Tez No İndirme Tez Künye Durumu
533078
İnsan kaynakları uygulamalarının çalışanların mobbing algısı üzerindeki etkisi: Özel okul öğretmenlerine yönelik bir araştırma / Impact of human resources applications on mobbing perception of employees: A study on private school teachers
Yazar:MAHMUT KADİR YÜCE
Danışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ TALAT FİRLAR
Yer Bilgisi: Beykent Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Yönetimi Ana Bilim Dalı / İnsan Kaynakları ve Örgütsel Değişim Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Mobbing = Mobbing ; Ölçekler = Scales ; Özel okullar = Special schools ; Öğretmen algısı = Teacher perception ; Öğretmenler = Teachers ; İnsan kaynakları = Human resources ; İnsan kaynakları yönetimi = Human resources management
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2018
156 s.
Bu araştırmada; özel okullardaki insan kaynakları uygulamalarının öğretmenlerin mobbing algısı üzerinde etkisinin var olup olmadığının ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu amaçla İstanbul ilindeki özel okullarda görev yapan 155 öğretmenden İnsan Kaynakları Uygulama Ölçeği ve Mobbing Algısı Ölçeği kullanılarak veriler toplanmıştır. Bu veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre özel okulda görev yapan öğretmenlerin kurumlarındaki insan kaynakları uygulamalarını genel olarak yeterli buldukları belirlenmiştir. Öğretmenlerin cinsiyetlerine, eğitim durumlarına göre planlama boyutunda; medeni durumlarına göre eğitim boyutunda; görev yaptıkları okullara göre planlama ve iş güvencesi boyutunda; yaşlarına göre eğitim ve iş güvencesi boyutunda; aylık gelirlerine göre personel seçimi ve eğitim boyutunda farklılık bulunmuştur. Özel okul öğretmenlerinin genel olarak mobbing algıları düşük olmakla birlikte en fazla mobbingi mesleklerine yönelik saldırı boyutunda yaşadıkları görülmüştür. Kadınların mobbing algıları erkeklerden, sınıf öğretmenlerinin mobbing algıları branş öğretmenlerinden; ilkokul öğretmenlerinin mobbing algısı lise öğretmenlerinden yüksek bulunmuştur. Yaş gruplarına, mesleki kıdemlerine göre mobbingin farklı boyutlarında puan ortalamaları farklılık göstermektedir. Mobbing alt boyutları ve ana boyutu ile insan kaynakları uygulamaları ana boyutu ile alt boyutlarının çoğu arasında negatif yönlü ancak anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak; insan kaynakları uygulamalarının mobbing üzerinde etkisi vardır ve etki %65,10 oranındadır. İnsan kaynakları uygulamaları en fazla bireyin mesleğine yönelik saldırılar boyutunu etkilemektedir ve %71,30'dur.
In this study, it was aimed to determine whether human resources practices in private schools have an impact on teachers' perception of mobbing. For this purpose, data were collected from 155 teachers working in private schools in Istanbul using the Human Resources Implementation Scale and Mobbing Perception Scale. These data were analyzed in SPSS program. According to the findings of the research, it was determined that the teachers working in the private school generally found the human resources practices in their institutions as adequate. In the dimension of planning according to the gender and educational status of teachers; according to marital status; according to the schools they work in the dimension of planning and job security; education and job security according to age; there was a difference in the personnel selection and training dimension according to their monthly income. Although the mobbing perceptions of the private school teachers were low, it was observed that the mobbing experienced the highest level of attack on their profession. Women mobbing perceptions of men, class teachers mobbing perceptions of branch teachers; Primary school teachers' perception of mobbing was found higher than high school teachers. The mean scores of mobbing according to age groups and their seniority vary. It was determined that there was a negative but significant relationship between the mobbing sub-dimensions and the main dimension and the main dimension of human resources applications and most of the sub-dimensions. As a result; human resources practices have an impact on mobbing and the effect is 65.10%. Human resources practices mostly affect the size of attacks against the individual's profession and 71.30%.