Kentsel trafik ağlarında, özellikle de arterlerde tekrarlayan sıkışıklıklar artan birsorun teşkil etmektedir. Genellikle vakalardan kaynaklanan tekrarlanmayansıkışıklıklar ise bu sorunu daha da kötüleştirmektedir. Bu konuda önerilebilecekherhangi bir çözüm trafik ağının izlenmesini ve Türkiye gibi gelişmekte olanülkelerde ana arterlerinde yüksek maliyet nedeniyle mevcut olmayan trafik denetimsistemlerini gerektirmektedir. Trafik izlemede artarak kullanılan alternatif bir çözümise Küresel Konumlandırma Sistemi (GPS) teknolojisinin uygulanmasıdır. GPS takipverisinin bir tahkikat aracından yada araç filolarından gerçek zamanlı olarak bile eldeedilmesi kolay ve ucuzdur; aynı zamanda araçların hız ve seyahat sürelerininmekansal değişimi de belirlenebilir. GPS verisi, özellikle tek bir tahkikat aracıyla,traffik durumunun belirlenmesi için gerekli olan aşağı ve yukarı akım trafikkoşullarının eş zamanlı durum bilgisini sağlamaz. Bu engelin üstesinden gelmek için,trafikdeki dalgalanmaları analiz etmek ve günlük trafik şablonunu belirlemek için,değişik kaynaklardan elde edilen arşivsel trafik durumlarının istatistiksel analizinedayanan bir metodoloji önerilmiştirBöylelikle bir koridorda dar boğazlar ve bunun sonucu olarak oluşan kuyruklarbelirlenebilir. Bu sayede tekrarlanmayan sıkışıklıklar ve vakalardan kaynaklanankuyruklarin belirlenmesi de sağlanılabilir.Önerilen metodoloji, İnönü Bulvarının ODTÜ ve Kızılay arasındaki kalan bölümüüzerindeki koridorda test edilmiştir. Sonuçlar, metodolojinin koridordakidarboğazları etkili bir şekilde belirlediğini göstermiş, hatta veri toplama işlemisırasında karşılaşılan bir vakanın tesbiti önerilen algoritmayla doğru şekildeyapılmıştır.Anahtar Kelimeler: Vaka tespiti,Dar boğazlar, Akıllı Ulaşım Sistemleri, GPS, CBS
|
Recurrent congestion in urban traffic networks, especially on arterials, is a growingproblem. Non-recurrent congestion, mainly due to incidents, only aggravates theproblem. Any solution requires monitoring of the network, for which manydeveloping countries, such as Turkey, do not have the traditional surveillancesystems on arterials mainly due to high costs. An alternative solution is theutilization of Global Positioning System (GPS) technology, which is increasinglyused in traffic monitoring. It is easy and cheap to obtain the GPS track information,even in real-time, from a probe-vehicle or a fleet of vehicles; and spatial variation ofspeed and travel time of the vehicle(s) in a network can be determined. GPS-baseddata, especially with only one probe-vehicle, would not provide information on theconcurrent states of upstream and downstream traffic, needed to define the state oftraffic in a network. To overcome this obstacle, a methodology based on statisticalanalysis of archival traffic conditions obtained through different sources is proposedto analyze traffic fluctuations and identify daily traffic pattern. As a result, bottleneckand resulting queues can be detected on a corridor. Thus, it enables detection of nonrecurrentcongestion and queues that may result from incidents.The proposed methodology is tested on a corridor the roadway between METU andKızılay of İnönü Boulevard. The results show that the methodology can effectivelyidentify bottleneck locations on the corridor and also an incident observed during thedata collection is detected correctly by the proposed algorithm.Keywords: Incident detection, Bottlenecks, Intelligent Transportation Systems, GPS,GIS |