application phase of the research "Rapid Prototyping Model" that developed by Tripp and Bichelmeyer being used for the preparation of the content and concepts supported by augmented reality technology was used. Thus, instructional materials were designed by performing the steps of identifying needs, performing content analysis, setting targets, creating prototypes, using prototypes and maintaining the developed system. The questions that the research sought were answered were analyzed applying the learning materials designed, tested and organized with expert opinions in this process to designated students. In line with the selected model, first and foremost stage of the beginning level was realized and the students' right and wrong responses were taken. Then, in accordance with the stages of the model, in teaching (practice), polling, monitoring and generalization sessions were participated in three students. As a result of the research; It is seen that the use of augmented reality technology is effective in teaching the concept about square prism to students with special learning disability and the persistence of the concept gained using augmented reality technology continues after two, four and six weeks after the end of the instruction. In addition, it has been demonstrated that students generalize their performance among people and among environments. The results obtained from the interviews showed that the views of the students and teachers about the augmented reality technology are positive and this technology can be used in special education.