Bireyler yaşamları boyunca pek çok şeye ihtiyaç duyarlar ve bunları karşılamaya güdülenirler. İhtiyaçlarını en uygun hizmet ya da ürünle tatmin etmek isterler. İşte tüketici davranışı kavramı burada ortaya çıkıyor. Tüketici davranışı; tüketicilerin sahip oldukları para, kredi, zaman, güç gibi değerleri ihtiyaçlarını en yüksek düzeyde tatmin etmek için kullanmalarıdır. Tüketiciler kararlarını verirken, psikolojik ve sosyolojik etkenlerden etkilenirler. Psikolojik etkenleri; kişilik, algılama, güdü, tutum, öğrenme, sosyolojik etkenleri; aile, referans grupları, kültür ve alt kültür ve sosyal sınıflar olarak sıralıyoruz. Bütün bu etkenler tüketici davranışı üzerinde etkili olmaktadır. Bizim özellikle üzerinde durduğumuz etken, sosyolojik etkenlerden biri olan sosyal sınıflardır. Tanımlarsak; hiyerarşik bir toplumda benzer değerleri, ilgileri ve davranışları paylaşan ve nispeten homojen ve süreklilik gösteren gruplara sosyal sınıflar denir. Çalışmamızda sosyal sınıfların tüketici davranışı üzerindeki etkisini araştırdık. Sosyal sınıfları belirlerken, eğitim, meslek, gelir ve oturulan semt değişkenlerini kullandık. Böylece alt ve üst olmak üzere iki sosyal sınıf belirledik. Daha sonra bu iki sosyal sınıfın tüketici davranışını inceledik, karşılaştırdık ve yorumladık. Çalışmamızın sonucunda gördük ki; sosyal sınıflar tüketici davranışı üzerinde etkilidir. Kültürel faaliyetlere katılım, alışveriş yerlerinin seçimi ve bu seçimin nedenleri, sahip oldukları eşyalar iki sosyal sınıf arasında farklılık göstermektedir. Bu çalışma, tüketici davranışlarını belirleyen etkenleri ve özellikle sosyal sınıfların tüketici davranışı üzerindeki etkisini incelemektedir.
|
Needs of life are diverse and many and mankind is motivated for their satisfaction with suitable services and goods. This is where the concept of consumer behaviour arisen. The concept defines how consumers use their money, credit, time power and like while satisfying their needs. Consumer decisions are affected both by psychological and sociological factors. Psychological factors can be summarized as personality, perception, motives, attidudes and learning where as sociological factors can be summarized as family, reference groups, culture, subculture and social class. This study is concerned with the effect of social class on consumer behaviour. Groups sharing similar values, interests and behaviour in a hierarchical and relatively homogeneous and continuous society are called social classes. Factors such as education, profession, income and residential area were used in determining two social classes such as lower and upper classes whose behaviour have been investigated and compered. It was observed that social class does effect consumer behaviour and that there are differences among the classes in area such as participation in cultural activities, selected shopping locations and their possesions. |