Tez No İndirme Tez Künye Durumu
497470
Erciyes Üniversitesi öğrencilerinin sağlık algısı ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları / Health perceptions and healthy lifestyle behaviors of Erciyes University students
Yazar:BELGİN ORAL
Danışman: PROF. DR. FEVZİYE ÇETİNKAYA
Yer Bilgisi: Erciyes Üniversitesi / Tıp Fakültesi / Halk Sağlığı Ana Bilim Dalı
Konu:Halk Sağlığı = Public Health
Dizin:Algı = Perception ; Kayseri = Kayseri ; Sağlık = Health ; Sağlık araştırmaları = Health surveys ; Sağlıklı yaşam = Healthy life ; Yaşam tarzı = Life style ; Üniversite öğrencileri = University students
Onaylandı
Tıpta Uzmanlık
Türkçe
2018
114 s.
ERCİYES ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGISI VE SAĞLIKLI YAŞAM BİÇİMİ DAVRANIŞLARI ÖZET Amaç: Üniversite süreci adölesan dönemden yetişkinliğe bir geçiş dönemi olup sadece mesleki eğitim ve becerilerin kazanıldığı bir süreçten ziyade bireylerin kişilik gelişiminin temellerinin de oluştuğu, yeni davranışların edinildiği bir dönemdir. Bu çalışmanın amacı Erciyes Üniversitesi öğrencilerinin sağlık algıları ve sağlıklı yaşam davranışları düzeylerini ve bunlarla ilişkili olabilecek faktörleri belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki bu araştırmaya, Erciyes Üniversitesi'nde Mayıs–Haziran 2017 tarihleri arasında Tıp, Mühendislik, Eğitim ve Edebiyat Fakültelerinde lisans programlarında öğrenim gören birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinde yapılmıştır. Araştırma kapsamına toplamda 1286 öğrenci alınmıştır. Çalışmaya katılan tüm öğrencilere çalışma hakkında bilgi verilmiş ve sözlü onamları alınmıştır. Çalışmaya katılmaya karar veren öğrencilere, araştırmacıların gözetiminde sosyodemografik anket formu, Sağlık Algısı Ölçeği (SAÖ) ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği (SYBDÖ ) verilmiş ve tamamlayanlardan toplanmıştır. Bulgular: Araştırma kapsamına alınan öğrencilerin %60,9'u kadın olup, tüm grubun yaş ortalaması 21,1 ± 2,4 yıldır. Tıp, Mühendislik, Eğitim ve Edebiyat Fakültelerinden araştırmaya katılan öğrencilerin %50,9'u birinci sınıf öğrencisidir. Öğrencilerin SAÖ puanları incelendiğinde toplam puan ortalaması 75 puan üzerinden 40,7±6,2 olarak düşük bulunmuştur. Öğrencilerin SAÖ puanları açısından cinsiyet ve sınıflar arasında fark saptanmamıştır. Öğrencilerin SYBDÖ puanları incelendiğinde, ölçek toplam puanı 208 puan üzerinden 125,4±19,5 olarak orta düzeyde bulunmuştur. Öğrencilerin cinsiyeti, fakülteleri ve sınıflarıyla SYBDÖ toplam puanları arasında ilişki görülmezken, erkek öğrencilerde egzersiz ve stres yönetimi boyutları anlamlı olarak yüksek bulunmuştur. Öğrencilerden kendi ifadelerine göre ekonomik ve sağlık durumlarını iyi olarak tanımlayan ve okulundan memnun olanlarda SYBDÖ puanları anlamlı olarak yüksek bulunmuştur. Sonuç: Üniversite öğrencilerinin sağlık algıları düşük, sağlıklı yaşam davranışları ise orta düzeyde bulunmuştur. Öğrencilerin sağlık algıları ile sağlıklı yaşam davranışları arasında ters ilişki bulunmuştur. Sağlık algısının ve sağlıklı yaşam davranışlarının olumlu yönde geliştirilmesi ve sürdürülmesi bu iki olgunun pozitif etkileşim içinde olması için öğrencilere bireysel ve sosyal desteğin sağlanması gerekmektedir. Anahtar Kelimeler: Üniversite Öğrencileri, Sağlık Algısı, Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları
HEALTH PERCEPTIONS AND HEALTHY LIFESTYLE BEHAVIORS OF ERCIYES UNIVERSITY STUDENTS ABSTRACT Aim: The university period is a transition period from adolescence to adulthood. This period is a period in which new behaviors, those formed the bases of individual personality development, are acquired, rather than just a process in which vocational training and skills are gained. The purpose of this study is to determine the levels of health perceptions and healthy lifestyle behaviors of Erciyes University students and the factors that may be associated with them. Materials and Methods: This descriptive study was attended by first and fourth-year students educated at the Erciyes University undergraduate programs in Medical, Engineering, Education and Literature Faculties between May-June 2017. A total of 1286 students were included in the study. All students who participated in the study were informed about the study beforehand and verbal approvals were obtained. Sociodemographic data form, Health Perception Scale (HPS), and Healthy Life Style Behavior Scale (HLSBC ) were given to the students who decided to participate in the study and they were collected from the students who completed the study. Results: 60.9% of the students included in the survey are women and the average age of the whole group is 21.1 ± 2.4 years. 50.9% of the students who participated in the research from the Medical, Engineering, Education and Literature faculties are first year students. When the HPS scores of the students are examined; the total score average was found to be low at 40.7 ± 6.2 over 75 points. There was no difference between the students gender and classes of HPS scores. When of healthy lifestyle behaviours scores of students were examined, the scale total score was found to be moderate at 125,4 ± 19,5 over 208 points. Exercise and stress management dimensions were found to be significantly higher in male students, while there was no relationship between gender, faculties and classes of students and total scores of HLSBS. The HLSBS scores were found to be significantly higher in the students who expressed their own expressions of economic and health status and who were satisfied with their school. Conclusion: University students's health perceptions are low and healthy lifestyle behaviours are found moderate level. There is an inverse relationship between health perceptions of students and healthy living behaviors. In order to provide the development and maintenance of positive perceptions of health perception and healthy lifestyle behaviors, and the positive interaction of these two phenomena, individual and social support is needed for the students. Key Words:University student, Health Perception, Healthy lifestyle behaviors