Tez No İndirme Tez Künye Durumu
758338
A multimodal public transit network design method based on hub-and-spoke infrastructure / Hub-and-spoke altyapısına dayalı çok modlu toplu ulaşım sistem ağı tasarım yöntemi
Yazar:ZAKARIA BOUTARFA
Danışman: PROF. DR. MUSTAFA GÖK
Yer Bilgisi: Çukurova Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Bilgisayar Mühendisliği Ana Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control
Dizin:Konum hataları = Location errors ; Mekansal kümelenme = Spatial cluster ; Tesis yerleşim düzenlemesi = Facility layout ; Toplu taşımacılık = Public transportation
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2022
151 s.
Modern bir şehirde toplu taşımanın kalitesi, farklı ulaşım modlarının etkileşimine bağlıdır. Çok modlu bir toplu taşıma ağının (ÇMTTA) verimliliği, hub-and-spoke modeli uyarlanarak geliştirilebilir. Bu tezde, ÇMTTA'lara bir hub-and-spoke ağ oluşturmak için iki aşamalı bir yöntem sunulmaktadır. Birinci aşamada, ÇMTTA'larda kümelenme sorunu ele alınmaktadır. Gerçek kentsel ÇMTTA'ların boyutlarını küçültmeden veya bölgelere ayırmadan işleyebilen bir mekansal kümeleme algoritması sunulmaktadır. Algoritma, on büyük şehir veri seti üzerinde test edilmiş ve popüler mekansal kümeleme algoritmaları ile karşılaştırılmıştır. En büyük test ağı (Sidney, 24063 düğüm), bir dakikadan daha kısa bir sürede işlenmiş olup algoritma tarafından oluşturulan tüm kümeler 100'den az düğüm içerir. Karşılaştırılan algoritmalar tarafından oluşturulan kümeler önemli ölçüde daha fazla düğüm içermektedir. İkinci aşamada; çok kriterli karar vermeye dayalı, aynı anda hub ve hub hatlarını konumlandıran bir algoritma sunulmaktadır. Önerilen yöntem Greater London ÇMTTA'i ile test edilmiş olup ortaya çıkan hub ve bağlı ağ, Londra Ulaşım otoritesi (Transport for London) tarafından sağlanan Ulaşım uygulaması (Journey API) ile karşılaştırılmıştır. Sonuçlar, sıkı bir transfer politikası ile toplam seyahat süresinin %16.90 oranında iyileştirildiğini göstermektedir. Anahtar Kelimeler : Çok modlu Toplu Taşıma Ağı Tasarımı, Mekansal Kümeleme, Hub Konum Problemi, Hub Hattı Konum Problemi, Hub ve Spoke ağ  
The quality of public transport in a modern city depends on the interaction of the different modes of transport. The efficiency of a multimodal public transport network (MPTN) can be improved by adapting the hub-and-spoke model. In this thesis, a two-phase method is presented to generate a hub-and-spoke network for MPTNs. In the first phase, the problem of clustering in MPTNs is addressed. A spatial clustering algorithm is presented that can process real urban MPTNs without reducing their size or dividing them into zones. The algorithm is tested on four large city datasets and compared with the popular spatial clustering algorithms. The largest test network (Sydney, 24063 nodes) was processed in less than a minute, and all clusters generated by the algorithm contain less than 100 nodes, while the clusters generated by the compared algorithms contain significantly more nodes. In the second phase, an algorithm based on multi-criteria decision making is presented, which simultaneously locates hubs and hub lines. The proposed method is tested with the MPTN of Greater London and the resulting hub-and-spoke network is compared with the Journey API provided by Transport for London. The results show that the total travel time is improved by 16.90% with a strict hubbing policy. Key Words: Multimodal Public Transit Network Design, Spatial Clustering, Hub Location Problem, Hub Line Location Problem, Hub-and-spoke network