Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
542571
|
|
A multiobjective approach to assembly line part feeding problem / Montaj hattı parça besleme problemi için çok amaçlı bir yaklaşım
Yazar:RAMAZAN KIZILYILDIRIM
Danışman: PROF. DR. ESRA KARASAKAL
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Endüstri Mühendisliği Ana Bilim Dalı
Konu:Endüstri ve Endüstri Mühendisliği = Industrial and Industrial Engineering
Dizin:
|
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2018
79 s.
|
|
Müşteri memnuniyetini arttırmak için ürün çeşitliliği ve kalite anlayışında
yaşanan değişim, üretim süreçlerini de etkilemiştir. Yüksek ürün çeşitliliğine ve
üretim hattında yüksek model değişkenliğine sahip üretim firmaları için hat yanı
stok miktarını arzu edilen seviyelerde tutarak hattı beslemek ve ara madde
yığılmalarını önlemek giderek zorlaşan bir problem halini almıştır. Bu sorunu
çözmek için araç sayısını arttırmak firma içi trafik problemine neden olduğu için
iki amaç arasında bir denge kurulması gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Üretim
süreçlerine ilişkin kapsamlı bir literatür olmasına rağmen montaj hattı parça
besleme problemi az sayıda çalışma tarafından ele alınmıştır.
Bu tezde çok sayıda üretim hattına sahip ve çok çeşitli ürün üreten bir firma için
hat yanı stok miktarının ve hattı beslemek için gerekli araç tur sayısının en
azlanması amaçlanmıştır. Her bir araç sürücüsü için taşıma çizelgesi oluşturmayı
hedefleyen iki amaçlı bir matematiksel model geliştirilmiştir. Matematiksel model
sadece çok küçük ölçekli problemleri çözebilmektedir. Bu nedenle, problem
spesifik bir sezgisel algoritma geliştirilmiştir. Sezgisel algoritma büyük
problemler için dahi çok kısa sürede domine edilmemiş çözümlerin tamamına
yakınını üretmiştir.
|
|
The change in product diversity and sense of quality to increase customer
satisfaction has also affected the design and management of assembly lines.
Keeping the amount of stock at desired levels to provide parts to the assembly line
and prevent the accumulation of stocks at assembly line has become an
increasingly challenging problem for manufacturing companies that have high
product diversity and high model variability. Increasing the number of vehicles
might be a solution to control stock level but this leads to in-plant traffic problem.
Therefore, a balance should be maintained between stock and traffic level to
overcome this challenge. Although there is a comprehensive literature on
assembly line optimization, assembly line part feeding problem has been
addressed by relatively few studies.
In this thesis, we aim to minimize the number of tours needed to feed the
assembly line and the line side stock of a company which has many production
lines and produces a wide variety of products. A bi-objective mathematical model
is developed to produce a transportation schedule for each vehicle driver. Since,
the mathematical model is solved optimally for only small-size problems, a
problem-specific heuristic algorithm is developed to solve large-size problems.
The heuristic algorithm generates solutions within a very short time period for
vi
large-size problems. The heuristic algorithm is capable to produce almost all
nondominated solutions. |