Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
322024
|
|
Bağlantıcı mobil öğrenme ortamlarında yönlendirici destek / Scaffolding in connectivist mobile learning environment
Yazar:ÖZLEM OZAN
Danışman: PROF. DR. MEHMET KESİM
Yer Bilgisi: Anadolu Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Uzaktan Eğitim Ana Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Bilgisayar destekli eğitim = Computer assisted education ; Destek eğitim programları = Suppord education programs ; Görsel destek = Visual aids ; Harmanlanmış öğrenme = Blended learning ; Karma yöntemler = Mixed methods ; Mobil öğrenme = Mobile learning ; Sosyal ağlar = Social networks ; Öğrenci destek hizmetleri = Student support service ; Öğrenme = Learning ; Öğrenme yöntemleri = Learning methods
|
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2013
214 s.
|
|
Ağ toplumu süreciyle birlikte sosyal ağlar ve bilgiye her an her yerden erişim sağlayan mobil platformlar öğrenmenin gerçekleştiği yeni mecralar olarak öğrenme süreç ve yaklaşımlarını da dönüştürmektedir. Bu durum öğrenme süreçlerinde öğrenenlere sağlanması gereken destek yaklaşımlarını da gözden geçirmeyigerektirmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı;öğrenenlere ağda öğrenebilmeleri için öğretim desteğinin, ağda etkileşebilmeleri için sosyal desteğin, ağ toplumuna ait araç ve teknolojileri kullanabilmeleri için teknik desteğin ve ağdaki öğrenme süreçlerini yönetebilmeleri için yönetim desteğinin nasıl sağlanabileceği araştırmaktır. Araştırmanın kuramsal alt yapısı, Siemens?in Bağlantıcı Öğrenme (connectivism), Berge?nin Öğrenme Desteği (learner support) ve Vygotsky?nin Yönlendirici Destek (scaffolding) yaklaşımlarıharmanlanarak oluşturulmuştur. Araştırma kapsamında bağlantıcı yaklaşım kullanılarak yönlendirici destek hizmetlerini sunmak üzere bir mobil öğrenme ortamı tasarlanmıştır. Araştırma,karma yöntemle desenlenmiştir. Veri kaynakları;araştırmacı günlüğü, yarı yapılandırılmış görüşmeler, Facebook grup duvarı iletileri, Facebook kişisel mesajları, Facebook sohbetleri, katılımcıların Blog girdileri,e-postalar, Twitter iletileri, Diigo girdileri, Mobil öğrenme yönetim sistemi istatistikleri, algılanan ivöğrenme(perceived learning)anketi ve demografik bilgi formundan oluşmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre bağlantıcı mobil ortamlarda sağlanacak yönlendirici desteğin türü, sağlayıcısı, zamanlamasıve stratejileriolmak üzere dört temel bileşeni bulunmaktadır. Katılımcılarsıklık sırasıyla sosyal desteği, yönetim desteğini, öğretim desteğini ve son olarak teknik desteği kullanmışlardır. Sosyal desteği en fazla akranlarından,yönetim desteğini en fazla öğretim elemanındanalmayı tercihetmişlerdir. En çok kullanılan mobil uygulama Facebook olmuştur. Mobil cihazların kullanımı derse olan ilgi ve motivasyonu arttırmıştır. Bazı katılımcılar, merak ettikleri anda öğrenebildikleri için öğrenmenin daha kalıcı olduğunusosyal ağların ve mobilteknolojileri kullanımının performanslarını olumlu etkilediğini ve öğrenme süreçlerini yönetmeyi kolaylaştırdığını ifade etmişlerdir.Anahtar Kelimeler: Bağlantıcı Yaklaşım, Yönlendirici Destek, Öğrenen Desteği, Mobil Öğrenme, Mobil Teknolojiler, Karma Yöntem, Durum Çalışmas
|
|
As a result of networked society, social networks and mobile technologies, which provide time and place independent access to information, are transforming learning ecology. In this changing learning environment, we find a variety of new learner needs. The aim of this study is to investigate how to provide scaffolding to the learners (a) to learn in a networked environment, (b) to manage their networked learning process, (c) to interact in a networked society ,and (d) to use the tools belonging to the network society. The researcher described how Vygotsky's ?scaffolding? concept, Berge's ?learner support? strategies, and Siemens' ?connectivism? approach can be used together to satisfy mobile learners' needs. A connectivist mobile learning environment was designed for the research, and the research was executed as a mixed-method study incorporating single-case study and descriptive statistics. Data collection tools were Facebook wall entries, Facebook personal messages, Facebook chat records, emails, Twitter and Diigo entries, blog entries, mobile learning management system statistics, perceived learning survey and demographic information survey. Results showed that there were four major aspects of scaffolding in connectivist mobile learning environment as type of it, provider of it, timing of it and strategies of it. Participants preferred mostly social scaffolding, and then preferred respectively, managerial, pedagogical and technical scaffolding. Social scaffolding was mostly provided by peers, and managerial scaffolding was mostly provided by instructor. Facebook was the most widely used mobile application. Use of mobile devices increased the learner motivation and interest. Some participants stated that learning was more permanent by using mobile technologies, since they learned when they curious and ready to learn; social networks and mobile technologies made it easier to manage the learning process and expressed a positive impact on perceived learning. Keywords: Connectivism, Scaffolding, Learner Support, Mobile Learning, Mobile Technologies, Mixed Methodology, Single Case Study |