Tez No İndirme Tez Künye Durumu
808776
İnsan bilgisayar etkileşimi açısından bir eğitsel platformun tasarımı, geliştirilmesi ve öğrenme analitikleri kapsamında değerlendirilmesi / The design, development, and evaluation of an educational platform from the perspective of human-computer interaction and learning analytics
Yazar:EMRULLAH YİĞİT
Danışman: PROF. DR. ÇELEBİ ULUYOL
Yer Bilgisi: Gazi Üniversitesi / Bilişim Enstitüsü / Bilişim Sistemleri Ana Bilim Dalı / Bilişim Sistemleri Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control ; Bilim ve Teknoloji = Science and Technology
Dizin:
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2023
157 s.
Bu tez çalışmasında insan bilgisayar etkileşimi açısından tasarlanan Uzak Akademi isimli dijital eğitsel platformunun kullanılabilirliği ve öğrenci başarısına etkisinin öğrenme analitikleri ile incelenmesi amaçlanmaktadır. Tasarlanan eğitsel platformun kullanılabilirliği ve akademik başarıya etkisi öğrenme analitikleri bağlamında incelenmiş, sonuçlar bu kapsamda değerlendirilmiştir. Çalışmada 2021-2022 Güz Dönemi ile 2021-2022 Bahar Dönemlerinde Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi öğrencileri ile yazılım geliştirme uzmanlarından veriler toplanmıştır. Çalışmaya toplam 593 gönüllü katılmıştır. Geliştirilen eğitsel platform bir yarıyıl boyunca (14 hafta) uygulanmış ve bu katılımcıların sistem üzerindeki hareketlerine ait log kayıtları kaydedilip analiz edilmiştir. Geliştirilen platformu kullanılabilirlik açısından değerlendirmek amacıyla Brooke (1996) tarafından geliştirilen ve Çağıltay (2018) tarafından Türkçeye uyarlanan Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği (SKÖ) kullanılmıştır. Ayrıca katılımcılardan anket ve yarı yapılandırılmış görüşme formlarıyla da veri toplanmıştır. Çalışma Tasarım ve Geliştirme Araştırmalarının (TGA), ürün ve araçların geliştirilmesini amaçlayan Tip1 türüne göre modellenmiştir. Çalışmada nitel verilerin analizinde içerik analizi yöntemi, nicel verilerin analizinde ise betimsel istatistikler, karşılaştırma testleri, korelasyon ve regresyon analizleri ile makine öğrenmesi algoritmaları kullanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda İBE açısından tasarlanan dijital eğitsel platformun kullanılabilir olduğu görülmüş ve kullanılabilirlik puanları ile akademik başarı arasında ilişki olduğu ortaya çıkmıştır.
The aim of this thesis study is to investigate the usability of a digitally designed educational platform within the scope of human-computer interaction and its impact on student achievement through learning analytics. The usability of the designed educational platform and its impact on academic achievement were examined within the context of learning analytics, and the results were evaluated accordingly. Data were collected from students of Van Yüzüncü Yıl University and software development experts during the Fall 2021 and Spring 2021-2022 semesters. A total of 593 volunteers participated in the study. The developed educational platform was implemented for a semester (14 weeks), and the log records of participants' actions on the system were recorded and analyzed. To evaluate the usability of the developed platform, the System Usability Scale (SUS) developed by Brooke (1996) and adapted into Turkish by Çağıltay (2018) was used. In addition, data were collected from the participants through questionnaires and semi-structured interview forms. The study was modeled according to the Type1 type of Design and Development Research (DDR), aimed at the development of products and tools. In the study, content analysis method was used in the analysis of qualitative data, and descriptive statistics, comparison tests, correlation and regression analyzes and machine learning algorithms were used in the analysis of quantitative data. As a result of the findings, it was seen that the digital educational platform designed within the scope of HCI was usable and its effect on student success was investigated.