Tez No İndirme Tez Künye Durumu
100784 Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. Yayınlanma izni olmayan tezlerin basılı kopyalarına Üniversite kütüphaneniz aracılığıyla (TÜBESS üzerinden) erişebilirsiniz.
A Quality management model in maritime education complying with STCW 95 convention and ruternational safety management code / Uluslararası Emniyet Yönetim Kuralı ve STCW 95 konvansiyonuna uygun denizcilik eğitiminde Kalite Yönetim Modeli
Yazar:İSMAİL DEHA ER
Danışman: PROF.DR. OSMAN KAMİL SAĞ
Yer Bilgisi: İstanbul Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü
Konu:Su Ürünleri = Aquatic Products
Dizin:Denizcilik = Maritime ; Eğitim = Education ; Kalite yönetimi = Quality management ; STCW = STCW ; Standartlar = Standards
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2000
482 s.
ULUSLARARASI EMNİYET YÖNETİM KURALI VE STCW 95 KONVANSİYONUNA UYGUN DENİZCİLİK EĞİTİMİNDE KALİTE YÖNETİM MODELİ ÖZET Kalite Yönetimi dünya çapında bir çok değişik iş kollarında başarısını ispatlamıştır. Mühendislik ve iş yönetimindeki uygulamaları özellikle savunma sanayi ürünlerinin dizayn ve imalatı, otomotiv endüstrisi ve tüketim mallarında ticari olarak açık bir avantaj sağlamaktadır. Kalite yönetimine karşı ilgi şimdi dünya çapındadır. Eğitimciler, bu konuda yeni gelişmeleri ortaya atanların başında gelmesine rağmen, kendi aktivitelerinde çoğunlukla son uygulayanlar olarak gözükmektedirler. Bu sebepten dolayı yüksek öğrenimde kalite yönetimi konusu Amerika'da son onyıldır gündemdir. ISO 9002 standardının genel olması, kalite teminatı modelini tarif etmesi, ve imalat ile servis sektörüne, sağlık sektörüne, küçük işletmelere ve eğitime uygulanabilir olmasına rağmen standardın içeriği ve standartdaki bir seri tarifler imalat endüstrisi kökenlidir. Bu durum organizasyonları, standardı; her bir maddesi için belirledikleri, amaçlarına uygun düzenlemeye zorlamaktadır. Denizcilik eğitimi, insan, malzeme ve bilgiyi kapsayan; eğitim, öğrenme, araştırma ve kaynakların uygun olarak kullanılması ile hedeflenen amaçlara ulaşılacak bağımsız işlemler kümesidir. Bu husus bilgi, birikim, irade ve mesleki karakter olmak üzere dört kategoride incelenebilinir. Bilgi, insanların mevcut dağarcıklarındaki ile öğrendikleri arasındaki bağıntıyı anlamalarını sağlar. Bilgiler teorik ve pratik olmak üzere iki çeşittir. Toerik bilgi insanların belirgin veri veya örneklerden genelleştirme yapabilmelerini sağlar. Teorik bilgilerle insanlar uzun yılların deneyimlerini elde etmiş olurlar. Birikim ise insanlara bilgilerin biraraya gelerek nasıl işler duruma geçmesi gerektiğini gösterir. Bu sebeple birikim bilgiden oldukça farklıdır. Birikimler diğer bir taraftan, bir çok değişik alanlardan elde edilen amaçlı organizasyon bilgilerini gerektirir. Birikimlerin büyük xiiibaşarılara ulaştırılması da, bir çok alanda bilgilerin genişletilmesini gerektirir. Birikimin öğretilmesinde onu çevreleyen bilgi sahasına sınırlama getirmek mümkün değildir. İrade ise önemli olanı, önemsiz olandan ayırt etme yeteneğidir. İrade insanlara teşvik, zaman, enerji gibi kaynakların hangi öncelik sırasına göre konulmasını öğretir. Mesleki karakter ise bilgi, birikim ve iradenin motivasyon ile bir araya gelmesinden oluşur. Bu söz konusu dört kategoride, hangi faaliyetlerin kapsanacağı veya nelerin dahil edileceği her bir eğitim kurumunun kendisi tarafından belirlenecektir. Bu durum denizcilik yüksek öğretiminde sadece birinci kategoriye özen gösterilmesi ve son iki kategorinin ise hiç telafuz edilmediğini göstermektedir. Denizcilik yüksek öğretiminde, eğitimciler genellikle üniversite seviyesinde kendilerinin tek sorumluluğunun bilgiyi geliştirmek ve onu sonraki kuşaklara aktarmak olduğunu düşünürler. Öğrencilerin mesleki karakterlerinin oluşturulmasının kendilerinin işi olmadığını düşünürler. Akreditasyon için gereken ve fakülte tarafından tahayyüt edilecek hususlar, öğrenciden beklenen ve mezuniyetinde elde edeceği birikimlerin bütünüdür. Genellikle akreditasyon makamları, denizcilik eğitimindeki hedeflere bağlı olarak, irade ve mesleki karakterlerin nasıl geliştirildiği üzerinde durmaktadırlar. Kalite yönetim prensiplerinin denizcilik eğitimine entegrasyonu sırasında temel terminolojik tarifler olan ürün, müşteri ve tedarikçi kavramlarının tarif edilmesi gereklidir. Temel olarak öğrenci bir ürün değildir. Ürün öğrenciye verilecek olan eğitimdir. Diğer ürünlerde olduğu gibi, bu ürünün dizaynı ve gerçeklenmesinde de öğrenci (çalışan) aktif bir katılımcı olacaktır. Öğrenme işlevi içerisinde uzun bir süre yer alan öğrencinin mezuniyetiyle birlikte kendi eğitiminin asıl idarecisi olacağını bilmesi gerekmektedir. Ürünün gerçeklenmesinde, sürekli gelişim işlevleri içerisinde öğrencinin bilinçli ve yeteneklerine uygun olarak dahil edilmesi, kalite yönetiminin temel prensibini oluşturur. xıvVerilen eğitimin müşterileri ise çeşitlidir. Önem sırasına göre müşteriler aşağıda tanımlanmaktadır. 