Tez No İndirme Tez Künye Durumu
802859
Ekonomi modellerinde bulanık mantık ve evrimsel algoritmalar tabanlı yaklaşımlar: Tedarik zinciri planlama / Fuzzy logic and evolutionary algorithms based approaches in economy models: Supply chain planning
Yazar:NERMİN KARTLI
Danışman: DOÇ. DR. GAZİ ERKAN BOSTANCI
Yer Bilgisi: Ankara Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Bilgisayar Mühendisliği Ana Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control
Dizin:
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2023
106 s.
Birçok tedarik zinciri planlama modeli bilinmektedir. Bu tezde tedarikçi-dağıtıcı (TD) modeli için iki farklı problem ele alınmıştır. Bu problemlerden birincisi sabit ücretli taşıma problemidir (SÜTP). Bu problemde taşınan her ürün için birim maliyete ek olarak sabit bir maliyet de istenmektedir. Amaç, nakliye sürecini mümkün olan en düşük maliyetle gerçekleştirmektir. Tezde SÜTP'nin başlangıç uygun çözümünü ve optimal çözümünü bulmak için 2 farklı sezgisel algoritma geliştirilmiş, algoritmaların sonuçları SÜTP için var olan evrimsel algoritmaların sonuçları ile karşılaştırılmış, önerilen algoritmaların optimal değere daha yakın sonuçlar elde ettiği görülmüştür. Bu tezde ele alınan ikinci problem ise tamamen bulanık taşıma problemidir (TBTP). Bu problemde giriş verilerinin tümü parametrik biçimde verilen bulanık sayılarla ifade edilmiştir. Tezde problemin optimal çözümünü bulmak için yeni bir sezgisel algoritma geliştirilmiştir. Bu algoritma örnekler üzerinde var olan diğer algoritmalarla karşılaştırılmıştır.
Many supply chain planning models are known. In this thesis, two different problems are considered for the supplier-distributor (SD) model. The first of these problems is the fixed charge transportation problem (FCTP). In this problem, a fixed charge is required in addition to the unit cost for each product transported. The goal is to perform the shipping process at the lowest possible cost. In the thesis, two different heuristic algorithms have been developed to find an initial feasible solution and optimal solution of FCTP, the results of the algorithms have been compared with the results of the existing evolutionary algorithms for FCTP, and it has been seen that the proposed algorithms have obtained results closer to the optimal value. The second problem addressed in this thesis is the fully fuzzy transportation problem (FFTP). In this problem, all the input data are expressed with fuzzy numbers given in the parametric form. In the thesis, a new heuristic algorithm has been developed to find the optimal solution to the problem. This algorithm has been compared with other existing algorithms by the numerical examples.