Tez No İndirme Tez Künye Durumu
461433
Ebeveynin üstün yetenekli çocuğuyla iletişimini geliştirmeye yönelik psikoeğitim programının etkisinin incelenmesi / Examining the effectiveness of psychoeducational programon development of parents' communication with giftedchild
Yazar:SÜLEYMAN KAHRAMAN
Danışman: YRD. DOÇ. DR. TAŞKIN TANRIKULU
Yer Bilgisi: İstanbul Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Aile içi iletişim = Family communicatin ; Ana-çocuk iletişimi = Mother-child communication ; Baba-çocuk iletişimi = Father-child communication ; Ebeveyn-çocuk ilişkisi = Parents-child relation ; Ebeveynler = Parents ; Psiko-eğitim programı = Psycho-educational program ; Üstün yetenekli çocuklar = Gifted children
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2016
152 s.
Bu araştırma, ebeveynin çocuğuyla iletişimini geliştirmeye yönelik hazırlanan psikoeğitim programının, üstün yetenekli çocukların ebeveynlerinin ebeveyn-çocuk iletişimleri üzerindeki etkisinin incelendiği deney-kontrol gruplu, ön-test, son-test ve izleme ölçümlü tam (gerçek) deneysel bir çalışmadır. Araştırma kapsamında İstanbul Avrupa yakasında bulunan özel Merter Fatih İlkokul ve Ortaokulu'nda eğitim gören üstün yetenekli tanısı almış çocuğu olan ebeveynlerden rastgele seçilen 16'şar kişilik (8'er çift anne baba) deney ve kontrol grupları oluşturulmuş ve deney grubuna araştırmacı tarafından geliştirilen altı haftalık psiko-eğitim programı uygulanmıştır. Araştırmada ölçme araçları olarak Ebeveynin Çocuğuyla İletişimi Ölçeği (EÇİÖ) ve Afat Ebeveyn Farkındalıkları Ölçeği-Üstün Zekâlı Çocuğu Olan Ebeveynler EFÖ-ÜZÇE kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının ön test ve son test ortalamalarını karşılaştırmak için Mann Whitney U-testi, deney ve kontrol gruplarında ön test, son test ve izleme testi ortalamalarını karşılaştırmak için Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Analizlere ilişkin istatistiksel hesaplamalar SPSS paket programı ile yapılmıştır. Araştırmada, bulguların istatistiksel analizleri .05 anlamlılık düzeyi esas alınarak gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda deney grubundaki ebeveynlerin üstün yetenekli çocuklarıyla iletişimlerinde gelişme olduğu, kontrol grubundaki ebeveynler de ise herhangi bir değişim olmadığı görülmüştür.
The purpose of this study, based on true experimental design, is to present the impact of psycho-educational program on the improvement of the communication between parents and gifted children. The study involves thirty-two parents of students who are enrolled in Private Merter Fatih Primary and Secondary School in Istanbul. The parents were evenly assigned to control and experimental groups. The subjects in the experimental group received a six-week psycho-educational training program designed by the researcher. The study employs Parent-Child Communication Scale and Afat Parent Awareness Scale. Mann Whitney U-test was employed for comparison of the results of the pre-test and post-test of the control and experimental groups, and Wilcoxon signed-rank test for comparison of pre-test results, post-test results and follow up test results. Statistical analyses were performed using SPSS, with a significance level of .05. Findings have shown that parents in the experimental group have improved the quality of communication with their children; however, the parents in the control group have not demonstrated any improvement.