Tez No İndirme Tez Künye Durumu
805896
Kur'an Yolu Türkçe Meal ve Tefsir'in günümüz tefsir problemlerine yaklaşımları / Approach of Kuran Yolu Türkçe Meal ve Tefsir to today's commentary problems
Yazar:ZEKİ DEMİR
Danışman: PROF. DR. SELİM TÜRCAN
Yer Bilgisi: Hitit Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Temel İslam Bilimleri Ana Bilim Dalı
Konu:Din = Religion
Dizin:
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2023
140 s.
Günümüz tefsir problemleri müfessirlerin Kur'an ayetlerini farklı yorumlamalarından dolayı ortak bir yorumda birleşememelerinden kaynaklanmaktadır. Bu yorum farklılıkları, başka konular olmakla birlikte genelde bilimsel tefsir, fıkhi konular, din devlet ilişkileri ve kıssalarla ilgili olmaktadır. Kur'an Yolu Türkçe Meal ve Tefsir adlı eser Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından 2005 yılında basımı yapılmış güncel bir tefsir olmasından dolayı bu çalışmada bu tefsirin bahsedilen konulara yaklaşımları tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışma sırasında oluşturulan bölümlerin tarihi süreci özet olarak her bölümün girişinde ele alınmış, bölümlerin belirlenen konuları ile ilgili eser içerisindeki açıklamalara ulaşılmış, ulaşılan bu açıklamalar konu başlıklarına göre incelenmiş, konulara uygun yorumlar özetlenerek değerlendirilmiş ve bazı konular başka kaynaklarla da karşılaştırılarak o konuda sonuca ulaşılmıştır. Kur'an Yolu tefsiri bazı ayetlerin tefsirlerinde bilimsel tefsirden yararlanmış, ahkamın değişmesini kısmen kabul etmiş, çok eşlilik konusunda İslam'ın çok eşliliği getirmediğini, var olan bu uygulamayı düzene koyduğunu ifade etmiştir. İki kadının şahitliğinin birisi hatırlatıcı olmasından dolayı şahitlerin iki değil de bir tane olduğuna işaret etmiş, erkeklerin kadınlardan üstün değil, yaratılıştan farklı olduklarını belirtmiş, kadının mirastaki payını gelenekten uzaklaşmamıştır. Evlilerin zina cezasının bekarlarınki ile aynı olduğunu belirtmiş, recm cezasını tazir türünden bir ceza olarak görmüştür. Faizi fazlalık olarak açıklayıp yasaklığını ifade etmiş, kısasın gerekliliğini kabul etmiş, el kesme cezasının değişebilirliğini belirtmiştir. Kur'an Yolu tefsiri müslüman kadınların yabancılara karşı baş ve boyunlarının örtmelerini İslam'ın emri olarak görmüş, dış giysinin geçici bir tedbir olduğunu belirtmiş, yaşlı kadınlarda örtünün hafifletilmesini baş ve boyun olarak açıklamış, içki ve kumarın haram olduğunu belirtmiştir. Kur'an Yolu tefsirinin din devlet ilişkileri konusunda net bir açıklaması olmamış, bazı ayet yorumlarındaki çıkarımlardan eser içerisinde İslami bir devlet yapısının varlığına ulaşılmıştır. Kıssaların tarihte gerçekleştiğine uygun açıklamalar yapmış, kıssaların gayelerinin ders çıkarıp benzer yanlışlara düşmemek olduğunu ifade etmiş, kıssaların bazı yerlerinde Kitab-ı Mukaddes'ten alıntılar yapmıştır. Bu çalışmadaki varılan sonuçlarda Kur'an Yolu tefsirinin bahsedilen konularda zaman zaman gelenekten koparak kısmen modern yorumların etkisinde kaldığı görülmüştür.
Today's commentary problems due to interpreters' disability to agree on a common interpretation because of their different interpretations of Quran verses. These interpretation differences are usually about scientific interpretation, Fiqh issues, religion and state relations and Quran parables along with including of another issues. Because of being a current interpretation of the work named "Kur'an Yolu Türkçe Meal ve Tefsir" which printed by Presidency of Religious Affairs of the Republic of Turkey in 2005, the approach of this interpretation to mentioned issues have been studied to detect in this work. During the work, firstly, the historical processes of formed chapters have briefly discussed in beginnings of each chapter, explanations about issues that determined have been achieved, these achieved explanations have been examined by topic, commentaries which suitable by topics have been summarized and topics have been concluded by also comparing with other sources. Kur'an Yolu tafsir, has benefited from scientific interpretation in some verses' interpretation. It has accepted change of judgement partly. On polygamy, it's stated that Islam hasn't introduced the polygamy, it organised it. It's pointed out that because of being reminder one of two women, witness number is one on two women's testimony. It's stated that men aren't superior than women, they different by creation and it's explained inheritance of women traditional. It's explained that punishment for adultery of married people is same for single people. It's seen stoning to death punishment as a tazir crime. It's explained interest as an excess and it's stated that it's forbidden. It's accepted the necessity of talion and stated changeability of hand cut punishment. Tafsir has seen that Muslim women's cloth of their heads and necks to strangers is one of Islam's orders, stated that outerwear is a temporary measure and explained the alleviation of covering for old women as removal of obligation of covering head and neck. It's stated that alcohol and gamble is haram. Tafsir hasn't had any clear explanation about religion and state relations however an Islamic state structure is able to be reached by their inferences on some verses' commentaries. Tafsir has made explanations that suitable for reality of Quran parables, stated that the aims of parables are learning lessons from them and it's quoted from The Bible in some parts of parable commentaries. In this work, occasionally breaking with tradition and being partially influenced of Kuran Yolu tafsir on mentioned topics by modern commentaries is the result.