Tez No İndirme Tez Künye Durumu
419291
Sağlık bilimleri eğitiminde benzetim temelli mesleklerarası öğrenmenin öğrencilerin birey ve ekip performanslarına etkisi / The effect of simulation - based interprofessional learning at the health care student's individual and team performance
Yazar:ARİF ONAN
Danışman: PROF. DR. NURETTİN ŞİMŞEK
Yer Bilgisi: Ankara Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı / Eğitim Teknolojisi Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training ; Sağlık Eğitimi = Health Education
Dizin:Benzetim yöntemi = Simulation method ; Eğitim = Education ; Mesleki eğitim = Vocational education ; Performans = Performance ; Sağlık eğitimi = Health education ; Takım performansı = Team performance ; Öğrenci başarısı = Student achievement ; Öğretim = Teaching ; Öğretim yöntemleri = Teaching methods ; İşbirlikli öğrenme = Cooperative learning
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2015
139 s.
Bu araştırmada, sağlık bilimleri öğrencilerinin benzetim ortamında gerçekleştirdikleri işbirlikli kardiyopulmoner resüsitasyon (KPR) eğitiminin birey ve ekip performanslarına etkisi incelenmiştir. Araştırmada nicel ve nitel araştırma desenleri (karma yöntem, gömülü deneysel desen - mixed methods, embedded experimental design) bir arada kullanılmıştır. Çalışmanın nicel boyutunda öntest- sontest eşleştirilmiş kontrol gruplu deneysel desen ile öğretim uygulamalarındaki farklılıkların mesleklerarası öğrenmeye yönelik hazırbulunuşluk ve kardiyopulmoner resüsitasyon performans üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışmanın nitel boyutunda ise, olgubilim yaklaşımı ile bulguların netleştirilmesi, eğitim etkinliklerinin mesleklerarası işbirliği becerilerini ne ölçüde etkilediği sorusuna yanıt aranmıştır. Alanyazında mesleklerarası öğrenmenin mesleklerarası çalışma ile ilişkilendirildiğinde etkili olduğu yönünde güçlü önermeler bulunduğu için öğrenme konusu olarak kardiyopulmoner resüsitasyon seçilmiştir. Benzetim temelli öğrenme öğrencilere ender ve riskli durumları kontrollü biçimde deneyimleme, hatadan öğrenme, yansıtma ve çoklu geribildirim alma olanağı sunduğu için kardiyopulmoner resüsitasyon eğitiminde tercih edilmektedir. Bu araştırmada öğretimin sunumunda öğrenme çıktılarının kalite ve yetkinlik düzeyine ilişkin değerlendirilmeler yapılmasına izin verdiği için benzetim tekniği kullanılmıştır. Araştırmada bir yandan mesleklerarası öğrenmeye yönelik hazırbulunuşluk ölçeği, kardiyopulmoner resüsitasyon performans ölçümleri ile birey ve performans düzeyleri arasındaki değişim incelenirken, diğer yandan odak grup görüşmesi ve kardiyopulmoner resüsitasyon performansları videolarının analizi yolu ile işbirlikli uygulamaların bağımlı değişkenleri nasıl etkilediği ve aralarındaki etkileşim ortaya konmaya çalışılmıştır. Elde edilen veriler karma desende nicel ve nitel istatistik teknikler ile çözümlenmiş ve araştırma amaçları doğrultusunda yorumlanmıştır. Elde edilen bulgulara göre; işbirlikli öğrenme yaklaşımları öğrencilerin mesleklerarası öğrenme hazırbulunuşluk düzeylerinde artışa yol açmaktadır. Benzetim temelli öğrenme etkinlikleri öğrencilerin kardiyopulmoner resüsitasyon öğrenme etkinliklerine yönelik olumlu tutum geliştirmelerine yol açmakta, birey ve ekip performanslarına olumlu yönde etki yapmaktadır. Deney grubu öğrencilerin teknik olmayan ekip performans düzeylerinin kontrol grubuna göre anlamlı ölçüde yüksek olduğu görülmüştür.
In this research, the effect of interprofessional cardiopulmonary resuscitation training where conducted in the simulation environment on the individual and team performances of the healthcare students were investigated. This research was designed in a mixed method to find holistic answers to the questions related to the effects of learning activities on the students' individual and team CPR performances via the cooperative learning process. The impact of the variations differences in teaching practices on the RIPL and CPR performance were analyzed with quantitative research techniques. Qualitative research techniques were used to clarify the findings and find answers to what extent the training activities affected interprofessional collaboration skills. CPR was selected as the study domain as there are strong propositions in the literature that interprofessional learning is effective when associated with interprofessional work. Simulation-based learning is chosen as the students have the opportunity to experience rare and risky situations in a controlled manner, learn from their mistakes, reflect and get multiple feedback. Simulation technique was used in the delivery of education in this research because it allows doing evaluations on the quality and competency levels of learning outcomes. Interprofessional learning readiness scale and performance measurements were used to examine the changes between the individual and team performances. On the other hand, focus group discussions and video analysis of CPR performances were used to define the effects of the cooperative practices on the dependent variables and their interactions. According to the findings; the cooperative learning approach led to an increase in the readiness of students about interprofessional learning. Simulation-based learning activities led the students to achieve positive attitudes towards CPR learning activities. Students who learned in an interprofessional manner, had significantly higher non-technical team performance levels than the control group. According to the results obtained in CPR training, cooperative approach had a positive impact on students' individual and team performance. Students regarded their interactions with the other professionals as a contribution to their improvement.