1-) Öğrencinin, hayatı boyunca söz konusu ürünle (almış olduğu eğitimle) yaşaması gerektiği göz öünde bulundurulmalıdır. Öğrencinin daha sonra elde edeceği imkanları ile eğitiminin asıl idarecisi olacağı öncelikle dikkate alınarak eğitimde kalitenin tarif edilmesi gerekir. 2-) Öğrenci aileleri de, söz konusu ürüne para ödeyen ve daha sonraki yaşamlarında ürünün neticesi ile ilişkili olarak yaşayacak müşterilerdir. 3-) Öğrencileri mezun olduktan sonra istihdam edecek olan birimlerde müşteri olacaktır. 4-) Eğitim masrafının önemli bir bölümünü karşılayan ve daha sonra ilerideki yıllarda vatandaş olarak ürünün geleceğini paylaşacak, bununla beraber ileride vergi mükellefi olarak gelecek kuşakların eğitimini destekleyecek halkda sözkonusu ürünün müşterisi olacaktır. Denizcilik eğitiminde kalite aktivitelerinin önemi, fakültelere aşağıdaki imkanları sağlayacaktır:. Müşteri ihtiyaçlarına uygun hızlı hareket kabiliyeti. Müfteri memnuniyetinin belirlenmesi ve tatmin düzeyinin tesbiti ile, fakülteler ihtiyaçlara çok daha sorumlu müdahale edebileceklerdir.. Sınırlı kaynaklar üzerinde yoğunlaşarak, müşterilerin gerçek ihtiyaçlarının karşılanması olacaktır. Müşterilerden elde edilecek veriler neticesinde, memnuniyete direk etkisi olmayan servislerin devre dışı bırakılabilinmesi sağlanacaktır.. Sistematik olarak gelişim sağlanacaktır. Problem çözümündeki aşinalık, olayların analiz edilmesi ve uygulanan yöntemler, değerlendirme sonuçlan, organizasyona verimlilik getirecektir. Gemi işletmeciliği bütününde teknik ve ticari yönetim olarak düşünülebilinir. IMO tarafından geliştirilen yeni karar ve kuralların araştırma olarak ele alınması ve yeni XVkuralların gereklerinin ilgili bölüm müfredatlarına etkin olarak işlenmesi gerekmektedir. Liman Devlet Kontrollerinin (LDK) kriterleri ve bu kriterlerin denizcilik çevreleri üzerindeki etkileri gemi işletmeciliğinin pozitif yönde gelişmesini sağlamaktadır. Sonuç olarak eğitimcilerin akademik araştırmaları liman devlet kontrolleri ve klas kuruluşlarının denetim gereklerine işaret edecek nitelikte olmalıdır. Ticari gemi işletmeciliğinde, kiracı şikayetleri, kira sözleşmesindeki maddelerin etkisi, hasar talebi ve bunun karşılanmasını etkiyecektir. Gemi kazaları veya yük hasarlarında, eğitim ihtiyacının öneminin dikkate alınması gerekmektedir. Müfredat geliştirme işlemlerinde Tekne-Makina Sigortası ve Klüp gereklilikleri dikkate alınmak zorundadır. Yukarıda bahsedilen sınır şartları çerçevesinde bu çalışmada ISO 9000 standardı detaylı olarak incelenmiştir. Standardın her bir maddesi ile ilgili verimlilik kriterlerinin sağlanması için servis sektöründeki uygulamalar araştırılmıştır. Amerika'da 1990'lı yılların başında başlayan eğitim kurumlarında; özellikle yüksek öğretim kurumlarındaki kalite yönetim uygulamaları gözden geçirilmiştir. Daha sonra ISO 14001 (Çevresel Yönetim Sistemi) standartları incelenerek, ISO 9002 ve ISO 14001 standartlarının denizcilik eğitim kurumunda entegrasyonu sağlanmıştır. ISM kuralının grektirdiği eğitim ihtiyaçlarının IMO Model Kursları ve STCW Konvansiyonunda belirtilen gerekliliklerde göz önüne alınarak müfredatın geliştirilmesi sağlanmıştır. 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanunu, 2914 sayılı Akademik Personel Kanunu, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu, 2872 sayılı Çevre Kanunu, 1475 sayılı îş Kanunu ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu, 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu genel yapısı incelenerek, uluslararası standardın ve IMO tarafından oluşturulan denizcilik konvansiyonlarına uygulamada aykırılık getirip, getirilmeyeceği incelenmiştir. Sonuç olarak yukarıda bahsedilen gerekçeler ışığında İstanbul Teknik Üniversitesi Denizcilik Fakültesi kalite yönetim sistemi dokümantasyonu oluşturulmuştur. Bu çalışma ISO 9000, ISO 14000, ISM Kuralı ve STCW konvansiyonunun denizcilik eğitiminde gerekliliklerinin kurulması ve yürütülmesini içermektedir. Bu çalışma diğer denizcilik eğitim kuruluşları için, uluslararası ve denizcilik standartlarının kendi organizasyonel yapılarına entegre edilmesi için bir rehber olacaktır. Denizcilik xvieğitiminde kalite yönetim sistemi, uzman sistemlerden biri olan CLIPS programında kurularak optimum entegrasyon aşamaları ve harcanacak emek düzeyleri belirlenmiştir. Bilgisayar programının her bir aşamasında lokal ve genel işlevlerde gerçekleştirilen yüzde oranları hesaplanmaktadır. Uluslararası standardın gerektirdiği her bir işlevin entegrasyon verimliliğinden faydalanılarak, standardın her bir maddesinin gerçekleşme maliyeti ve kalan optimum maliyet hesaplanmaktadır. xvıı
