Tez No İndirme Tez Künye Durumu
218102
A case study on critical thinking: (Analysis of students? written responses to short stories via bloom?s taxonomy) / Eleştirel düşünce üzerine bir durum çalışması (bloom'un kategorilerine göre öğrencilerin kısa hikayelere verdikleri yazılı tepkilerinin incelenmesi
Yazar:EBRU UNGAN
Danışman: YRD. DOÇ. DR. NAZAN TUTAŞ
Yer Bilgisi: Ankara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Batı Dilleri ve Edebiyatları Ana Bilim Dalı / İngiliz Dili ve Edebiyatı Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2007
154 s.
Günümüz egitim sisteminin kalitesi hakkında birçok tartısma bulunmaktadır. Bu tartısmaların ortak noktası ise ögrencilerin elestirel düsünce yönlerinin eksik oldugudur. Aslında elestirel düsünce bir insanın hayatı boyunca gerek egitim gerekse is ve toplumsal yasamında basarılı olmasını saglayan bir özelliktir. Ne yazık ki mevcut egitim sistemi ögrenci odaklı olmaktan ziyade ögretmen odaklı oldugundan, ögrencilerin elestirel düsünce becerilerini gelistirememektedir. Bu sistemle, ögretmenler ve ders kitapları bilgiye ulasmanın yegane kaynagı olarak görülmekte ve ögrencilerin bu süreçte kendi düsünce ve yorumlarına çok az ya da hiç yer verilmemektedir. Halbuki ögrenciler üzerinde çalıstıkları malzemeyi ancak kendi deneyimleri dogrultusunda yorumlayıp anlamlastırdıkları sürece özümseyebilirler. Kendilerine verilen bilgiyi dogrulugunu ve geçerliligini degerlendirmeden sadece ezberlemek yerine konu hakkında verilenleri sürekli olarak sorgulamalıdırlar. Aksi takdirde elestirel düsünce yetenegine sahip olamazlar. Ancak egitim sistemi kendi içindeki diger sistemlerle, arastırmacılar, uzmanlar, ögretmenler ve idareciler, elestirel düsüncenin günümüz dünyasında önemini kavrayıp egitim sistemi içinde yer almasını sagladıgı sürece ögrencilerin elestirel düsünme yönleri gelisecektir. Bu baglamda, bu çalısmanın amacı edebiyat ve elestirel düsünce arasındaki iliskiyi arastırmaktır. Çalısmada, edebiyatın, özellikle kısa hikayelerin, ngilizceyi yabancı dil olarak ögrenen orta düzey birinci sınıf ögrencilerinin elestirel düsüncelerini gelistirmekte ne ölçüde faydalı oldugu ve ayrıca kısa hikaye aracılıgı ile ögrencilerin yazılı tepkilerininalt düzey mi yoksa üst düzey düsünce becerilerinde mi yogunlasmakta oldugu sorularına cevap aranacaktır. Ögrencilerin kısa hikayelere verdikleri yazılı tepkilerinde daha çok üst düzey düsünce becerilerini kullanacakları beklenmektedir. Bu çalısmanın odak noktası kısa hikayelerin ögrencilerin yazılı tepkilerinde üst düzey düsünce becerilerini gelistirmek oldugu için, Ankara Üniversitesi ngiliz Dili ve Edebiyatı birinci sınıf orta düzey ögrencileri çalısma örneklemi olarak seçilmis ve kendilerine verilen dört kısa hikayeyi okuyup yazılı tepki vermeleri istenmistir. Uygulama dört hafta sürmüstür ve her hafta ögrencilere okumaları için farklı bir hikaye verilmistir. Toplam olarak dört hikaye çalısılmıstır. Yazılı tepkilerinde nelere dikkat etmeleri gerektigi hususunda ögrencilere önceden yazılı bilgiler verilmistir. Yazılı tepkilerinde ögrencilerden hikayelerdeki olaylar ve kisiler hakkında kendi duygu ve düsüncelerini dile getirmeleri beklenmistir. Bunun yanı sıra kendi tecrübeleri ve daha önce okumus oldukları diger hikayeler veya kitaplarla bir bag kurarak aralarındaki benzerlik ve farklılıkları yazmaları da istenmistir. Her dört hikaye için verilen tepkilerdeki cümleler tek tek sayılarak toplanıp Bloom'un kategorilerine göre alt düzey ve üst düzey düsünce becerilerinin yüzdeleri hesaplanmıstır. Uzun olan cümleler her biri kendi içinde anlamlı olacak sekilde bölünmüs ve farklı cümleler olarak sayılmıstır. Beklendigi gibi çalısmanın sonuçlarına göre birçok ögrencinin yazılı tepkilerinin üst düzey düsünce becerilerinin son kategorisi olan ?degerlendirme? kategorisinde oldugu görülmüstür. Bunun yanı sıra ögrencilerin halen elestirel düsünmede birtakımzorlukları oldugu gözlemlenmistir. Yazılı tepkilerin çogu ?degerlendirme? kategorisinde olsa bile üst düzey düsünme becerilerinin diger iki kategorisi olan ?analiz? ve ?sentez? kategorilerindeki yazılı tepkilerin yüzdesi beklenenden daha düsük olmustur. Buna göre, denilebilir ki, ögrenciler yönlendirilerek elestirel düsünceyi destekleyecek bir egitim sistemi içinde yer alırlarsa ögrencilerin üst düzey düsünce becerileri daha da gelisecektir.
