Tez No İndirme Tez Künye Durumu
117763 Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. Yayınlanma izni olmayan tezlerin basılı kopyalarına Üniversite kütüphaneniz aracılığıyla (TÜBESS üzerinden) erişebilirsiniz.
Biyografisi çerçevesinde bir akademisyen ve düşünce adamı olarak Pertev Naili Boratav / Pertev Naili Boratav as an academician and a thinker in the framework of his biography
Yazar:METE ÇETİK
Danışman: PROF. DR. KURTULUŞ KAYALI
Yer Bilgisi: Ankara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Türkiye Cumhuriyeti Tarihi Ana Bilim Dalı
Konu:Biyografi = Biography ; Tarih = History
Dizin:Biyografi = Biography ; Boratav, Pertev Naili = Boratav, Pertev Naili
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2002
421 s.
Özet: Pertev Naili Boratav İstiklal Harbi ve Cumhuriyet' in kuruluşu dönemlerinin güçlü milliyetçi arayışlarının etkisinde kalarak yetişmiştir. Hocaları Hilmi Ziya Ülken ve Fuad Köprülü' nün yönlendirmesiyle edebiyat öğrenimi sırasında folklorda uzmanlaşmıştır. Fuad Köprülü Boratav' a güçlü bir Ziya Gökalp etkisi nakleder. Folklor çalışmalarıyla Türk milletinin Batılılaşma sürecinde dayanacağı milli kimliğinin ana hatları çıkarılmalıdır. Hilmi Ziya Ülken bu çalışma programını desteklemekle birlikte, bu süreçte önceliği Anadolu sınırlarına vermekte ve bu işlemi daha çok bilinçli bir yapıntı eseri olarak görmektedir. Boratav'a göre, Anadolu sınırları içinde mevcut tüm etnik-kültürel gruplar milletleşme süreci içinde ve Atatürk milliyetçiliği anlayışıyla uyumlu şekilde kaynaştırılmıştır. Türklerin yüzyıllardır karşılaştıkları tüm kültürlerle yeni bir senteze gidebilme karakteri vardır. Boratav 1960'tan itibaren Batılılaşma ve milli kültür meselelerine tekrar eğilir, bu konuda eski formasyonuyla yeni sosyalist ve Kemalist çizgisini birleştirerek cevap arayışına girişir. 193 7 'de komünist olduğu iddiaları sonunda Almanya'da bursu kesilerek geri çağrılır. Bundan sonra Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi'ne doçent olarak atanır. Burada Niyazi Berkes, Behice Boran, Muzaffer Şerif gibi insanlarla bir grup oluşturur, yayın faaliyetleri içine girer. Burada envanterim çıkarmanın milli bir görev olduğunu düşündüğü derleme ve arşiv çalışmalarına hız verir. Boratav 1948 'de Soğuk Savaş politikalarının sonucunda Behice Boran ve Niyazi Berkes'le birlikte üniversiteden çıkartılır. Fransa'da iş bulup bundan sonraki meslek hayatını orada sürdürür. Boratav Türkiye'nin milli kültür, Batılılaşma ve milliyetçilik gibi genel düşünsel sorunlarına çözüm aramış bir akademisyendir. Boratav hayatı boyunca Türk milli varlığının bekası için sağlıklı bir uyum formülü bulmaya çalışmıştır. Bunu da resmi formüllerinin daha ötesinde tanımlanmış olarak anladığı bir Atatürk milliyetçiliğinde bulmuştur. 430
ABSTRACT: Pertev Naili Boratav began his career in folklore in the early years of the Republic. As a result of the exclusive encouragement he received from his teachers, Hilmi Ziya Ülken and Fuad Köprülü, he concentrated on folklore studies. Köprülü handed on Boratav a considerable Gökalpian conceptualisation of culture and nationalism. Through folklore studies it should be drawn the basic profile of the national identity which would serve the authentic ground during the Westernization process. Although Ülken supported this program to a certain degree, he considers this operation as a conscious artifice and gives the priority to Anatolian territory. Boratav was appointed to the Letter Faculty as assistant professor in 1938 and joined the group comprised of Niyazi Berkes, Behice Boran and Muzaffer Şerif Başoğlu and took part in some publication activities. He began to give weight to compilation and archive works which he considered as a national duty. In 1948, Boratav was dismissed from his position in the Letter Faculty together with Berkes and Boran as a consequence of widespread anti-Communist propaganda of the time. This forced him to work in France and lived there till his death in 1998. According to Boratav all ethnic-cultural groups in Anatolia have been fused into one nation. The Turks have a characteristic to attain a synthesis with all the cultures they encountered with. After 1960 Boratav dealt again with the problems of Westernization and national culture, combining his old Gökalpian formation with his more recent socialist and Kemalist tendencies. Boratav always sought a formula to provide a sound foundation for the permanence of the Turkish national entity. 431