Tez No İndirme Tez Künye Durumu
457340
Examining the effectiveness of educational tablet pc applications to teach daily living skills to students with intellectual disabilities / Zihinsel engelli öğrencilere günlük yaşam becerilerinin öğretiminde eğitsel tablet bilgisayar uygulamalarının etkililiğinin incelenmesi
Yazar:SABİHA YENİ
Danışman: PROF. DR. KÜRŞAT ÇAĞILTAY
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control ; Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü = Department of Computer Education and Instructional Technology ; Öğretilebilir zihinsel engelli çocuklar = Flexibility training mentally retarded childrens
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2015
182 s.
Mobil teknolojiler ile destekli öğrenme ortamları, zihinsel engelli öğrencilere eğitimleri için destek sağlar. Alanyazın, BIT destekli eğitim ile zihinsel engelli bireylerin eğitiminde sıklıkla ortaya çıkan sorunlardan olan akademik, sosyal ve uyum becerilerinin geliştirilmesi konularında başarılı sonuçlar alındığını ortaya koymaktadır. Bu çalışmanın temel amacı eğitsel tablet bilgisayar uygulamalarının zihinsel engelli bireylerin günlük yaşam becerilerini geliştirmedeki etkililiğini araştırmaktır. Ayrıca, öğrendikleri yeni bilgileri eğitimden bir, üç ve dört hafta sonra koruyabilme ve farklı araçlara genelleyebilme durumları da araştırılmıştır. Tablet uygulamasının kullanışlılığı da etkililik, verimlilik ve memnuniyet (sosyal geçerlilik) değişkenleri açısından incelenmiştir. Bu araştırmada, tek denekli araştıma modellerinden "denekler arası çoklu başlama" tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu yedi öğrenci ve beş özel eğitim öğretmeninden oluşmaktadır. Katılımcı olabilmek için bazı önkoşul becerileri sağlamaları beklenmiştir (örneğin basit sözel yönergeleri takip edebilme, vs.). Bu çalışmanın yürütülmesi esnasında şu oturumlar gerçekleştirilmiştir: başlama seviyesi, yoklama, öğretim, genelleme ve izleme oturumları. Ayrıca araştırma süresince beş tür veri toplanmıştır: Etkililik, güvenirlik, sosyal geçerlilik, devam ettirilebilirlik - genellenebilirlik, kullanışlılık. Sonuç olarak, elde edilen bulgular eğitsel tablet uygulamasının zihinsel engelli bireylere günlük yaşam becerisini öğretmede etkili bir araç olduğunu göstermiştir. Ayrıca yeni öğrenilmiş beceri, eğitimden bir, üç ve dört hafta sonra da korunmuş ve bireyler tarafından farklı araçlara genellenebilmiştir. Tablet uygulaması pilot çalışmadan sonra iyileştirme amaçlı güncellenmiştir. Daha sonra pilot çalışma ve esas çalışma sonuçları incelendiğinde, özellikle verimlilik ve memnuniyet değişkenleri açısından uygulamada iyileşme elde edildiği gözlemlenmiştir.
Mobile technology enhanced learning environments can support the education of individuals with intellectual disabilities (ID). Literature reveals that information and communication technology (ICT) based education obtained successful results in the development of academic, social and adaptation skills for individuals with ID. The main purpose of this study is to investigate the effectiveness of educational tablet applications to teach a daily living skill to individuals with ID. In addition, it is examined whether a newly learned skill can be protected at one, three and four weeks after training and whether it can be generalized to different tools. Usability of tablet applications is examined in terms of effectiveness, efficiency and satisfaction (social validity). Multiple-baseline across subjects design is used as single case research in the study. Seven individuals with ID and five special education teachers form the group of participants of the study. To be eligible for participation, individuals are expected to meet some requirements such as ability to follow simple verbal instructions. In the implementation process of the study, baseline, probe, intervention, generalization and follow-up sessions are employed. Also, five kinds of data are collected: effectiveness, reliability, social validity, maintenance and generalization, and usability. In conclusion, results show that tablet application is an effective tool to teach a daily living skill to individuals with ID. In addition, the newly learned skill is protected at one, three and four weeks after the training and individuals can generalize the skill to different tools. Tablet application is updated according to pilot study results. As a result, an improvement in the application is detected in terms of efficiency and satisfaction components of usability when data from pilot study and main study are compared.