Tez No İndirme Tez Künye Durumu
159803 Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. Yayınlanma izni olmayan tezlerin basılı kopyalarına Üniversite kütüphaneniz aracılığıyla (TÜBESS üzerinden) erişebilirsiniz.
Namık Kemal`in oyunlarında hareketle Tanzimat dönemi oyun yazarlığında melodramatik unsurlar / The melodramatic elements in Tanzimat period playwrighting based on Namık Kemal`s plays
Yazar:FÜSUN ATAMAN
Danışman: YRD. DOÇ. DR. TÜLİN SAĞLAM
Yer Bilgisi: Ankara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Tiyatro Ana Bilim Dalı / Tiyatro Kuramları, Eleştiri ve Dramaturgi Bilim Dalı
Konu:Sahne ve Görüntü Sanatları = Performing and Visual Arts
Dizin:
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2005
193 s.
ÖZET Bu çalışmada Dünya tiyatro tarihinde önemli bir yere sahip olmasına karşın, uzun süre saygın türler arasında görülmeyen, ancak günümüz dramatik yazarlığında etkileri süregelen Melodram türünün tarihi ve yapısal özellikleri incelenmiş, dramaturjik değerlendirmesi yapılmıştır. Bu değerlendirmeler Melodram türünün öncüsü sayılan Kotzebue ve Pixerecourt'nun yapıtlanndan hareketle saptanan dramaturjik yapıya dayandırılmış, en çok melodram uyarlaması yapılan Tom Amca'nın Kulübesi ve Monte Khsto adlı romanlar, tipik bir 19. yüzyıl melodramı olan The Fatal Glass or The Curse of Drink adlı oyun ve arketip nitelikte bir melodram sayılabilecek Alkestis'ten verilen örneklerle desteklenmiştir. Yapılan değerlendirmelerden hareketle de, Melodram türünün Türk tiyatro yazarlığının yazılı bir gelenek oluşturmaya başladığı Tanzimat Dönemi (1839-1870) içindeki etkileri saptanmaya çalışılmıştır. Bu saptama, Tanzimat Dönemi'nin başlıca aydın ve yazarlarından olan, tiyatro üzerine kuramsal düşünceleriyle de dikkat çeken Namık Kemal'in, Zavallı Çocuk, Akif Bey, Vatan -yahut- Silistre ve Gülnihal adlı oyunları baz alınarak ortaya konmuştur. Namık Kemal'in yaşadığı dönem, bu dönemin toplumsal koşulları, Batılılaşma Hareketi ve Tanzimat Fermanı 'nın etkileri kısaca değerlendirilerek genel anlamda dönemin koşullarının tiyatro yazarlığını nasıl etkilediğine değinilmiştir. Türk Tiyatro tarihinde Tanzimat Dönemi'yle birlikte oluşmaya başlayan yazılı tiyatro geleneği içinde Namık Kemal'in özel konumu saptanmış, tiyatroya ilişkin düşüncelerine yer verilmiştir. Sonuçta, oyunlarında melodram kurgusundan da yararlanmış olan Romantik yazar Victor Hugo'nun belirgin etkisi altındaki Namık Kemal'in, yaşadığı dönem ve tiyatroya bakış açısının da etkisiyle oyunlarında melodram formundan yararlandığı görülmüştür. Bu saptamadan hareketle de Tanzimat Dönemi oyun yazarlığında Melodram türünün etkili olduğu sonucuna varılmıştır.
ABSTRACT Although it is agreed that melodrama has a significant position in the history of theatre and that it also continues to have an important influence on dramatic authorship, this genre hasn't been considered among respected dramatic genres for a long time. This study examines melodrama as a dramatic genre with its historical and structural characteristics and tries to evaluate it from a dramaturgical perspective based on the dramaturgical structure of Kotzebue and Pixerecourt's leading melodramatic plays, and the examinations of this study supported by the samples quoted from the novels; Uncle Tom's Cabinet and Monte Khsto, which are most adapted to melodramas, the typical melodrama of 19th century; The Fatal Glass or The Curse of Drink and the play as an archetype; Alkestis. Starting from this point of view, we will study the determination of the effects of melodrama as a dramatic genre on Turkish Theatre authorship during the Tanzimat Period (1839-1870), which can also be called the starting point of modern Turkish playwriting. This analysis, based on the plays; Zavallı Çocuk (The Pure Child), Akif Bey (Mr. Akif), Vatan -yahut- Siiistre (Homeland-or- Silistre) and Gülnihal, belongs to Namık Kemal, who was one of the most important writers and intellectuals of the Tanzimat Period and also attracted attention with his theoretical thought on theatre. The period, which Namık Kemal lived, the social dynamics of this period, Westernization and the effects of Tanzimat Period are also taken into consideration in order to see their effects on Turkish playwriting. This study explores Namık Kemal's thoughts on theatre and shows the special position of this author in Turkish modern authorship. Consequently, it has been approved that being under the dominant influence of the Romantic playwright Victor Hugo who also applied the melodramatic form in his works, Namık Kemal used the melodramatic form in his plays reflecting his time and aspects on theatre. In sum it can be asserted that, the melodrama as a dramatic genre is effected Turkish authorship in Tanzimat Period.