Tez No İndirme Tez Künye Durumu
566732
A study on professional development toward science centers: Change in science teachers' awareness about science centers and ways of conducting science center visits / Bilim merkezlerine yönelik mesleki gelişim üzerine bir çalışma: Fen öğretmenlerinin bilim merkezleri hakkındaki farkındalıklarındaki ve bilim merkezlerine gezi düzenleme yollarındaki değişim
Yazar:SEMRA TAHANCALIO
Danışman: PROF. DR. JALE ÇAKIROĞLU ; PROF. DR. FİTNAT KÖSEOĞLU
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı / İlköğretim Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Bilim merkezi = Science center ; Bilimsel alan gezileri = Scientific field trips ; Farkındalık = Awareness ; Fen bilgisi = Science ; Fen bilgisi dersi = Science lesson ; Fen bilgisi eğitimi = Science education ; Gezi-gözlem yöntemi = Trip-observation method ; Mesleki gelişme = Professional development ; Öğretmenler = Teachers
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2019
281 s.
Bu çalışmanın temel amacı; "BİLMER Projesi: Bilim Merkezlerinin Bilim-Toplum İletişiminde ve Bilim Eğitiminde Etkinliğini Arttırmaya Yönelik Bir Öğretmen ve Eğitmen Mesleki Gelişim Modeli" tarafından geliştirilen mesleki gelişim programının fen bilimleri öğretmenlerinin bilim merkezleri hakkındaki farkındalıklarını ve bilim merkezine gezi düzenleme yollarını nasıl etkilediğini ortaya koymaktır. Fen bilimleri öğretmenlerinin bilim merkezine gezi düzenleme yolları iki boyutta incelenmiştir: (1) araştırmacının gözünden öğretmenlerin bilim merkezi ziyaretini gerçekleştirmedeki stratejilerindeki değişiklik, (2) öğretmenlerin gözünden bilim merkezi ziyareti ile ilgili öğretim planlamasını etkileyen mesleki gelişim programının özellikleridir. Bu çalışmanın tasarımı durum çalışmasıdır. Katılımcılar tipik örnekleme yaklaşımıyla araştırmanın amacına yönelik seçilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler, gözlem ve öğretim planı ile toplanmıştır. Toplanan verileri analiz etmek için hem betimsel hem de içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları, mesleki gelişim programında (1) bilim merkezlerinin hem eğitmenlerin sunumları, hem de bazı bilim merkezlerine düzenlenen gezi yoluyla tanıtılmasının, (2) bilim merkezi eğitmenleri ile iletişimin sağlanmasının ve (3) bazı sergilerin masa üstü versiyonlarının sunulmasının öğretmenlerin bilim merkezleri ve kaynakları hakkındaki farkındalıklarına katkıda bulunduğunu ortaya koymuştur. Bununla birlikte, öğretmenlerin bilim merkezi ziyaretini gerçekleştirken kullandıkları stratejilerinin mesleki gelişim programına katıldıktan sonra geniş bir şekilde çeşitlendiği görülmüştür. Ayrıca, mesleki gelişim programının öğretmenlerin bilim merkezi ziyareti ile ilgili öğretim planlamasını etkileyen, müfredat bağlantısı, fikir alışverişi, öğretim planı, öğretim teknikleri ve yöntemleri, masa üstü sergiler ve iletişime vurgu gibi yedi farklı özelliğinin olduğu bulunmuştur.
The main aim of the current study was to reveal how the professional development (PD) program developed by "BİLMER Project: A Teacher and Explainer Professional Development Model to Increase the Effectiveness of Science Centers (SCs) in Science and Society Communication and Science Education" influences science teachers' awareness about SCs and their way of conducting a SC visit. Science teachers' way of conducting SC visit was examined in two dimensions: (1) changes in their strategies for conducting SC visit through the lenses of the researcher and (2) characteristics of PD program influencing their instructional planning regarding SC visit through the lenses of the science teachers. The design of this study was case study. Participants were selected purposefully through typical sampling approach. Data were collected through semi-structured interviews, observations and instructional plan. Both descriptive and content analysis were used to analyze the collected data. The results of the study revealed that introduction of SCs both through explainers' presentations and field trips to some of them, providing communication with explainers and presenting tabletop versions of some of exhibits during the PD program contributed to teachers' awareness about SCs and their resources. Moreover, it was found that teachers' strategies for conducting SC visit has diversified in an extended manner after participating in the PD program. The results also suggested that there were seven different characteristics of the PD program influencing teachers' instructional planning regarding SC visit, which were curriculum connection, exchange of ideas, instructional plan, teaching techniques and methods, tabletop exhibits and emphasis on communication.