Tez No İndirme Tez Künye Durumu
321062
A critical analysis of social inclusion in Turkey: The case study of sodes (Social support programme) / Türkiye?de sosyal içermenin eleştirel analizi: Sodes (Sosyal destek programı) örneği
Yazar:RIDVAN KURTİPEK
Danışman: DOÇ. DR. SİBEL KALAYCIOĞLU
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Disiplinlerarası Ana Bilim Dalı
Konu:Sosyoloji = Sociology
Dizin:Bölgesel kalkınma = Regional development ; GAP = Southeastern Anatolian Project ; Kalkınma = Development ; Sosyal destek programı = Social asistance program ; Sosyal dışlanma = Social exclusion ; Sosyoekonomik analiz = Socio-economic analysis ; Türkiye = Turkey
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2012
103 s.
Bölgesel gelişmişlik farklarının azaltılması son dönemdeki en öncelikli kamu politikalarından biridir. Bu kapsamda; 2008 yılında hazırlanan GAP Eylem Planının Sosyal Kalkınmanın Sağlanması bileşeni altında planlanan Sosyal Destek Programı (SODES) her yıl hızla artan bütçesi ve genişleyen kapsamı ile kamu uygulamalarında örnek gösterilmektedir. SODES'in temel amacı dezavantajlı gruplara yönelik projeler ile sosyal içermenin ve bölgesel sosyal kalkınmanın sağlanmasıdır. SODES kapsamında yerel aktörler tarafından hazırlanan sosyal içerme, istihdam ve kültür, sanat ve spor projeleri desteklenmektedir.Sosyal içerme kavramı dezavantajlı grupların eğitim, sağlık, istihdam, sosyal yardım gibi hizmetlere erişimini artırmaya yönelik politika ve uygulamalar bütünü olarak tanımlanabilir. Bununla birlikte, literatürde sosyal içerme kavramı ile ilgili olarak; tanımının net olmadığı, ?biz ve onlar? şeklinde ikilik oluşturduğu, sınırlı bir amacının olduğu ve sosyal dışlanmayı oluşturan sebepler ve süreçler yerine sadece sonuçlara odaklandığı tartışmaları yapılmaktadır.Bu çalışmanın amacı, SODES'in, temel amacı olan sosyal içerme bağlamında eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirilmesidir. Yararlanıcılar, yararlanıcı aileleri, proje koordinatörleri ve politika belirleyicileri ile yapılan derinlemesine mülakatlar ile söz konusu projelerin oluşturduğu algılar ve SODES değerlendirilmiştir.Yapılan mülakatlar sonucunda, SODES'in kız çocuklarının okullaşmasını artırması gibi önemli olumlu çıktılarının olduğu görülmüştür. Ancak, SODES programı sosyal içerme kavramı üzerine yapılan tartışmalar dikkate alınarak ve bir bütün olarak değerlendirildiğinde, SODES'in proje temelli yapısı, sürdürülebilirliği, tüm hedef gruplara ulaşması, izleme ve denetlenmesi ile kurumsallaşması bakımından eksiklikleri olduğu görülmüştür. Bu tez SODES'in bu eksikliklerinin sosyal içerme kavramının toplumdaki yapısal eşitsizliklerle baş etmedeki kısıtlılıklarına da bağlı olduğunu tartışmaktadır.
Fighting against the regional development disparities has been considered as one of the most important public policies recently. In this regard, Social Support Program, endorsed in 2008 under GAP Action Plan, is regarded as an important example of public intervention with increasing budget and geographical expansion. Objective of SODES is improving social inclusion of disadvantaged groups and enhancing regional social development. Accordingly, projects prepared by local actors to provide social inclusion, to increase employability and to support cultural, artistic and sports events are financed.?Social inclusion? is defined as policies and implementations targeting to increase access of disadvantaged groups to services like education, health, employment and social assistance. Debates on social inclusion literature include: lack of clear definition, dichotomy as ?them and us?, focus on state rather than process and limited scope.Objective of this study is critically analyzing SODES, on the basis of social inclusion. In-depth interviews are conducted with beneficiaries, their families, project coordinators, local officials and policy makers to understand the impacts of the projects and SODES.It is observed that, there are important positive outcomes like the increase in schooling rate of girls. However, taking into consideration debates on social inclusion and evaluating SODES projects as a whole, it is argued that SODES has deficiencies regarding its project based structure, sustainability, accessibility of all target groups, evaluation, monitoring and institutionalization. The argument of the thesis is that such deficiencies of SODES are also arising from the concept of social inclusion which has its limitations in confronting structural inequalities in the society.