Tez No İndirme Tez Künye Durumu
395297
İlkokul dördüncü sınıf fen öğretiminde okul dışı öğrenme ortamları: Bir eylem araştırması / Outdoor learning environments in elementary school fourth grade science teaching: An action research
Yazar:BURCU ARMAĞAN
Danışman: YRD. DOÇ. DR. HÜLYA HAMURCU
Yer Bilgisi: Dokuz Eylül Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / İlköğretim Ana Bilim Dalı / Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Fen bilgisi = Science ; Fen bilgisi eğitimi = Science education ; Fen bilgisi öğretimi = Science teaching ; Okul dışı etkinlikler = Extracurricular activities ; Öğretim yöntemleri = Teaching methods ; İlköğretim = Primary education ; İlköğretim okulları = Primary education schools
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2015
202 s.
Çalışmada, ilkokul dördüncü sınıf Fen Bilimleri dersi "Canlılar Dünyasını Gezelim Tanıyalım" ünitesinin yaşam alanları konusunda örnek bir okul dışı öğrenme ortamı modeli tasarlamak, uygulamak ve sürecin yansımalarını tespit etmek amaçlanmıştır. Amaç doğrultusunda, Fen Bilimleri dersi kazanımları ve bu kazanımlara dair yıllık plan dahilinde, altı hafta boyunca canlıların yaşam alanları konusu okul dışı etkinliklerle işlenmiş, yedinci haftada da veli ve öğrenci görüşmeleri yapılmıştır. Tez kapsamında öğrencilerin başarılarının ölçülmesi değil uygulanan modelin öğrenci ve veli görüşleri alınarak değerlendirilmesi ve geleceğe yönelik önerilerde bulunulması amaçlanmıştır. Çalışmada araştırmacının sürece doğrudan katılacağı bir eylem araştırması gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında ise nitel araştırma yöntemlerinden yararlanılmıştır. Çalışmaya ilişkin günlük planların hazırlanmasında süreç boyunca uzman görüşlerinden yararlanılmıştır. Araştırma kapsamında 2013-2014 öğretim yılı bahar döneminde İzmir ili Çiğli ilçesinde özel bir ilkokulda (İzmir Özel Akder İlkokulu) uygulama yapılmıştır. Okuldaki bir dördüncü sınıf uygulama yapılacak grup olarak seçilmiştir. Araştırmanın veri toplama araçları etkinlik yaprakları, performans değerlendirme formları, veli ve öğrenci görüşme formları, öğrenci ürünleri ve öğrenci günlükleridir. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi ve betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin okul dışı fen etkinlik sürecine istekli bir şekilde katılım gösterdiği, etkinliklerde yaratıcı ürünler ortaya koydukları, öğrencilerin okul dışı fen etkinliklerini çok eğlenceli buldukları, okul dışı etkinliklerle birincil deneyimle bilgi edinen öğrencilerin, fen dersini daha çok sevmeye başladıklarını, derse karşı ilgi ve meraklarının arttığını düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Velilerin okul dışı fen etkinlikleri sayesinde öğrencilerin çevre bilinci, çevre bilgisi vb. kazandığını düşündükleri görülmüş ve hem velilerin hem de öğrencilerin okul dışı fen etkinliklerinin olumlu yansımaları üzerinde durdukları sonucuna ulaşılmıştır.
In this study, it is aimed to apply an outdoor learning environment design in 4th grade Science lesson and to identify the process of reflection. Accordingly, outdoor learning activities which had been developed within Science curriculum acquisitions and yearly plan were used on habitats of living part for six weeks afterwards parents and students were interviewed. The scope of this study is not measure the academic achievement, although conversely the purpose is to evaluate this design by the interviews of parents and students. Moreover, it is aimed to make proposals for the future. An action research design were used in this study and the researcher participated directly to this process. The datas collected through qualitative research methods. In the preparation of daily plans for the study benefited from expert opinions during the process. For the application process a 4th grade class in Akder private elementary school were selected. Data collection tools are activity sheets, performance assessment forms, interview forms for parents and students, students diaries and students' everyday products. Gathered data were analysed through descriptive and content analyses. The following results have been obtained from this research: Students were not only show keen participation to this outdoor science activities but they also made creative products. Students reports showed that outdoor science activites were entertaining them. For those who learn new information from outdoor activities, they had started to enjoy science lessons, increasement can be said in students' interest and curiosity to course. Parents opinions showed that pupils' started to think about enviromental awareness and knowledge had been improved. Last of all both students and parents focused on positive reflection of outdoor science activites.