Tez No İndirme Tez Künye Durumu
201554
Kentsel imaj öğeleri bağlamında Haliç bölgesinin incelenmesi / Survey of Haliç region in the context of urban image
Yazar:EMİNE TAYYARE
Danışman: PROF. DR. ZEKİYE YENEN
Yer Bilgisi: Yıldız Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Şehir ve Bölge Planlama Ana Bilim Dalı
Konu:Şehircilik ve Bölge Planlama = Urban and Regional Planning
Dizin:
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2007
183 s.
?Kentsel İmaj Öğeleri Bağlamında Haliç Bölgesi'nin İncelenmesi? başlıklı bu çalışmanın konusu kentsel mekanlarda kentsel imaj öğelerinin kentsel tasarım ve çevre psikolojisi kapsamında incelenmesidir. Çalışmanın amacı yerel ve küresel değişimlerden en fazla etkilenen mekanlar olan kentlerin imaj öğelerini kentsel tasarım öğretisi çerçevesinde incelemektir. İncelemede kenti kullananların kentsel algısı da ele alınmaktadır. Çalışmada tarihi nitelikli yerleşmelerde kentsel imaj öğelerinin incelenmesi yoluyla yeni gelişecek kentsel mekanlarda kentsel tasarım açısından önemli olan bu konuya ilgililerin dikkatini çekmek hedeflenmiştir. Kent kimliğinin oluşumunda da etkili olan kentsel imaj öğeleri bilinci ile fiziksel ve sosyo-psikolojik olarak algılanan kentler ortaya çıkacak, böylece çevre psikolojisi bağlamında sahiplenilen ve benimsenen mekanlar oluşacaktır. Tarih boyunca yaşanan ve günümüzde de süregelen mekansal değişim ve gelişimlerin hızlı ve kontrolsüz nüfus artışı, denetimsiz büyüyen kentsel mekan, tarihi yapıları hiçe sayan sağlıksız yapılaşma gibi olumsuz sonuçları insan ve kent arasındaki ilişkilerin zayıflamasına neden olmaktadır. Sahip olduğu doğal ve kültürel özellikler ile dünyanın en önemli kentlerinden biri olan İstanbul sözü edilen kentsel değişim ve gelişimlerden en fazla etkilenen mekanlardandır. İstanbul'un coğrafi ve tarihi özelliklerinin birarada bulunması kentin özellikli bir kimliğe sahip olmasını getirmiştir. Haliç Bölgesi İstanbul tarihindeki önemi, sahip olduğu kültürel ve doğal özellikler ile İstanbul Metropoliten Alanı içerisinde önemli bir altbölgedir. Doğal yapısı ile taşıdığı kültürel, tarihi, sosyal değerler Haliç'in özel bir kimliğe sahip olmasını sağlamıştır. İstanbul'un en eski yerleşimlerinden olması, birçok kentsel imaj öğesinin birarada bulunması ve bölgede yaşanan değişim ve gelişimler tez çalışmasında örnek alan olarak Haliç Bölgesi'nin seçilmesinde etkili olmuştur. Haliç Bölgesi'nde günümüze kadar yapılan proje ve uygulamaların altbölgeyi bütüncül olarak ele almaması ve bu çalışmalarda kullanıcının bölgeyi algılaması konusuna yer verilmemesi giderilmesi gerekli bir eksiklik olarak düşünülmektedir. Parçacıl olarak uygulanan projeler birbirinden kopuk sonuçlar getirmektedir. Haliç'in temizlenmesi, tarihi sanayi yapılarının kültürel tesise dönüştürülmesi gibi projelerin bütüncül bir planlama anlayışıyla ve kullanıcının katılımıyla yapılması Haliç'in fiziksel olarak algılanabilir, sosyo-psikolojik olarak da sevilen ve benimsenen bir mekan haline dönüşmesini sağlayabilir. Haliç Bölgesi bütününde kentsel tasarım ve çevre psikolojisi kapsamında kentsel imaj öğelerinin incelendiği bu tez çalışmasının, bölgenin daha önce bu konu açısından ele alınmamasından dolayı gerekli olduğu düşünülmektedir. Çalışmada kullanıcının bölgeyi nasıl algıladığı da yapılan anket çalışmaları ve oluşturulan bilişsel haritalarla test edilmiş, böylece kullanıcıyı dikkate alan bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Beş bölümden oluşan çalışmanın giriş bölümünde çalışmanın amacı, kapsamı ve çalışmada kullanılan yöntem açıklanmıştır. İkinci bölümde kavramsal çerçeve oluşturulmuş, konuyla ilgili kavramlar ve kuramlar incelenmiştir. Bu bölümde ilk olarak kentsel çevrenin en önemli öğesi olan insan tarafından sürekli değişen ve biçimlenen mekan ve çevre kavramları ele alınmıştır. Kentlerin