Tez No İndirme Tez Künye Durumu
119034 Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. Yayınlanma izni olmayan tezlerin basılı kopyalarına Üniversite kütüphaneniz aracılığıyla (TÜBESS üzerinden) erişebilirsiniz.
A Qualitative assessment of the competencies required to develop good quality educational multimedia software and the roles of multimedia software developers / Kaliteli bir çoklu ortam eğitim yazılımı geliştirmek için gerekli olan yetkinliklerin ve çoklu ortam yazılımı geliştiren kişilerin rollerinin nitel bir değerlendirmesi
Yazar:EBRU SELVİKAVAK
Danışman: YRD. DOÇ. DR. SONER YILDIRIM
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Bilgisayar Mühendisliği Ana Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control
Dizin:Eğitim = Education ; Multimedya = Multimedia ; Yazılım geliştirme = Software development ; Yetkinlik = Competence
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2002
125 s.
oz KALİTELİ BİR ÇOKLU ORTAM EĞİTİM YAZILIMI GELİŞTİRMEK İÇİN GEREKLİ OLAN YETKİNLİKLERİN VE ÇOKLU ORTAM YAZILIMI GELİŞTİREN KİŞİLERİN ROLLERİNİN NİTEL BİR DEĞERLENDİRMESİ Selvikavak, Ebru Yüksek Lisans, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Tez Yöneticisi: Yrd. Doç. Dr. Soner YILDIRIM Aralık 2002, 112 sayfa Bu nitel çalışmanın amacı, kaliteli bir çoklu ortam eğitim yazılımı geliştirmek için gerekli olan yetkinlikleri ve çoklu ortam geliştiricilerinin sahip olduğu rol ve sorumlulukları incelemektir. Bu çalışma ayrıca çoklu ortam geliştiricilerinin kaliteli bir eğitim yazılımının özellikleri ve çoklu ortam yazılımı geliştirme sürecini ve son ürünün kalitesini etkileyen faktörler hakkındaki görüşlerini incelemeyi de amaçlamaktadır. Türkiye'deki bir çoklu ortam şirketinin çalışanlarına 11 açık-uçlu sorudan oluşan elektronik bir anket uygulanmıştır. Çalışmaya 41 personel katılmıştır. Araştırmanın verileri üç aşamada analiz edilmiştir: verinin işlenmesi, verinin görsel hale getirilmesi ve sonuç çıkarma. t.c YûKsmöĞmrtm tamuna BOKOMANTASYON MESgUtVeriler, çalışmaya katılan kişilerin tanımladığı görevlere uygun olarak sekiz takıma göre kategorize edilmiştir: iki boyut animatörleri, üç boyut animatörleri, eğitim teknologları, grafik tasarımcıları, kalite güvence sorumluları, çoklu ortam programcıları, ses tasarımcıları ve video editörleri. Bulgular, çoklu ortam geliştirme takımlarının yaratıcı, öğrenmeye açık, iyi iletişim becerilerine sahip, konusunda uzman, tecrübeli, takım çalışmasına yatkın, sorumluluk alabilen, çabuk karar verebilen kişilerden oluşması gerektiğim ortaya koymuştur. Çoklu ortam geliştiricilerine göre, kaliteli bir eğitim yazılımı kullanımı kolay, etkileşimli, eğlenceli, yazılımın amacına ve hedef kitleye uygun olmalı, doğru bir içeriğe ve anlaşılır bir navigasyona sahip olmalı, destekleyici geribildirim vermeli ve yaratıcılığı geliştirmelidir. Katılımcılara göre, süreci ve ürünün kalitesini etkileyen faktörler proje yönetimi, tasarım değişiklikleri, iş yoğunluğu, yaratıcılığın kısıtlanması ve yöneticilerin tasarıma olan müdahaleleri ile ilgilidir. Anahtar Kelimeler: Çoklu Ortam, Çoklu Ortam Eğitim Yazılımı, Etkileşimli Çoklu Ortam, Çoklu Ortam Geliştirme, Çoklu Ortam Geliştirme Takımı vı
ABSTRACT A QUALITATIVE ASSESSMENT OF THE COMPETENCIES REQUIRED TO DEVELOP GOOD QUALITY EDUCATIONAL MULTIMEDIA SOFTWARE AND THE ROLES OF MULTIMEDIA SOFTWARE DEVELOPERS Selvikavak, Ebru M.S., Department of Computer Education and Instructional Technology Supervisor: Assist. Prof. Dr. Soner YILDIRIM December 2002, 112 pages The purpose of this qualitative study was to examine what competencies are required and what different roles and responsibilities multimedia developers have to develop good quality educational multimedia software. This study also attempted to investigate the perceptions of multimedia developers about the features of good quality educational software and the factors that have effect on the multimedia software development process and the quality of the final product. s An electronic survey that contains 11 open-ended questions was administered to employees of a multimedia company in Turkey. 41 employees were participated to the study. The data was analyzed according to three activities: data reduction, data display and conclusion drawing. inData was categorized into eight teams according to the roles defined by the respondents: 2d animators, 3d animators, educational technologists, graphic designers, quality assurance specialists, multimedia programmers, sound designers and video editors. The results showed that multimedia developer teams should consist of people who are creative, committed to learning, have strong communication skills and extensive expertise and experience, be able to work in team environment, take responsibility and quick decisions. From the multimedia developers' perspectives, good quality educational software should be easy-to use, interactive, entertaining, appropriate to the scope of the software and the target audience, have accurate content and clear navigation, give supportive feedback and improve creativity. According to respondents, the factors that have effect on the process and the quality of the product were related with project management, design changes, workload, restrictions of creativity and unreasonable interferences of managers to the design. Keywords: Multimedia, Educational Multimedia Software, Interactive Multimedia (IMM), Multimedia Development, Multimedia Development Team IV