There have been a lot of arguments about the quality of the present educational system. Among these arguments there is a common point that most of the students lack the ability to think critically. Indeed, critical thinking should be a way of life. It is essential throughout one?s life to be a successful learner in education, to be a successful person in business, and to be an autonomous citizen in society. The current education system unfortunately cannot do much to foster critical thinking since it is rooted in teacher-centered instead of learner-centered. Teachers and textbooks are considered as the only source of knowledge. Students have little or no involvement in the decision making process. It is vital that as long as students experience and give meaning to the material being studied, they can make the information their own. The students should constantly ask questions rather than just memorize the information. Otherwise, they cannot become independent and critical thinkers. As far as the educational system values ?critical thinking?, students can activate independent thoughts. Therefore, the purpose of this study is to investigate the relationship between literature and critical thinking. It attempts to answer the questions whether literature, especially short stories, stimulate the first year intermediate level undergraduate students? critical thinking skills in EFL classes. It also questions whether the students? responses focus on lower-order or higher-order thinking skills when they study short stories.It is assumed, though, that the students? written responses for the short stories will concentrate on higher-order thinking skills. Since the primary focus was on how and to what extent short stories improve the critical thinking skills of first year intermediate level undergraduates in their written responses in English Language and Literature Department at Ankara University, the students were asked to read four short stories and jot down their personal responses to the stories. The implementation lasted four weeks. The students were given one story to be read for each week. Totally they studied four stories. The students were asked to read the stories and then write their personal responses. The students were expected to jot down their feelings, thoughts, and reactions to the story events and characters. They were also expected to make associations with their own lives or to make connections with other stories or books they read. The number of students? responses for each story was counted sentence by sentence and totaled to find out the percentage of responses as lower-order and higher-order thinking skills according to Bloom?s Taxonomy. The findings of the study indicated that, as it was assumed, most of the students? written responses fell into the category of evaluation, which was the last category in higher-order thinking level. On the other hand, it was observed that the students had still some difficulties in thinking critically. Although greater integration of the students? responses was in the category of evaluation, the other two categories of higher-order thinking level, analysis and synthesis, resulted in lower percentages than expected. But it is believed that if the students are guided and exposed to syllabuses which promote critical thinking, there can be more improvements in students? higher-order thinking skills.