İletişim teknolojilerinin gelişmesi ile birlikte pek çok kişinin akıllı telefon, tablet gibi cihazlara erişimi kolaylaşmış ve dijital platformlar pazarlama açısından önemli ve anlamlı bir hale gelmiştir. Özellikle sosyal medya kanallarının kişiler arasında oldukça benimsenmesi ve kullanılması bu kanalların pazarlama aracı olarak kullanılmasını gündeme getirmiş ve işletmeler için yeni fırsatlar yaratmıştır. Sosyal medyanın çok fazla kişiye ulaşması ve kişilerle anlık, çift yönlü iletişimi desteklemesi işletmelerin bu alanı pazarlama kanalı olarak kullanmasında itici güç olmuştur. İnternet gibi dijital pazarlama araçlarını bu anlamda kullanmanın bir diğer önemli avantajı da maliyetin diğer pazarlama araçlarına oranla düşük olmasıdır.
Bununla birlikte müşterinin marka algısı da değişmiş, markanın sadece üretici bilgisi ve kaliteyi ifade ettiği günler geride kalmıştır. Marka, artık müşteri için sadece kaliteli ürünü değil aynı zamanda yaşam tarzını yansıtan önemli bir kavram olmuştur. Tüketici, artık ürün tercihi yaparken markanın duruşu, markanın sosyal sorumluluk projelerinde nasıl yer aldığı, markanın çevre duyarlılığı gibi konuları da incelemekte ve bu kriterlere göre satın almaya yönelmektedir. Tüketicinin bu araştırmaları yaparken en kolay ve hızlı başvurduğu kaynak internet ve sosyal medyadır. Bu anlamda bakıldığında firmaların marka yönetim süreçlerinde internet, sosyal medya gibi dijital platformları çok dikkatli kullanmaları ve tüm dijital plaformlardan bütünleşik, tutarlı ve markayı yansıtacak mesajlar vermeleri önemlidir. Web siteleri, arama motorları, e-posta, mobil platformlar gibi dijital ortamlardan yürütülen pazarlama faaliyetleri, marka bilinirliği ve marka tanıtımını sağlama açısından oldukça etkili olmaktadır.
Bu çalışmada, dijital pazarlamanın marka yönetimine etkisi incelenmiş ve Türkiye'de faaliyet gösteren farklı sektörlerdeki işletme çalışanlarına yönelik bir araştırma yürütülerek elde edilen veriler istatistiksel yöntemlerle analiz edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Dijital Pazarlama, Mobil Pazarlama, Marka, Marka Yönetimi
|
Most of the people can reach smart phones and tablet computers very easy recently since telecommunication technologies are being progressed very fast. Correspondingly digital platforms become effective environment for marketing. Most of the companies are using digital platforms especially social media to strengthen marketing strategies as social media are being used by most of the people all around the world. Digital platforms especially internet requires lower cost than classic marketing environments and this is the another advantage of digital marketing concept.
The concept of brand was changed over the time and brand is not just referring manufacturer or quality any more. Brand reflects the life sytle of customers now. Rapidly growing product count with the competition in today's world, the customers are able to find many kind of brands among the same group of products and customers are choosing the products according to their own analyse results and different brand criteria. Internet and social media are the most common analyse platforms that used by customers to choose correct products and brands. At this point internet and all other digital platforms can be used by companies for effective and integrated brand management activities. Marketing activities via digital platforms like web sites, search engines, e-mail and mobil platforms impacts the brand awareness and brand introduction objectives of the companies.
In this study digital marketing impact on brand management has been analyzed and a research has been applied in companies from different sectors in Turkey. The data output of this research has been analyzed with statistical methods.
Key Words: Digital Marketing, Mobile Marketing, Brand, Brand Management |