Tez No İndirme Tez Künye Durumu
503505
Üniversite öğrencilerinin mutluluk, psikolojik sağlamlık ve öz yeterlik düzeylerinin incelenmesi / Investigation of happiness, resilience and self efficaciylevels of the university students
Yazar:MUHARREM CAN
Danışman: PROF. KADRİYE ESİN CANTEZ
Yer Bilgisi: İstanbul Aydın Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Psikoloji Bilim Dalı
Konu:Psikoloji = Psychology
Dizin:Mutluluk = Happiness ; Psikolojik sağlamlık = Resilience ; Ölçekler = Scales ; Öz yeterlilik = Self-efficacy ; Üniversite öğrencileri = University students
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2018
63 s.
Psikoloji başta olmak üzere insanı ve toplumu anlamayı kendine amaç edinmiş farklı disiplinler mutluluğu insanlığın ulaşmak istediği en büyük amaç olarak belirlemiştir. Mutluluğa atfedilen bu önem ise mutluluğu yordayan etmenleri araştırmayı önemli kılmaktadır. Bu araştırmanın amacı da üniversite öğrencilerinin mutluluk, psikolojik sağlamlık ve öz yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklemi, farklı fakültelerde öğrenimine devam eden, 208 kadın ve 105 erkek olmak üzere toplam 323 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla; Oxford Mutluluk Ölçeği Kısa Formu (OMÖ-KF), Genel Öz Yeterlik Ölçeği (GÖYÖ), Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (KPSÖ) ve Kişisel Bilgi Formu (KBF) kullanılmıştır. Ölçekler yardımıyla toplanan veriler bilgisayara aktarılmış ve SPSS 21.00 paket programıyla analiz edilmiştir. Araştırma verilerinin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, korelasyon analizi tekniklerinin yanı sıra üniversite öğrencilerinin mutluluk, psikolojik sağlamlık ve öz yeterlik düzeylerinin, öğrenim görülen fakülte, sınıf düzeyi ve yaşanılan yere göre farklılaşıp farklılaşmadığı tek yönlü ANOVA analiz edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin mutluluk, psikolojik sağlamlık ve öz yeterlik düzeylerinin cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını analiz etmek için t testinden yararlanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda üniversite öğrencilerinin mutluluk, öz yeterlik ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arasında orta düzeyde anlamlı ilişkiler olduğu görülmüştür. Öğrencilerin cinsiyetleri, sınıf düzeyleri ve yaşanılan yere göre mutluluk düzeyleri karşılaştırıldığında manidar bir farkın görülmediği sonucuna ulaşılmıştır. Bu bağlamda öz yeterlik, psikolojik sağlamlık ve mutluluğu artırmaya yönelik ayrı ayrı çalışmalar yapılıp etkililiği araştırılabilir. Ayrıca psikolojik sağlamlık ve öz yeterlik düzeyleri dördüncü sınıflara nazaran 1-2 ve 3. Sınıf öğrencilerinde daha düşük bulunmuştur. Bu açıdan bakıldığında, üniversitelerin Psikolojik Danışma Birimlerinin özellikle üniversiteye yeni başlayacak öğrencilere yönelik psiko-eğitim programları düzenlemesi faydalı olacaktır.
The different disciplines that aim at understanding the human being and the society, especially psychology, have determined happiness as the greatest aim of the human. This importance attributed to happiness makes it important to investigate factors that cause happiness. The aim of this study is to examine the relationship between university students' levels of happiness, resilience and self-efficacy. The sample of the study consists of a total of 323 university students, 208 female and 105 male, who study at different facultiesof the universcity. In order to collect data in the research; Oxford Happiness Quetionare Short Form (OHQ-SF), General Self-Efficacy Scale (GSES), Brief Resilience Scale (BRS) and Personal Information Form (PIF) were used. Data collected with scales were transferred to computer and analyzed with SPSS 21.00 packet program. Frequency, percentage, mean, correlation analysis techniques were used in the analysis of research data. In addition, a one-way ANOVA was conducted to analyze the level of happiness, resilience and self-efficacy of university students according to the faculty, class level and place of study. Also, t-test was used to analyze whether the students' happiness, resilience and self-efficacy levels differed by gender. As a result of the analyzes made, it was seen that university students had moderately significant relationships between happiness, self-efficacy and resilience levels. When the gender of the students, the class levels and the happiness level according to the place where they live are compared, it is reached that there is no meaningful difference. In this context, it will be useful to investigate the effectiveness of individual studies to increase self-efficacy, resilience and happiness. Furthermore, the resilience and self-efficacy levels of the 4th grade students are higher than the 1st, 2nd and 3rd grade students. From this point of view, it would be useful for the Psychological Counseling department of the universities to organize psycho-educational programs specifically for students who are just beginning university.