Tez No İndirme Tez Künye Durumu
277736
A pan-islamist in Istanbul: Jamal ad-din Afghani and Hamidian islamism, 1892-1897 / İstanbul?da bir pan-islamcı: Cemaleddin Afgani ve Abdülhamid Dönemi islamcılığı, 1892-1897
Yazar:AYTEK SEVER
Danışman: YRD. DOÇ. DR. NESİM ŞEKER
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Ortadoğu Araştırmaları Ana Bilim Dalı
Konu:Sosyoloji = Sociology ; Tarih = History
Dizin:Abdülhamid II = Abdülhamid II ; Cemaleddin Afgani = Cemaleddin Afgani ; Pan-İslamizm = Pan-İslamism ; İslam Birliği = Islamic Union ; İslamcılık = Islamism ; İstanbul = Istanbul
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2010
188 s.
Seyyid Cemaleddin Afgani ondokuzuncu yüzyılın önde gelen pan-İslamcılarından biridir. Onun Batı'ya karşı ortak bir cephe olarak İslam birliği çağrısı ve İslam toplumlarının kendi içinde yenilenmesi yoluyla uyanışı yolundaki istemi Müslümanlar arasında yeni bir tür siyasetin çığırını açmış ve İslamcı söylem için bir model oluşturmuştur. Bu çalışma Afgani'nin, 1892-1897 yılları arasında, Osmanlı Sultanı II. Abdülhamid'in konuğu olarak Istanbul'daki ikametini incelemektedir.II. Abdülhamid'in saltanatı halifelik merkezli politikalar içermekteydi. Onun tahta çıkışı 1876-1882 arası dönemin köklü değişimleriyle çakışmıştı. Dönemin iç ve dış koşulları karşısında Abdülhamid kendi pan-İslamcı söylemler içeren İslamcı siyasetini geliştirmişti. Abdülhamid dönemi ideolojisi öncelikle imparatorluğun birlik ve bütünlüğünü sağlama amacı güdüyordu. Bu ideolojinin dışa dönük yanıysa, Batılı güçlere karşı siyasi bir silah olarak, imparatorluk toprakları dışındaki Müslümanlara yönelen pan-İslamcı çağrıları içeriyordu.Bu incelemede, Afgani'nin ikameti, Abdülhamid dönemi (pan-)İslamcılığının arka-planı ve Afgani'nin kişisel geçmişi çerçevesinde değerlendirilmektedir. Afgani'nin İstanbul'da kalış süresi boyunca üstlendiği başlıca görev, Şii ulema ile İslam birliği adına iletişime geçilerek bir Sünni-Şii yakınlaşması gerçekleştirmeyi hedefleyen 1894 yılındaki programa dahil olması olmuştur. Bu tez çalışması, Afgani'nin Istanbul'da bulunmasının herhangi bir büyük-ölçekli pan-İslam projesinden ziyade, Osmanlı hükümetinin Şii ve Arap politikalarıyla ilgili olduğunu savunmaktadır. Buna ek olarak, Afgani'nin ikameti Osmanlı-İran ilişkileri, Ermeni meselesi ve Osmanlı İmparatorluğu'nda muhalif hareketlerin ortaya çıkışı üzerine ipuçları sağlamaktadır.
Sayyid Jamal ad-Din al-Afghani was a prominent pan-Islamist of the nineteenth century. His appeal of Muslim unity as a common front against the West and call for a regeneration of Islamic societies opened up the way for a new type of politics in Muslim lands and constituted a model for the Islamist discourse. This study examines his stay in Istanbul as a guest of the Ottoman Sultan, Abdulhamid II, between 1892-1897.The rule of Abdulhamid involved policies centered around the Caliphate. His enthronement coincided with the dramatic changes of the period 1876-1882. Under the external and domestic circumstances of the era Abdulhamid developed his own Islamism with pan-Islamic overtones. His ideology was primarily intended to ensure the integrity of the Empire. Its external aspect involved pan-Islamic appeals to Muslims outside the Empire as an intended weapon against Western powers.In this study, the stay of Afghani in Istanbul is analyzed with respect to the background of Hamidian (pan-)Islamism and Afghani?s personal history. Afghani?s main involvement during his residence was the Sunni-Shii rapprochement programme in 1894 that included communication with Shiis in the name of Islamic unity. The thesis argues that the presence of Afghani in Istanbul relate to the Shii and Arab policies of the Ottoman government rather than any large-scale pan-Islamic projects. In addition, Afghani?s stay also provides clues regarding Ottoman-Persian relations, the Armenian Question, and the emergence of opposition movement in the Empire.