benimsenmesinde etkili olan kentsel imaj olgusu sadece görsel açıdan değil, kentin kimliği ve kullanıcı tarafından algılanabilirliği açısından da incelenmiştir. Bu nedenle bölümde algı, kentsel kimlik ve kentsel imaj kavramlarına yer verilmiştir. Kentsel imaj konusunda temel kuramsal yaklaşımlar olan ?Bilişsel Haritalar Kuramı? ve ?Kentsel İmaj Kuramı? tez konusu kapsamında incelenmiştir. Üçüncü bölümde örnek alan olarak seçilen Haliç Bölgesi'nin konumu, tarihsel gelişimi ele alınmıştır. Bölüm sonunda ?Kentsel İmaj Kuramı? bağlamında Haliç Bölgesi'nin imaj öğeleri şehir plancı gözüyle değerlendirilmiştir. Çalışmanın dördüncü bölümünde Haliç Bölgesi'nin kullanıcılar tarafından algılanması konusu irdelenmiştir. Bölgenin sahip olduğu imaj öğeleri ve kentsel kimliği bölgede ikamet edenlere, çalışanlara ve bölgeyi ziyaret edenlere uygulanan sorgulama ile araştırılmış, anket çalışması sonucunda önemli veriler elde edilmiştir. Sonuç ve değerlendirme bölümünde tez bütününde kavramsal bölümler ve diğer gelişme bölümleri karşılıklı ilişkiler kurularak değerlendirilmiş ve bu çalışmadan çıkarımlar elde edilmiştir. Kentsel imaj kavramı geleneksel yerleşmelerin çağdaş koşullara uyumunda ya da yeni gelişen yerleşim alanlarında kentsel tasarım açısından önemli bir konudur. Niteliksiz ve kimliksiz mekanlar yerine fiziksel olarak algılanan, sosyo-psikolojik olarak sevilen ve benimsenen mekanlar kent ve kullanıcı ilişkisini güçlendirecektir. Günümüz ihtiyaçlarına cevap verecek mekanlar üretmek, bunu yaparken de geçmişe sahip çıkmak kent kimliğinin ve imajının korunmasında temel amaç olmalıdır. Bu düşüncelerden hareketle, tez çalışmasında örnek alan olarak Haliç Bölgesi'nin incelenmesinin bu konuda yapılacak çalışmalara altlık oluşturacağı düşünülmektedir. Haliç'in kıyıları, yamaçları, vadileri, akarsuları ve akarsu havzaları ile bir bütün olarak ele alınan çalışma tanımlı bir altbölgeyi kapsadığından bu bölge ile ilgili yapılacak her türlü çalışmaya kaynak olabilecektir. Farklı dinamiklerin etkisiyle sürekli gelişen ve değişen Haliç Bölgesi'nin sorunlarına kalıcı çözümler üretmek gerekmekte, bu noktada uygulamalar tam katılım sağlanarak yapılmalıdır. Çalışmanın; kullanıcının bölgeyi nasıl algıladığının araştırılması ve bölgenin fiziksel olduğu kadar sosyo-psikolojik açıdan da ele alınması yönleriyle çok yönlü ve özgün olduğu düşünülmektedir. Anahtar sözcükler; Kent kimliği, algı-algılama, kentsel imaj, Haliç Bölgesi, kentsel imaj öğeleri
The subject of this project, named ?Survey of Haliç Region in the context of Urban Image? is in order to study elements of urban images on urban spaces which are studied in aspect of urban design and environmental psychology. The aim of the study is to examine the elements of urban image which is the most affected place by local and global changes. In the survey it?s aimed in order to distact attention of the elements of urban image having a great important concept on traditional residance and newly developing places. Through the elements of urban image that plays a significant role on occuring urban identity, cities which are percieved phsically and socio-psycologically appears, so cities have a sense of percievable and acceptable environmental psychology. The change which was lived along the history and which has been lived nowadays and uncontroled increase of population, urban spaces developing without checking, unsuitable construction ignoring historical buildings has spoilt the relationship between people and urban areas. İstanbul which is the one of most the places affected by the urban change and development. That İstanbul has geographic and historical features together make İstanbul specified and qualified city. Haliç Region is an important subregion in İstanbul Metropolitan Area with its cultural and natural