Tez No İndirme Tez Künye Durumu
255840
Acoustically induced stress analysis of center fuselage skin panels of a basic training aircraft using statistical energy analysis / Başlangıç temel eğitim uçağı orta gövde panellerinin akustik gerilme analizlerinin istatistiksel enerji analizi metodu ile incelenmesi
Yazar:İLKER KURTOĞLU
Danışman: PROF. DR. MEHMET ÇALIŞKAN
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Makine Mühendisliği Ana Bilim Dalı
Konu:Makine Mühendisliği = Mechanical Engineering
Dizin:
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2009
121 s.
Örnek bir uçak gövde paneli için iki farklı istatistiksel enerji analizi (İEA) modeli geliştirilmiştir. Birinci model kabuk, çerçeve ve çıtalar ayrı ayrı modellenerek, ikincisi ise takviyeli panel modeli kullanılarak (çerçeve ve çıta özellikleri kabuğa yedirilerek) hazırlanmıştır. Türbülanslı sınır katmanı temel akustik tetikleme kaynakları olarak kullanılmıştır. Kabuklardan alınan ortalama hız verileri gerilme değerlerini elde etmek için kullanılmış ve AGARD metodu ile elde edilen sonuçlarla uyum sağladığı görülmüştür. Panellerden uçak kabinine ve dış ortama olan akustik radyasyon ile kabin basınçlandırmasının gerilme düzeyleri üzerindeki etkileri ayrıca incelenmiştir. Aynı yöntem başlangıç temel eğitim uçağı orta gövde panellerinin analizinde kullanılmıştır. Birincisi tüm uçak, ikincisi ise kanat ve kuyruk yapıları ihmal edilmiş olmak üzere iki farklı model hazırlanmıştır. Türbülanslı sınır katmanına ek olarak pervane gürültüsü de akustik tetikleme olarak kullanılmıştır. Panellerden iç ve dış ortama radyasyon ve kabin basınçlandırmasına ek olarak kanat ve kuyruk elemanlarının orta gövde panellerindeki gerilme düzeylerine etkisi incelenmiştir.
Two sample statistical energy analysis (SEA) models are generated for a section of the fuselage panel of an aircraft, namely the uniform panel model which includes the frames and stringers, and the ribbed panel model in which the frames and stringers are smeared into the skin. Turbulent boundary layer (TBL) excitation is used as the primary acoustic excitation source. Stress levels are estimated from the average velocity data of the panels. The stress results are found comply with those obtained by the AGARD method. Effect of radiation from panels to exterior and interior of the sample skin panel as well as the pressurization of the skin panels are investigated separately to analyze their effects on the stress levels. The method is then used in the analysis of center fuselage skin panels on a basic training aircraft. Two models are generated for the aircraft analysis, namely the complete aircraft model and the simplified model which excludes the wings and the empennage. In addition to TBL, propeller noise is used as the primary acoustic excitation source. The effects of the wings and the empennage on the stress levels in the center fuselage skin panels are also investigated along with the radiation from panels to the exterior and interior of the aircraft and pressurization of the pilot cabin.