Tez No İndirme Tez Künye Durumu
22117 Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. Yayınlanma izni olmayan tezlerin basılı kopyalarına Üniversite kütüphaneniz aracılığıyla (TÜBESS üzerinden) erişebilirsiniz.
Yapılandırıcılığa dayalı bir üstmetnin öğrenme ortamı /
Yazar:BİRGÜL EGELİ
Danışman: PROF. DR. EMRAH ORHUN
Yer Bilgisi: Ege Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Bilgisayar Mühendisliği Ana Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control
Dizin:Bilgisayar destekli eğitim = Computer assisted education ; Hipermetin = Hypertext ; Öğrenme ortamı = Learning environment
Onaylandı
Doktora
Türkçe
1992
259 s.
Özet Günümüz öğretim dizgeleri insan kaynaklarının eğitimi isteklerini karşılayamamaktadır. Bu sorunun bir çözümü yeni öğretim teknolojilerini kullanmaktır. Bu teknolojilerden biri değişik bilgi türlerini içeren çoklu ortamlardır. Çoklu ortamlar metin, grafik, ses, canlandırma, video ve diğer tür bilgileri aynı ortam içinde kullanıcıya sunabilmektedir. Bu ortamların en önemli sorunu bilgiye yavaş erişimdir. Üstmetin bu soruna çözüm olabilecek yeni bir teknolojidir. Bir bilgi yönetim dizgesi olan üstmetin bilgiyi düğüm adı verilen parçacıklara ayırır ve bu düğümleri bağlar ile ilişkilendirir. Üstmetinin özellikleri çoklu sunu ortamlarına benzemekle birlikte, onlardan bilgi zenginliği ve hızlı erişim özellikleri ile ayrılır. Bu bilgi zenginliği özelliği eğitim araştırmacılarının üstmetin ile ilgilenmelerine neden olmuştur. Üstmetin, çoklu ortam, aranılan bilgiye hızlı erişim ve öğrencinin öğrenmede etkin olması özellikleri ile kullanıcının motivasyonunu arttırır. Ayrıca üstmetin kavramlar arasındaki ilişkilere önem verir, bu ilişkileri açıkça ortaya koyar ve üst düzey öğrenmeyi destekler. Yapılan araştırma sonuçlan üstmetinin öğrenmeye etkisini tam olabilmesi için pedagojik prensiplerin de göz önüne alınması gerektiğini vurgulamaktadır. Bu sonuçtan yola çıkılarak öğretim tasannu konusunda araştırmalar yapılmıştır. Bu tez çalışması içinde yapılan araştırmalar sonucu üstmetinin yapılandıncılık ile bütünleşebileceği belirlenmiştir. 99, -,.İV*.:»'.1. <''?'.? '., Tez çalışması içinde üstmetlne dayalı bir yapılandırıcı öğrenme ortamı öntipi geliştlrilrniştijr{ ı.pSu öğrenme ortamının amacı bilgisayar destekli öğrenmeye ve sınıf içi eğitime katkıda bulunmaktır., '" ' I ı Hazırlanan öntip Ege Üniversitesi'nde hizmet içi eğitimi gören meslek liseleri öğretmenleri üzerinde uygulanmıştır. Uygulama sonuçlarına göre bu tip ortamların iş istasyonlarında gerçekleştirilmesi, ortamın içerik bilgisinin geniş olması ve öğretmenler ile öğrencilere yapılandırıcılık konusunda deneyim kazandırılması gerektiği belirlenmiştir. 100
Summary Educational systems of today cannot fulfill the requirements for the training of human resources. A solution to this problem is to evaluate new educational technologies. Multimedia is one of the newest technologies which integrates various kinds of information. It can offer text, graphics, sound, animation and other sources of information simultaneously to the user. The main problems with multimedia systems are lack of compact storage and slow retrieval. Hypertext enhances multimedia concept to explicitly include relational and organizational links among chunks of information called nodes. These nodes may contain text, graphics, bitmapped images, sound and animation. Such a system is equipped with necessary tools which facilitate navigation among nodes of information. Recently hypertext has gained the attention of educational researchers with its information handling capacity. Hypertext environment is believed to offer a significant contribution to the learning environment by acting as information stores and good access mechanisms. Hypertext increases user motivation with its properties such as, multimedia, rapid access and active student. It also gives importance to relations between concepts, put these relations into perspective and support high level learning. In this thesis work a hypermedia based constructivist learning environment prototype is developed. The aim of this environment is to support computer aided learning and in-class education. [CÜRUItf 101 OOKflMAHBSTOH MERKW*A computer literacy course is realized with this prototype and It Is evaluated with the teacher training school teachers. According to the evaluation results these conclusions can be made: hypertext environments should be designed using workstations, content knowledge should be enough to answer all of the students' questions, teachers and students should be taught about knowledge construction process. 102