A QUALITY MANAGEMENT MODEL IN MARITIME EDUCATION COMPLYING WITH STCW 95 CONVENTION AND INTERNATIONAL SAFETY MANAGEMENT CODE SUMMARY Quality Management (QM) has been proven successful in many different enterprises around the world. Applications in engineering and business management have also been clearly advantageous in commerce, especially in the design and manufacture of defence industry based products, automobile industry and consumer products. The interest in quality management is now worldwide. Although educators are among the first to write about new ideas, they are almost the lasts to apply them to their own activities. Thus it has happened that the quality movement in higher education has been active in United States for the last decade. Although the ISO 9002 standard is generic and describes model for quality assurance and it is applicable to manufacturing and service organisations, as well as health care, small business and education, a number of terms and concepts in the standard have manufacturing background. This situation enforces the organisations to interpret each clause of standard in specified objectives. The maritime education can be defined as a set of interdependent processes such as teaching, learning, researching and resources including human, material and information that function harmoniously to achieve specified educational objectives. This content can be analysed in four categories as: knowledge, know-how, wisdom and the character. Knowledge, which enables the people to understand what they learn in relation to what they already, knows. Knowledge is both practical and theoretical. Theoretical knowledge provides the people with the ability to generalise from unique instances. With theoretical knowledge, people can accumulate long years of experience. Know- how enables people to put knowledge to work. Know-how differs significantly from xviiiknowledge. Know-how, on the other hand, requires the purposeful organisation of knowledge from many different areas of learning. As know-how is extended to higher and higher levels of accomplishment, it requires extension to more and more areas of knowledge. When teaching know-how, it is impossible to put bounds on the areas of knowledge that will be encompassed. Wisdom is the ability to distinguish what is important from what is not. Wisdom enables people to set priorities on how to use resources of time, energy, and emotion. Character is a combination of knowledge, know-how, and wisdom coupled with motivation. It is up each educational organisation to identify what to include in each of these four categories. It appears that in maritime higher education, attention is given only to the first of the four categories, with the last two not even given lip service. In maritime higher education the lecturers often believe, that at the university level their sole duty is to develop knowledge and pass it on to the next generation. The development of the student's character is none of their business. The list of knowledge that students are expected to acquire is usually a composite of what is required for accreditation and what the faculty decides itself. In general, the accrediting authorities pay attention to the development of either wisdom or character in accordance with the goals of the maritime education. While the integration of quality management principles into maritime education field, the basic terminology of quality management should be defined such as the product, customer and the supplier. Actually the student is not a product. The product is the education of the student. In the manufacture of this product, as with any other product, it is essential that the worker (student) be an active participant in the design and creation of the product. The student, who is the person who stays with the learning process longest, should learn to become the comanager of his or her education. This means, according to the tenets of quality management, that the student should be involved, consciously and with skill, in the continuous improvement of the processes that create the product. xixThe customers for the education of the student are several. They are, in order of importance, 1. The student, who must live with the product for the rest of his or her life. The student must become the comanager of the production of the education and, having such a personal stake, must be considered first when attempting to define what it means to have quality in education. 