Tez No İndirme Tez Künye Durumu
617213
Sinemada görsel tasarımda dijital teknoloji kullanımının içerikle ilişkisi: Star Wars "Yıldız Savaşları" filmleri örneği / The relationship between the use of digital technology in visual design in cinema and its content: An example of Star Wars movies
Yazar:EMRE AHMET SEÇMEN
Danışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ İLKAY NİŞANCI
Yer Bilgisi: İstanbul Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Radyo Televizyon ve Sinema Ana Bilim Dalı
Konu:Sahne ve Görüntü Sanatları = Performing and Visual Arts
Dizin:Bilim-kurgu = Science-fiction ; Gömülü teori = Grounded theory ; Görsel efekt = Visual effects ; Görsel tasarım = Visual design ; Sayısal sinema = Digital cinema ; Sayısal sinema = Digital cinema ; Sayısal teknoloji = Digital technology ; Sinema = Cinema ; Teknoloji kullanımı = Technology utilization
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2020
502 s.
Sinema, bilimsel ve teknolojik gelişmelerin neticesi olarak ortaya çıkmış bir sanat dalıdır. Belli bir döneme kadar kendi görsel tasarım unsurlarını ve formlarını oluşturan sinema aynı zamanda kendi içindeki teknik gelişmelerle bir öğrenme ve dönüşüm süreci içinde olmuştur. Dijital teknolojinin, film yapımında kullanılmasıyla birlikte sinemanın görsel tasarım unsurları başta olmak üzere filmlerin içeriklerinde de bir değişim meydana gelmiştir. Bu çalışmanın amacı, gelişen ve dijitalleşen sinema teknolojisinin, bir film serisi olan "Star Wars" filmlerinin içeriklerini nasıl değiştirdiğini ve bu değişimin, film serisinin ilk çıkışından günümüze filmin ana yapısında genel bir dönüşüme sebep olup olmadığını ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın evreni olan Star Wars filmleri 1. Üçleme (1977-1980-1983), 2. Üçleme (1999-2002-2005) ve 3. Üçleme (2015-2017-2019) şeklinde gruplandırılarak; 'Görüntü Teknolojileri', 'Karakter ve Irk Tasarımları', 'Gezegenler ve Mekânlar', 'Makineler ve Uzay Gemileri', 'Savunma Teknolojileri', 'Yaratıklar, Hayvanlar ve Droidler' kategorileri altında analiz edilmiştir. Araştırmanın yöntemi 'Gömülü Teori Yaklaşımı' olarak belirlenmiş; 'Açık', 'Eksen', ve 'Seçici' Kodlama türleri kullanılarak 'Sistematik Desen' Gömülü Teori kategorisinde incelemesi yapılmıştır. Bu analiz sonucunda dijital öncesi bir dönemde üretimi yapılan ilk üçlemeye göre, tamamen dijital olarak üretilen ikinci üçlemenin içeriksel ve üretimsel olarak ilkinden tamamen ayrıldığı; yakın zamanda tamamlanan üçüncü üçleme ise yapım pratikleri ve içerik olarak geçmiş kökenlere bağlı kalmak amacıyla dijital teknolojiden içeriğe müdahale etmeyecek şekilde yararlanmış bir yapım pratiğiyle üretildiği saptanmıştır.
The cinema is an art that emerged because of scientific and technological developments. Until a certain period, the cinema that forms its own visual design elements and forms and it has also been in a process of learning and transformation with its own technological developments. By using of digital technology in film production, there has been a change in the content of films, especially the visual design features of cinema. The objective of this thesis is to find out how the developing and digitalizing cinema technology has changed the contents of the movie series "Star Wars" and whether this change has caused a general transformation in the main structure of the film since the first series of the film. The scope of the research, are grouped as 1st Trilogy (1977-1980-1983), 2nd Trilogy (1999-2002-2005) and 3rd Trilogy (2015-2017-2019); they were analyzed under the categories of "Image Technologies", "Character and Race Designs", "Planets and Places", "Machines and Spaceships", "Defence Technologies", "Creatures, Animals and Droids". The method of the study is determined as 'Grounded Theory'; by using 'Open', 'Axial' and 'Selective' coding types are examined through the 'Systematic Design' Grounded Theory category. The result of this analysis points out that, according to the first trilogy produced in a pre-digital period; the third trilogy, which has been completed recently, is produced with a production practice that has benefited from digital technology in a way that does not interfere with content in order to stick to past origins in production practices and content.