Tez No İndirme Tez Künye Durumu
407787
2000'li yılların politik ikliminde Türk sineması / Turkish cinema in 2000's political environment
Yazar:ÇAĞRI YILMAZ
Danışman: YRD. DOÇ. DR. CANAN ULUYAĞCI
Yer Bilgisi: Anadolu Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sinema Televizyon Ana Bilim Dalı
Konu:Sahne ve Görüntü Sanatları = Performing and Visual Arts ; Sosyoloji = Sociology
Dizin:Bourdieu, Pierre = Bourdieu, Pierre ; Sermaye = Capital ; Sinema = Cinema ; Siyasi durum = Political situation ; Siyasi gelişmeler = Political improvements ; Siyasi hayat = Political life ; Türk sineması = Turkish cinema ; İdeoloji = Ideology
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2015
222 s.
Bu çalışma, 2000'li yılların politik ikliminde Türkiye'de ortaya çıkan ekonomik, kültürel ve sosyal gelişmelerin, ideoloji bağlamında, Türk sinemasına nasıl yansıdığını ortaya koymaktadır. Buna göre, 2000'lerde uygulanan politikaların getirisi olarak Türk toplumunun deneyimlediği değişimlerin ve gelişmelerin söz konusu yıllarda üretilen filmler arasından seçilmiş Türk film örneklerinde ne şekilde karşılık bulduğuna odaklanılmıştır. Yapılan alan çalışmaları ile 2000'li yıllar Türkiye iç politikasındaki erk çatışmaları Şerif Mardin'in ortaya koyduğu "merkez-çevre" kavramları ışığında açıklanmış, Fransız toplumbilimci Pierre Bourdieu'nün "alan" ve "sermaye" kavramları ile yaşanan gelişmeler tartışılmıştır. Çok sayıda filmin üretildiği 2000'lerde örnekleme alınan filmler, filmin yönetmenlerinin ilk filmleri olmasına bağlı olarak amaçlı örneklem yöntemiyle seçilmiştir. Bulgular ve Yorum kısmında ise örnekleme alınan Çekmeköy Underground, Zerre, Babamın Sesi, Zenne ve Çoğunluk filmlerinde Bourdieu'nün üç sermaye tipi olarak ortaya koyduğu "ekonomik", "kültürel" ve "sosyal" sermayeler ışığında, ideolojik ve sosyolojik eleştiri yöntemleri kullanılarak 2000'deki gelişmelerin izleri seçilen filmlerde aranmıştır. Anahtar Kelimeler: İdeoloji, Merkez-Çevre, Alan, Sermaye, Türk sineması
This study presents how the emerging economic, cultural and social developments in 2000's political environment in Turkey reflect on 2000's Turkish cinema in the context of ideology. Accordingly, it is focused how changes and developments of 2000's policies experienced by the Turkish society correspond to Turkish film examples selected out of those made in the same years. With the related field work, power conflict in the domestic politics of Turkey in 2000's is clarified referring to the concepts of "center" and "periphery" put forth by Şerif Mardin, and with French sociologist Pierre Bourdieu's concepts of "field" and "capital", current developments and affairs are discussed. Films selected out of a great number of films made in 2000's in Turkey are included into sampling by purposive sampling technique according to the fact that they should be directors' debut. In Findings and Comments, tracks of 2000's developments are kept through the films Çekmeköy Underground, Zerre, Babamın Sesi, Zenne ve Çoğunluk included into sampling applying to the ideological and sociological discourse analyses under the light of Bourdieu's three capital forms, "economic", "cultural" and "social". Key Words: Ideology, Center-Periphery, Field, Capital, Turkish cinema