Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
496068
|
|
Cultural diversity in the music industry of Turkey / Türkiye'nin müzik endüstrisinde kültürel çeşitlilik
Yazar:FUNDA LENA
Danışman: DOÇ. DR. SERHAN ADA
Yer Bilgisi: İstanbul Bilgi Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İletişim Bilimleri Ana Bilim Dalı
Konu:Müzik = Music ; Sosyoloji = Sociology ; İletişim Bilimleri = Communication Sciences
Dizin:Kültür = Culture ; Kültürel çeşitlilik = Cultural diiversity ; Müzik = Music ; Müzik endüstrisi = Music industry ; Müzik eserleri = Music works
|
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2017
370 s.
|
|
Bu tezin temel amacı Türkiye'de müzik endüstrisinde halihazırda üretilen çeşitlilik ile toplumun çoğunluğu tarafından tüketilen çeşitlilik arasında kayda değer bir fark olup olmadığını, ve eğer varsa, bu farka sebep olan etkenleri anlamaya çalışmaktır. Ana akım müzik medyasının toplumun müzikal tercihlerini, ve dolayısıyla tüketim çeşitliliğinin sınırlarını belirlemedeki rolü özel olarak araştırılmıştır.
Tezin birinci el araştırma kurgusu yapılmadan ve araştırma sorularına uygun metodlarla cevap aranmaya başlanmadan önce, kültürel çeşitlilik kavramının teorik ve politik önemi tartışılmıştır. Daha sonra, dünyada ve Türkiye'de müzik endüstrisinde çeşitliliğin üretim ve tüketiminin ne düzeyde olduğu, müzik alanındaki 'dijital devrim'in bu düzeye nasıl etki ettiği literatürde öne çıkan çalışmalar ışığında irdelenmiş, Türkiye'nin müzik endüstrisinde çeşitliliğin geçmişten bugüne gösterdiği değişim, 1923'ten bugüne popüler olan ve popülerliğini yitiren müzikal türler bağlamında analiz edilmiştir.
Tezin ana araştırma kurgusu ve sonuçlarının yer aldığı 5. Bölüm'de, Türkiye'de, günümüz müzik endüstrisinde – özellikle pop müzik alanında - kültürel çeşitlilik detaylı olarak incelenmiştir. Araştırmanın üç temel odağı vardır: Müzik tüketimi, ana akım müzik medyası ve alternatif müzik piyasası. İlk olarak Türkiye'de müzik tüketimi, "Türkiye'de yaşayan insanların müzikal tecihleri ve bu tercihleri etkileyen faktörler nelerdir?" sorusundan hareketle ele alınmıştır. Bu soruya cevap aramak ve ilişkili hipotezleri test etmek üzere LCA ve çok değişkenli regresyon analizleri kullanılmıştır. Temel olarak, toplumun çoğunluğunun ana akım müzik medyasında yer bulan müzik türlerini sevdiği ve dinlediği, az sayıda dinleyicinin alternatif sanatçılardan haberdar olduğu ve fakat, çoğunluğun haberdar olduğu alternatif sanatçıların müziğini beğenme eğiliminde olduğu, beğenilerin üzerinde yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, kişil özellikleri, ana akım medyaya maruz kalma düzeyi, amatör müzik aktivitelerine katılmış olmak, tekrar dinleme sonucu edinilen aşinalık gibi faktörlerin etkisi olduğu sonucuna varılmıştır.
Ana akım müzik medyasının dinamikleri, genel beğeni üzerinde etkili olmaları dolayısıyla ayrı bir bölümde araştırılmıştır. Araştırmanın bu bölümü müzik ve medya endüstrileri temsilcileriyle yapılan derinlemesine görüşmelere dayanmaktadır. Temel olarak, ana akım müzik medyasında yalnızca müzikal olarak belli standartlar içerisinde kalan ve popüler bir sanatçı ve/veya majör bir yapım şirketi tarafından piyasaya çıkarılmış şarkılara yer verildiği tespit edilmiştir.
