Tez No İndirme Tez Künye Durumu
668582
21. yüzyılda öğrenmeyi görünür kılmak; Montessori eğitiminde dijital değerlendirme araçlarının kullanımının incelenmesi / Making learning visible in the 21st century; examining of the use of digital assessment tools in montessori education
Yazar:FATMA MERVE ŞİMŞEK
Danışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET NUR TUĞLUK
Yer Bilgisi: Yıldız Teknik Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Temel Eğitim Ana Bilim Dalı / Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:21. yüzyıl = 21. century ; Değerlendirme = Evaluation ; Erken çocuk eğitimi = Early child education ; Fenomenoloji = Phenomenology ; Montessori eğitim = Montessori education ; Montessori, Maria = Montessori, Maria ; Okul öncesi eğitim = Preschool education ; Okul öncesi çocuklar = Preschool childrens ; Sayısal değerlendirme = Digital assessment ; Sayısallaştırma = Digitization
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2021
134 s.
21. yüzyılla birlikte teknolojik gelişmeler eğitimde kendine yer bulmuş ve zamanla kullanım alanını genişletmiştir. Dünya'nın birçok yerinde yaygın olarak uygulanan geçerliliğini ve etkililiğini koruyan ve okul öncesi eğitim yaklaşımlarından biri olan Montessori eğitiminde de kendini göstermiştir. Araştırma Montessori eğitim yaklaşımını uygulayan ve değerlendirme aracı olarak bir dijital değerlendirme aracı kullanan Montessori eğitmenlerinin, kullandıkları dijital değerlendirme aracına yönelik deneyimlerini ve bu deneyimlerinine yönelik görüşlerinin tespit edilmesini amaçlamaktadır. Bu amaç kapsamında çalışma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik araştırma deseninde tasarlanmıştır. Fenomenolojik araştırma, katılımcıların fenomen hakkındaki bilgi, algı, deneyim ve hislerini somutlaştırabilmek için kullanılmaktadır. Bu araştırma kapsamında fenomen, Montessori eğitimi veren okullardaki Montessori eğitmenlerinin kullandıkları dijital değerlendirme araçları olarak belirlenmiştir. Çalışma grubunu 3'ü Barcelona'daki ve 11'i İstanbul ilindeki resmi ve özel bir Montessori okulunda çalışan 14 Montessori eğitmeni oluşturmuştur. Katılımcılar "ölçüt örnekleme" yöntemi ile belirlenmiş olup, ölçüt olarak eğitmenlerin Montessori eğitimi alması ve bir erken çocukluk eğitimi sınıfında dijital değerlendirme aracını kullanması olarak belirlenmiştir. Araştırmanın veri toplama araçlarını, kişisel bilgi formu ve araştırmacı tarafından Montessori eğitmenleri ile online görüşme sistemleri aracılığıyla yapılan bireysel görüşmeler oluşturmuştur. Bu görüşmeler sonucunda elde edilen veriler analiz edildiğinde bir fenomen olarak ele alınan dijital değerledirme araçları araştırmaya katılan Montessori eğitmenleri tarafından farklı boyutlar ile ilişkilendirildiği görülmüştür. Bu boyutlar "kullanım kolaylılığı ve gerekliliği", "veli", "Montessori eğitimi" olmuştur. Ayrıca Montessori eğitmenlerinin dijital değerlendirme aracının dışında kendi kullandıkları araçlara yönelik değerlendirmeler yaptığı tespit edilmiştir. Eğitmenlerin dijital değerlendirme aracına yönelik algılarını bütüncül olarak ortaya çıkarabilmek amacıyla dijital olmayan değerlendirme araçları boyutu da çalışmada incelenmiştir. Çalışma sonucunda dört tema ve temalara ilişkin on altı alt tema oluşturulmuştur. Elde edilen bulgulan alan yazın kapsamında tartışılmıştır.
In 21st century, technological developments have found a place in education and has expanded its usage area over time. This situation has also manifested itself in Montessori education, which is one of the preschool education approaches that preserves its validity and effectiveness, and widely applied in many parts of the world. This research aims to determine the experiences of Montessori educators, who apply the Montessori educational approach and use a digital assessment tool as an assessment tool, towards the digital assessment tool they use and their views on these experiences. Within the scope of this purpose, the study was designed in the phenomenological research, one of the qualitative research methods. Phenomenological research is used to appeared participants' knowledge, perception, experience and feelings about the phenomenon. Within the scope of this study, phenomen was determined as the digital assessment tools used by Montessori educators in Montessori education schools. The study group consisted of 14 Montessori educators, 3 of whom were working in Barcelona and 11 from an official and private Montessori school in Istanbul. Participants were determined using the "criterion sampling" method, and the criteria were that educators took Montessori education and used the digital assessment tool in an early childhood education classroom. The data collection tools of the study consisted of personal information form and individual interviews conducted by the researcher with Montessori educators through online interview systems. When the data gathered as a result of these interviews were analyzed, it was seen that the digital assessment tools considered as a phenomenon were associated with different dimensions by the Montessori educators who participated in the research. These dimensions have been "ease of use and necessity", "parent", "Montessori education". In addition, it was determined that Montessori educators explained for the tools they use, apart from the digital assessment tool. The non-digital assessment tools dimension was also examined in the study in order to reveal the educators' perceptions of the digital assessment tool holistically. As a result of the study, sixteen sub-themes related to four themes were formed. The findings were discussed within the framework of the studies in the field.