Tez No İndirme Tez Künye Durumu
216659
Trafik eğitimi için zeki etmenler geliştirme / Developing intelligent agents for traffic education
Yazar:MURAT DEMİR
Danışman: PROF. DR. ABDULLAH ÇAVUŞOĞLU
Yer Bilgisi: Gazi Üniversitesi / Bilişim Enstitüsü / Bilişim Sistemleri Bölümü / Elektronik-Bilgisayar Eğitimi Ana Bilim Dalı / Bilişim Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control
Dizin:Benzetim modeli = Simulation model ; Benzetim tekniği = Simulation technique ; Davranış biçimleri = Behavior patterns ; Durum geçiş diagramı = State transition diagram
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2008
164 s.
Bu çalışma, acemi sürücülerin tehlike algısı becerilerini geliştirmek amacıyla, bir sürücü eğitim simülatörü üzerinde yapılan geliştirmeleri içermektedir. Bu çalışma, Türkiye'deki şehiriçi trafiğinde sıklıkla karşılaşılan tehlikeli durumların-etkileşimlerin simülatör ortamında yaratılması ve acemi sürücülerin bu ortamda sürüş pratiği yaparak tehlike algısı becerilerinin geliştirilmesine odaklanmıştır. Bu amaca yönelik olarak, sapkın sürücü davranışlarını ve sürüş stillerinin temsil edebilen sürücü davranış modeli geliştirilmiştir. Söz konusu model, iki katmanlı Hiyerarşik Eş Zamanlı Durum Makineleri (HEZDM) modelleme yapısı temel alınarak geliştirilmiştir. Farklı sürüş stili biçim dosyalarını üretmek için, Microsoft Visual Studio'da grafik kullanıcı ara yüzlü yazılım geliştirilmiştir. Çalışmada, TRAFİKENT Sürücü Eğitim Simülatörü test ortamı olarak kullanılmıştır. Geçerlilik testleri ve analizler neticesinde, geliştirilen modellerin ve söz konusu modellerin kullanıldığı sanal trafik ortamının geçerliliğine yönelik başarılı sonuçlar elde edilmiştir. Sonuç olarak, sunulan sistemin, acemi sürücülerin tehlike algısı becerilerinin artırılmasında ve az da olsa ülkemizde trafik kazalarının azaltılmasında katkılar sağlayacağı değerlendirilmektedir.
This study includes the developments we made with the goal of using a driving simulator in developing the hazard perception skills of novice drivers. This study has been specifically oriented to create hazardous traffic situations in the simulator, which are common in Turkish urban traffic environment and let the novice drivers to practice them in order to improve their hazard perception skills. For the purpose of this study, we developed a driver behaviour model, which emulates aberrant driving behaviours and driving styles (i.e. behaviours) for different categories of driver. The model was developed based on a two layer Hierarchical Concurrent State Machines (HCSM) modelling framework. A graphical user interface (GUI) software is developed by using Microsoft Visual Studio programming framework in order to prepare driving style configuration files. In our study, we used TRAFİKENT driving simulator as a test-bed. Validation experiments and evaluations have demonstrated satisfactory results regarding developed models. It is concluded that, the presented system can contribute to improve the hazard perception skills of novice drivers and to a some amount decrease the number of traffic accidents that occurs in our country.