Araştırmanın son ayağında, Türkiye'de müzikal çeşitliliğin kaynağı olarak kabul edilebilecek olan alternatif müzik piyasası derinlemesine irdelenmiştir. Yöntem olarak bu alanda üretimi olan sanatçılarla yapılan derinlemesine görüşmelere baş vurulmuştur. Alternatif sanatçıların, müzik üretimi ve dağıtımının her aşamasında çeşitli sorunlarla karşılaştıkları, dijital platformlar ve canlı müzik mekanlarının alternatif sanatçıların kendilerini tanıtmak için önemli ortamlar olmakla birlikte, geniş toplum kesimlerine ulaşmalarının yolunu açmakta yetersiz kaldıkları sonucuna varılmıştır.
Kültürel çeşitlilik meselesini toplum açısından değerlendiren bu tez, çeşitliliğin toplumun yararına yaygınlaşabilmesi, başka bir deyişle çoğunluk tarafından ulaşılabilen ve tüketilen çeşitlilik düzeyinin artabilmesinin ancak ve ancak ana akımın alternatif üretimlerin katılımıyla çeşitlenmesi ve/veya alternatif bir ana akımın yaratılmasıyla mümkün olabileceği sonucuna varmakta ve bu doğrultuda öneriler sunmaktadır.
|
|
The principal aim of this dissertation is to investigate whether there exists a significant gap between the level of cultural diversity produced in Turkish music industry and the level of diversity consumed by the majority of the music listeners in Turkey, and to identify the determinants of this gap if it exists. The impact of mainstream music media on the musical preferences of the Turkish society, and hence on the consumed diversity, was specifically analyzed.
Before the research questions were set forth and the answers to these questions looked at, the theoretical and political significance of the cultural diversity issue was discussed. After doing so, consumed and produced levels of diversity in Turkey and in the world, and the impact of the 'digital revolution' on these levels were evaluated in light of relevant studies found in the literature. Then the historical progress of diversity in the music industry of Turkey was overviewed based on the popularity of different genres in different eras starting from 1923.
The cultural diversity in the music industry of Turkey of today – with a specific focus on pop music - was thoroughly analyzed using a combination of quantitative and qualitative research techniques in Chapter 5. There were three research focuses: music consumption, mainstream music media and alternative music market. First of all, music consumption in Turkey was discussed based on the following question: "What are the musical preferences of people living in Turkey and what factors determine these preferences?" In order to look for an answer to this question and to test the related hypotheses, LCA and multivariate regression analyses were used. Basic findings were the following: the majority of the population likes and listens to the music promoted on the mainstream music media, only a small number of listeners are aware of the alternative artists but at the same time the majority of the listeners have a tendency to like the alternatives, and the factors that determine the musical preferences are: age, gender, education, personality traits such as openness to novelties in music, level of exposure to mainstream music media, taking part in amateur music activities and the familiarity gained through repeated exposure.
As the mainstream music media were found to be significantly influential on the musical preferences, its dynamics were analyzed specifically. This second part of the research was based on in-depth interviews with music media and music industry representatives. It was found that only the songs within certain musical standards that were released by major record labels and/or performed by popular artists were broadcasted on mainstream music media.
The third focus of the dissertation was the alternative music scene in Turkey, which can be accepted as the source of diversity. As for the methodology, in-depth interviews with alternative artists were used. The findings can be summarized as follows: alternative artists face several problems in each phase of music production and distribution, and even though the live music venues and the internet are important channels of promotion for alternative artists, these platforms are insufficient in helping them reach the majority of the population.
This dissertation, which regards the cultural diversity issue from the perspective of and to the benefit of the society, concluded that the way to improve the level of consumed diversity (among the majority of the population) is to diversify the mainstream music media and/or to generate an alternative mainstream. Policy recommendations were made accordingly at the end of the dissertation. |