Tez No İndirme Tez Künye Durumu
201760
3D finite element modelling of surface excavation and loading over existing tunnels / Varolan tünellerin üzerindeki kazı ve dolguların 3-boyutlu sonlu eleman yöntemiyle modellenmesi
Yazar:ONUR KAÇAR
Danışman: PROF. DR. ORHAN EROL
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / İnşaat Mühendisliği Ana Bilim Dalı
Konu:İnşaat Mühendisliği = Civil Engineering
Dizin:
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2007
127 s.
Bu çalısmada, varolan tünellerin üzerinde yapılan kazı ve yüklemelerin etkileri, 3-boyutlu sonlu eleman yöntemi programı Plaxis 3D Tunnel kullanılarak arastırılmıstır. Parametrelerin, kazı derinligi, kazının tünel eksenine göre eksantrikligi, dolgu yüksekligi ve zeminin deformasyon modülünün oldugu parametrik bir çalısma yapılmıstır. Tünellerin üzerindeki kazıların, tünel kaplamalarının kapasitesine negatif etkisi oldugu görülmüstür. Bunun sebebi, kazıya baglı yük bosalmasının eksenel kuvvetleri azaltması ve momentleri artırmasıdır. Diger taraftan, bu çalısmada incelenen limitler içerisinde kalan yüzey yüklemelerinin tünel stabilitesini açısından kritik olmadıgı görülmüstür. Bunun sebebi de eksenel kuvvetlerdeki artıs ve momentlerdeki azalmadır. Anahtar Kelimeler: Tünel, Numerik Yöntemler, YATM
The influence of surface excavation and loading on the existing tunnels has been investigated using a Finite Element Method program, Plaxis 3D Tunnel. A parametric study has been carried out where the parameters were the depth of the surface excavation, the eccentricity of the excavation with respect to the tunnel axis, the height of the embankment fill and the stiffness of the soil. It is found that, excavations over the existing tunnels have a negative effect on the tunnel lining capacity since the unloading due to the excavation reduces the normal forces and increases the bending moments. On the other hand, it is found that surface loading within the limits considered in this study is not critical in terms of the tunnel stability due to the increase in normal forces and decrease in bending moments.