Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
265692
|
|
Behçet Necatigil'in şiirlerini alımlama estetiğine göre inceleme denemesi / Trial research of Behçet Necatigil?s poems according to reception aesthetics
Yazar:ÖZLEM ÖZTOK
Danışman: PROF. DR. SEVİM NİLAY IŞIKSALAN
Yer Bilgisi: Anadolu Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Türk Edebiyatı Bölümü / Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı / Yeni Türk Edebiyatı Bilim Dalı
Konu:Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and Literature
Dizin:Alımlama = Reception ; Alımlama estetiği = Rezeptionsashetik ; Edebiyat = Literature ; Necatigil, Behçet = Necatigil, Behçet ; Türk edebiyatı = Turkish literature ; Yeni Türk edebiyatı = New Turkish literature ; Şiir = Poem
|
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2010
99 s.
|
|
Behçet Necatigil Doğu ve Batı kültürünü birleştirerek, şiirlerini geniş bir yelpazeyle okura sunmuştur. Necatigil'in dizelerinin bir kültür şiiri haline gelmesi, okurda zengin çağrışımlar yaratmaktadır. Bu noktada okurun rolünün değiştiği gözlenir. Okurun aktif, araştırmaya açık ve kültür birikimi geniş olan kişilerden oluşması beklenir. İdeal okur ortaya çıkar. Alımlama estetiği, okurun rolünü ön plana çıkaran bir kuram olduğundan yapılan çalışmaya uygun görülmüştür. Türk edebiyatında İkinci Yeni şairleri gibi Behçet Necatigil de ideal okuru benimseyen şairlerden olmuş; alımlama estetiğine uygun görüşler sergilemiştir.Tezde, Behçet Necatigil'in şiir anlayışına farklı bir açıdan yaklaşılmış; şiirleri alımlama estetiği ışığında incelenmiştir. İlk olarak alımlama estetiğiyle ilgili bilgi verilmiş; ardından Türk edebiyatında alımlamaya uygun düşen görüşler ile Behçet Necatigil'in şiir görüşlerindeki değişimler ortaya konmuştur. Bulgular ve Yorum bölümünde ise farklı yorumlara açık şiirler seçilerek; şiirlerin derin yapısına inilmeye çalışılmıştır. Şiirler izleklere ayrılmış; imge, motif, simge ve metindışı bağlantılardan yararlanılmıştır. Bu bilgilerden yararlanılarak Behçet Necatigil'in hayat-ölüm algısının şiirlerinde nasıl alımlandığı ortaya konmak istenmiştir. Çalışma, Sonuç bölümüyle bitirilmiştir. Sonuç bölümünde Necatigil'in 1956 sonrası şiirlerinin alımlama estetiğine uygun olduğu; fakat Eski Toprak kitabıyla başlayan bu değişimin Kareler Aklar kitabının Aklar bölümüyle bittiği fark edilmiştir. Necatigil'in, Aklar bölümünden ölümüne kadar olan süreçte ise 1955 öncesi gibi farklı yorumlara açık olmayan şiirlere döndüğü gözlenmiştir.
|
|
By combining east and west culture, Behçet Necatigil has provided his poems to his readers with a wide point of view. Becoming his poems to a culturel poetry, creates rich cannotations on his readers. At this point the role of the reader has been observed it is expected that the reader should be from the people who are active, open to research and have lots of cultural heritage. Ideal reader emerges. Reception aesthetics defends ideal reader, and as reception aesthetics makes the ideal reader?s role important, it is accepted convinient for this thesis. Like The Second New Poets in Turkish Literature, Behçet Necatigil has been a poet who defends the ideal reader, and displays views which are suitable for reception aesthetics.In the thesis, Behçet Necatigil?s comprehension to the poem is approached in a different point of view. This poets are examined in the light of reception aesthetics. First of all, information about reception aesthetics has been given and then views that are convenient to receptions in the Turkish Literature and changes in Behçet Necatigil?s point of view are explained in the thesis. In the section of findings and comment, by choosing poems which are understood in different ways by everybody it was tried to reach to deep structure of the poems. Poems are divided into themes, image, motive, symbol and outline text connections were used. At the end of using this information, impresion of Behçet Necatigil?s life-death in his poems was strived to be shown how the reader understands. The thesis is finalized with a find section. In the find section Necatigil?s poems continued after 1956 are acceptable to reception aesthetics. This period starts with his book ?Eski Toprak? and finishes with the section of ?Aklar? in his ?Kareler Aklar? book. During this period between the section Aklar and his death, it is observed that he has returned to poems that are not clear to of comments, before 1955. |