2. The student's parents and immediate family who, in many instances, are paying for the product and must also live with the results for the rest of their lives. 3. Organisations who are employing the students after graduation. 4. Society at large, which pays a substantial proportion of the cost of the education and requires the future participation of the student as a citizen and as a taxpayer who will support the education of future generations of students. The importance of quality activities in maritime education will enable faculties to:. React quickly to customer needs. By determining customer expectations and surveying satisfaction, faculties can become more responsive to the needs of its customers.. Focus limited resources on activities that truly satisfy customer needs. With data and information regarding customer satisfaction areas faculty can eliminate services that are not key drivers of customer satisfaction.. Make improvements in a systematic way. Engaging in the problem solving process will enable faculty to analyse facts and base actions on facts and test results, thereby becoming more effective organisation. In shipping business the management can be considered as the technical and the commercial management of ships. The new regulations or rules that will be established by IMO have to be taken into account as a research work and the requirements of new rules have to be amended in relevant department curriculums in an efficient manner. As well as the Port State Control (PSC) parameters and the effects of these parameters in shipping environment cause rapidly positive change xximprovements of ship management. As a result lecturer's academic research has to point out port state control inspection results and the classification society's survey requirements that complies the statuary certification of vessels. From the commercial side of ship management, the charterers complaints and the condition of clauses in charter party directly affects the claim handling process. The marine casualties or cargo damages that have the direct significant impact in training needs must be considered. Curriculum development process has to include the Hull and Machinery (H&M) Insurance and the P&I Club requirements as well. In this study considering the above mentioned boundary conditions, ISO 9000 Standards are examined in detail. Service industry applications are surveyed for ensuring the efficient criteria regarding with the each clause of standard. The quality management system implementations in training institutions especially higher education institutions are examined that was initiated in United Sates of America at the beginning of 1990. Then the ISO 14001 (Environmental Management System) standards are investigated for ensuring the combination of ISO 9002 and ISO 14001 together. The background of the ISM Code which requires training needs for the engine and deck cadets are defined clearly in the development stage of curriculum which coordinates the implementation of IMO Model Courses and the necessities required by STCW Convention. 2547-Higher Education Law, 2914-Academic Staff Law, 657-Government Staff Law, 2872-Environmental Law, 1475- Working Law, 506-Social Insurance Law, 2886-Government Bid Law are examined in order to clarify the significant aspects of these laws have any confusion between the international generic standards and the required Maritime Conventions that are established by IMO. Finally the quality management system documentation is established for the Maritime Faculty of Istanbul Technical University in accordance with the above constraints. This study covers the integration and the implementation of ISO 9000 standard, ISO 14000 standard, ISM Code and the requirements of STCW Convention in Maritime Education. This thesis can also be used as guidance for the other maritime training institutions who are decided to integrate the international and maritime standards into their xxiorganisational structure. The quality management system in maritime education is also embedded in CLIPS that is the tool of expert systems, identifies both the optimum integration steps and the effort levels. In each step of the computer code, the realised percentages in the local process and the global process are calculated. The realised cost of each clause and the optimum remaining costs are also calculated for each routine by utilising the integration efficiency of each process required by the international standards. xxn