Bu çalışmada Cumhuriyet ilk yıllarında (1923-1947) Askerliğe Hazırlık Dersleri ve Askerliğe Hazırlık Kampları militarizm ve eğitim ilişkisi çerçevesinde incelenmiştir. Askerliğe Hazırlık Kampları uygulaması, dönemin eğitim sisteminde önemli yer tutan pratiklerden biri olmasına karşın, bugüne kadar herhangi bir akademik araştırmaya konu olmamıştır. Mevcut çalışmalarda ağırlıklı olarak Askerliğe Hazırlık Dersleri kitaplarının analiz edildiği, Askerliğe Hazırlık Kamplarının ise çok az sayıda akademik çalışmaya konu olduğu görülmüştür. Bu araştırmada Askerliğe Hazırlık Dersleri ve Askerliğe Hazırlık Kampları talimatnameler, kararnameler ders kitapları ve sözlü tarih yöntemiyle geniş bir çerçevede incelenmiştir.
Sözlü tarih çalışması için öğrenim hayatında Askerliğe Hazırlık Derslerini almış ve Askerliğe Hazırlık Kamplarına katılmış 90 yaşın üstündeki 27 bireyle görüşme yapılmıştır. Araştırmada 17 kişinin Askerliğe Hazırlık Kampları anlatılarından yararlanılmıştır. Askerliğe Hazırlık Derslerine ve Askerliğe Hazırlık Kamplarına doğrudan, tecrübi bilgiden bakılarak derslerin ve kampların nasıl hatırlandığı ve anlamlandırıldığı ortaya çıkarılmıştır. Bu şekilde hem birincil kaynaklarla hem de canlı tanıkların anlatılarıyla eğitim tarihinin özgün bir yönünün bütüncül olarak değerlendirilmesi hedeflenmiştir.
Gençleri yurt savunmasına hazırlamak ve gençlerde askerlik sevgisi oluşturmak amacıyla Cumhuriyet'in ilk yıllarında müfredata konulan Askerliğe Hazırlık Dersleri ve 1930'lardan itibaren uygulamaya başlanılan Askerliğe Hazırlık Kampları ile okullarda hem teorik hem de pratik olarak temel askerlik bilgileri verilmiştir. Bu şekilde gençler okullar aracılığıyla ruhen ve bedenen her an cepheye gidecek gibi askerliğe alıştırılmıştır. Sözlü tarih çalışmasıyla Cumhuriyet'in ilk kuşağı sayılabilecek bu bireylerin dersler ve kamplar yoluyla militer eğitim uygulamalarını içselleştirdikleri ortaya koyulmuştur. Araştırmada ortaya çıkan sonuçlara göre, Türk eğitim sisteminde birçok bakımdan ritüel ve bilgi düzeylerinde kendini gösteren militer anlayışın ve ruhun canlılığını korumasında, Cumhuriyet'in ilk yıllarında sıkı bir şekilde uygulanan eğitim pratiklerinin etkili olduğunu söylemek mümkündür.
Anahtar Kelimeler: Militer Eğitim, Askerliğe Hazırlık Dersleri, Askerliğe Hazırlık Kampları, Ders Kitapları, Sözlü Tarih
|
In this study Preparation of Military Service Courses and Preparation for Military Service Camps in the first years of the Republic (1923-1947) were examined through the relationship between militarism and education. Although the Preparation for Military Service Camps were one of the practices that had vital importance in the education system of the period, it has not been the subject of any academic research until today. In existing studies, the main subject matter of the studies are the books for the Preparation of Military Courses and, in turn, the Preparation for Military Camps
are the subject matter of the very few. In this research, Preparation of Military Courses and Preparation for Military Camps were examined in a wide framework through ordinances, decrees, textbooks, and oral history method.
For the oral history study, 27 individuals over the age of 90 who took the Preparation of Military Classes during their studies and attended the Preparation for Military Camps were interviewed and narratives of 17 have been used. With the experience of these individuals, it has been revealed how the classes and camps are remembered and interpreted by looking directly at the Preparation of Military Courses and Preparation for Military Camps. In this way, it is aimed to evaluate a unique aspect of the history of education holistically, via primary sources and the narratives of live witnesses.
In order to prepare the youth for the defense of the country and to induce an affinity for the military service, Preparation of Military Service Courses were included in the curriculum in the first years of the Republic, and Preparation of Military Service Camps were introduced in the 1930s. Both theoretical and practical basic military information was given in schools. In this way, young people were accustomed to military service mentally and physically, as if they would go to the war front at any time. With the oral history study, it has been revealed that these individuals, who can be considered as the first generation of the Republic, internalized military training practices through such classes and camps. According to the results of the research, it is possible to say that the educational practices, which were strictly applied in the first years of the Republic, were effective in the preservation of the vitality of the militaristic understanding and spirit, which manifests itself in many aspects in the Turkish education system in terms of rituals and knowledge.
Keywords: Military Training, Preparation of Military Service Courses and Preparation for Military Service Camps, Textbooks, Oral History |