Tez No İndirme Tez Künye Durumu
408847 Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. Yayınlanma izni olmayan tezlerin basılı kopyalarına Üniversite kütüphaneniz aracılığıyla (TÜBESS üzerinden) erişebilirsiniz.
Cerrahi girişim öncesi verilen eğitimin hastaların öz - etkililik algısına ve iyileşme sürecine etkisi / Effect of preoperative education on patients' self - efficacy perception and recovery process
Yazar:TULUHA AYOĞLU
Danışman: PROF. DR. NERİMAN AKYOLCU
Yer Bilgisi: İstanbul Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı / Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Bilim Dalı
Konu:Genel Cerrahi = General Surgery
Dizin:Eğitim = Education
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2011
205 s.
İki aşamada gerçekleştirilen bu araştırma; Ameliyat Öncesi Öz-Etkililik Ölçeği, Hasta Hareketlilik Ölçeği ve Gözlemci Hareketlilik Ölçeği Türkçe Formu'nun geçerlik ve güvenirliğini değerlendirmek için metodolojik, ikinci aşamada ise cerrahi girişim öncesi verilen planlı eğitimin, hastaların öz-etkililik algısına ve cerrahi girişim sonrası iyileşme sürecine etkisini belirlemek, bu doğrultuda hasta/ aile eğitim programlarına ilişkin önerilerde bulunmak amacıyla deneysel olarak planlandı.Araştırmanın evren ve örneklemini, İ.Ü. İstanbul Tıp Fakültesi Genel Cerrahi servislerinde cerrahi girişim deneyimlemek üzere yatan hastalardan, bilgilendirme sonrası araştırmaya katılım izni alınan ve örneklem seçim kriterlerini karşılayan 60 hasta (30 kontrol, 30 deney) oluşturdu. Veriler; hasta bilgi formu, Ameliyat Öncesi Öz-Etkililik Ölçeği, Durumluk Kaygı Envanteri, Hasta ve Gözlemci Hareketlilik Ölçeği, manşetli tansiyon aleti ve steteskop ile toplandı. Kurum ve ölçek kullanım izinleri alındı.Veriler SPSS 11.5 programı ile uygun istatistik yöntemler kullanılarak değerlendirildi. Sosyo-demografik, sağlık/hastalık ve cerrahi girişim özellikleri açısından kontrol ve deney grubu arasında anlamlı fark olmadığı (p>0,05); grupların benzer olduğu saptandı. Cerrahi girişim sonrası ilk beslenmeye geçme zamanı, hastanede yattığı gün sayısının deney grubunda anlamlı olarak daha kısa olduğu; cerrahi girişim sonrası komplikasyon gelişme açısından gruplar arasında fark olmadığı; deney grubunun kendini taburculuğa daha hazır hissettiği ve cerrahi girişim sonrası egzersizleri düzenli yaptığı görüldü. Ameliyat öncesi gruplar arasında öz-etkililik puan ortalamaları açısından istatistiksel olarak anlamlı fark yok iken (p>0,05), cerrahi girişim günü ameliyat sonrası erken dönem öz-etkililik puan ortalaması deney grubunda kontrol grubuna göre daha yüksek olduğu belirlendi (p<0,001). Cerrahi girişim öncesi gruplar arasında durumluk kaygı puan ortalamaları açısından istatistiksel olarak anlamlı fark yok iken (p>0,05), cerrahi girişim sonrası deney grubu hastaların durumluk kaygı puan ortalaması kontrol grubuna göre anlamlı olarak daha düşük bulundu (p<0,001). Cerrahi girişim sonrası 1. ve 2. gün ilk hareketliliklerinde, deney grubu hastaların hasta hareketlilik ölçeği puan ortalamasının kontrol grubundan anlamlı olarak daha düşük (hareketlilikte daha az ağrı ve güçlük) olduğu belirlendi (p<0,001). Cerrahi girişim sonrası 1. ve 2. gün ilk hareketliliklerinde, deney grubu hastaların Gözlemci Hareketlilik Ölçeği puan ortalamasının kontrol grubundan anlamlı olarak daha düşük (hareketlilikte daha bağımsız) olduğu görüldü (p<0,001). Cerrahi girişim sonrası 1. ve 2. gün ilk hareketlilik öncesi, sırası ve sonrası OAB, nabız sayısı ve solunum sayısı gruplar arasında karşılaştırıldığında, her iki gün için deney grubu hastaların hareket sırası ve sonrası sadece solunum sayısı kontrol grubundan istatistiksel açıdan anlamlı olarak düşük olduğu saptandı (p<0,05); diğer bulgularda iki grup arasında anlamlı fark yoktu (p>0,05). Sonuç; cerrahi girişim öncesi eğitimin, hastaların öz-etkililik algısı ve iyileşme sürecinde etkili olduğunu göstermektedir.Anahtar Kelimeler: Cerrahi Girişim, Hasta Eğitimi/ Cerrahi Girişim Öncesi Hasta Eğitimi, Öz-Etkililik, Durumluk Kaygı, Cerrahi Girişim Sonrası Hareketlilik.Bu çalışma, İstanbul Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından desteklenmiştir. Proje No: T-2884
This research was conducted in two phases; in the first phase it was planned as a methodological study to evaluate the validity and reliability of the Turkish versions of the Preoperative Self-Efficacy Scale, Patient Mobility Scale, and Observer Mobility Scale; in the second phase it was planned as a experimental study for the purpose of determining the effect of planned preoperative education on patients? self-efficacy perception and postoperative recovery process and according to the results to make recommendations about patient/family education programs.The research population and sample will be comprised of patients admitted to Istanbul University Istanbul Medical Faculty General Surgery services for surgical procedures who agree to participate and meet the research inclusion criteria was 60 patient (30 control, 30 experimental). Data were collected by; a questionnaire for sociodemographic characteristics and medical status, Preoperative Self-Efficacy Scale/PSES, State Anxiety Inventory, Patient Mobility Scale, Observer Mobility Scale, sphygmomanometer cuffs and stethoscopes. The permission was obtained from the scale developers and the hospital administration. Data were evaluated by using appropriate statistical analysis with the SPSS 11.5 program. There were no significiant differences in socio-demographic, health/illness and surgical intervention characteristics between control and intervention groups (p>0,05). Comparisons between patients in intervention group and controls, it is determined that in intervention group number of days for starting nutrition and hospitalisation after surgery was significantly less, preparedness to discharge was better and exercised more regularly while there was no difference between two groups in manner of complications. It is determined that self-efficacy mean scores were higher in intervention group on the day of surgery and after surgery (p<0,001) while there was no statistically significant difference in scores before surgery (p>0,05). State anxiety scores were not found to be statistically different before surgery ((p>0,05), scores were lower in intervention group after surgery (p<0,001). Investigations for mobility of patient on post op first and second days revealed that mobility scores were significantly lower (less pain and difficulty during mobilization) in intervention group (p<0,001). Mobility scores which were rated by an observer were significantly lower (more independent during mobilization) in intervention group (p<0,001).Comparisons for mean arterial pressure, heart rate and respiration rate before, during and after mobilization on post op first and second days showed that there was a significant difference during and after mobilization between groups just in respiration rate and it was lower in intervention group (p<0,05). There were no difference in other parameters (p>0,05). In conclusion, preoperative patient education has effects on patients? perception of self-efficacy and postoperative recovery.Key Words: Surgical Intervention, Patient Education/ Preoperative Patient Education, Self-Efficacy, State Anxiety, Postoperative Mobility.The present work was supported by the Research Fund of Istanbul University. Project No. T-2884