Tez No İndirme Tez Künye Durumu
113413
Alev Alatlı'nın romanlarında modernizm ve postmodernizmin yansımaları / Modernist and postmodernist reflections in Alev Alatlı's novels
Yazar:TUĞBA ÇELİK
Danışman: YRD. DOÇ. DR. SIDIKA DİLEK YALÇIN ÇELİK
Yer Bilgisi: Hacettepe Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı / Yeni Türk Dili ve Edebiyatı Bilim Dalı
Konu:Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and Literature
Dizin:Alatlı, Alev = Alatlı, Alev ; Modernizm = Modernism ; Postmodernizm = Postmodernism ; Roman = Novel ; Türk romanı = Turkish novel
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2002
309 s.
Bu çalışma, giriş ve üç ana bölümden oluşmaktadır. '1980'DEN SONRA TÜRK ROMANI' başlıklı giriş bölümünde Türk romanı, 1980-1990 YILLARI ARASINDA TÜRK ROMANI ve 1990'DAN GÜNÜMÜZE KADAR TÜRK ROMANI olarak iki başlık halinde değerlendirilmişitir. ALEV ALATLI'NIN HAYATI VE ESERLERİ ana başlıklı birinci bölüm, HAYATI VE EDEBİYATIMIZDAKİ YERİ, ROMANLARI olarak iki alt bölümde incelenmiştir. ROMANLARI başlığı altında Alev Alatlı'nın Yaseminler Tüter Mi Hâlâ?, İşkenceci, Viva La Muerte, *Nuke' Türkiye!, Vaila, Kurda Yedirdin Beni, O.K. Musti, Türkiye Tamamdır., Kadere Karşı Koy A.Ş., Schrödinger'in Kedisi I.Kitap: Kâbus, Schrödinger'in Kedisi n.Kitap:Rüya romanları tanıtılmıştır. MODERN VE POSTMODERN ROMAN başlıklı ikinci ana bölüm, A- MODERNİZM VE MODERN ROMAN ve B-POSTMODERNİZM VE POSTMODERN ROMAN olarak iki bölüme ayrılmıştır. MODERNİZM VE MODERN ROMAN bölümü, MODERNİZM ve MODERN ROMAN olarak iki başlığa indirgenmiştir. MODERN ROMAN bölümüne MODERN ROMANIN ANLATIM TEKNİKLERİ başlığı eklenmiştir. Bu bölümde Modern romanın anlatım teknikleri, Bakış Açısı ve Anlatıcı, Zaman, Mekân, İç Monolog/İç Diyalog, Bilinç Akışı, Montaj/Kolaj, İmge, Üst Kurmaca, Metinlerarasüık (intertextuality) başlıkları adı altında anlatılmıştır. POSTMODERNİZM VE POSTMODERN ROMAN bölümü, POSTMODERNİZM ve POSTMODERN ROMAN olarak iki başlıkta oluşturulmuştur. POSTMODERN ROMAN bölümüne de POSTMODERN
This study is including an introduction and three captions. In the including, 'TURKISH NOVEL AFTER 1980', Turkish novel analysed at two chapter which are named 'TURKISH NOVEL from 1980 to 1990' and 'TURKISH NOVEL AFTER 1990'. The first chapter, which starts with 'ALEV ALATLI'S LIFE AND HER WORKS' title, had examined in 'HER LIFE AND POSITION IN OUR LITERATURE' and 'HER NOVELS' chapters. In 'HER NOVELS' chapter, had advertised, Yaseminler Tüter İVE Hâlâ?, İşkenceci, Viva La Muerte, 'Nuke' Türkiye!, Valla, Kurda Yedirdin Beni, O.K. Musti, Türkiye Tamamdır., Kadere Karşı Koy A.Ş., Schrödinger'in Kedisi Book I: Kâbus, Schrödinger'in Kedisi Book II: Rüya novels. MODERN AND POSTMODERN NOVEL titled second caption had divided up to two chapters, which are named A-MODERNISM AND MODERN NOVEL and B-POSTMODERNISM AND POSTMODERN NOVEL. MODERNISM AND MODERN NOVEL chapter had divided up to two parts named MODERNISM and MODERN NOVEL too. THE TECHNICS OF MODERN NOVEL'S EXPOSITION had appended to MODERN NOVEL chapter. In this chapter, the techniques of modern novel's exposition had describe under captions that Point of View And Explainer, Time, Place, In Monologue/In Dialog, Stream Of Conscious Ness, Montage/Collage, Image, Metafiction, Intertextuality. POSTMODERNISM AND POSTMODERN NOVEL chapter had divided up to two parts named POSTMODERNISM and POSTMODERN NOVEL. THE TECHNICS OF MODERN NOVEL'S EXPOSITION caption had appended to POSTMODERNDialog With Reader and Confide, Slang, Pornography and Homosexuality in this chapter. The third chapter MODERNIST AND POSTMODERNIST ELEMENTS IN ALEV ALATLFS NOVELS had divided up to two captions named MODERNIST ELEMENTS IN ALEV ALATLFS NOVELS and POSTMODERN ELEMENTS IN HER NOVELS. The chapter MODERNIST ELEMENTS IN ALEV ALATLFS NOVELS had divided up to Judge-Critic, Explainer Author, Objective Explainer Author, Explainer Author on Chosen Character, Camera, Witness Own Explainer, Time, Flash-Back, Place, Montage/Collage, Stream of Consciousness, Metafiction under chapters. POSTMODERN ELEMENTS IN HER NOVELS chapter had divided up to captions Describe of Herself, To Be In Favour Of Characters, Amaze To Reader, Tend To Dream and Fantasy, Scientific/Historic/Documentary, Place/Person Relation, Epic/Yarn/Myth Style, Tend To Classic Types, Fantastic History- Modern Life Interaction, Deconstruction, Alienate, To Make Use of Out Of Novel Formal Elements, To Make Use of Drawing And Graphics, Repetitions, Me and Others Concepts and To Be Without Identity. In The End chapter, examines had appraised general and the study had to finish.