characteristics. Its cultural, historical and social values and its nature provide Haliç a special identity. Being one of the oldest residence, existance of many elements of urban image in this area has played a great role on chosing of Haliç as a subject of this thesis. That the projects and the practises which had been made so far didn?t handle the subregion totally and that the subject which constructions users didn?t comrehend the region did not take place of the surveys are thought as a lack of nessecity to be dealt with. Projects carried out partially bring partial solution. Projects like cleaning Haliç, turning historical and industrial constructions into cultural complex can make Haliç understandable physically, additionally, can give a chance to Haliç in order to change lovely place socio-pyschologically. This thesis which examines elements of urban image in concept of urban design and environmental psychology through all sides of Haliç Region includes originality because there has been no other study done before like this subject. On the survey how users see the region was tested with questionare and mental map, so there is a survey carried out which users are taken into account. The target, extent and methods of survey are explained in the introduction of survey having five sections. The second section containing the topic therotical frame is allocated to notional examination. In this section, firstly, the notions of environment and place which are continously changed by people, the most important element of urban environment are studied. The fact of urban image which is effective on getting accostummed of cities is studied in term of not only visuality but also perceptablity by users and identity of urban. Because of that in that section, urban identity and image are searched. The basic theoritical thesis about urban image ?Mental Map Theory? and ?Urban Image Theory? are examined throughout the thesis. In third section, location and historical process of Haliç, which is choosen as sample, has been examined. At the end of the section, the image elements of Haliç Region are evaluated by the view of urban planner from the context of ?Urban Image Theory?. The subject which Haliç Region is percieved by users is investigated in the forth section of study. The image elements of the region and urban identity were tested by residents, workers and visitors in this area. Very important datas are obtained at the end of the questionarre. In the section of result and evaluation, the notional sections and other development sections have been obtained from this study. Urban image notion is a significant subject from the view of urban design on settlements or the adaptation of traditional settlements to up-to-date situations. Instead of unquasified or unidentified places, places which are percieved physically, enjoyed and accepted sociopsycologically make the relation between users and city much stronger. To create new residance for our time needs must be the basic target for protecting urban image and supporting urban identity. By the enlightening of these ideas, the survey of Haliç Region as a subject of this thesis is thought as a subtitle for the next surveys. The shores, slopes, valleys, rivers and basins of Haliç are examined so that it can be source for every kinds of survey about this subject. It?s necessary to produce new solutions for Haliç Region where processes and changes steadily with different dynamics and studies must be done by supporting absulate participation. Because of the fact that how users percieve the region was examined and the region was researched not only physically but also socio-psycologically multifeatured and unique survey is obtained. Key words; Urban identitiy, perception, urban image, Haliç Region, elements of urban image