Tez No İndirme Tez Künye Durumu
144376 Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. Yayınlanma izni olmayan tezlerin basılı kopyalarına Üniversite kütüphaneniz aracılığıyla (TÜBESS üzerinden) erişebilirsiniz.
Yedi Meşale ve Türk edebiyatındaki yeri / Group of Yedi Meşale and their position in Turkish literature
Yazar:BİLGE YÜKSEL
Danışman: PROF. DR. BİLGE ERCİLASUN
Yer Bilgisi: Hacettepe Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı / Yeni Türk Edebiyatı Bilim Dalı
Konu:Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and Literature
Dizin:
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2004
726 s.
11 ÖZET Yedi Meşale, 1927 yılında Servet-i Fünun'da bir araya gelen gençlerden yedisinin ortaklaşa çıkardıkları şiir kitabının adıdır. 1928 tarihini taşıyan bu kitabın ardından Cumhuriyet döneminin ilk ve en genç topluluğu olmaları dolayısıyla dikkatleri üzerlerine çekmiş ve Yedi Meşaleciler adıyla anılır olmuşlardır. Sabri Esat (Siyavuşgil), Yaşar Nabi (Nayır), Muammer Lütfî (Bahsi), Vasfi Mahir (Kocatûrk), Ziya Osman (Saba), Cevdet Kudret (Solok) ve Kenan Hulusi (Koray) gibi isimlerden oluşan bu grup, kitabın basınımdan birkaç ay sonra Yusuf Ziya Ortaç' in desteğiyle 1 Temmuz 1928 tarihli Meşale adlı bir dergi çıkarmaya başlamış, ancak, Latin harflerinin kabulü ve ekonomik birtakım nedenlerle, dergi, sekiz sayı sonra, 15 Eylül 1928 tarihinde yayın hayatından çekilmiştir. Bu çalışma, kısa bir süre birlikte faaliyet göstermiş olan Yedi Meşalecilerin Türk edebiyatındaki yerlerini tespite yöneliktir. Buna göre, giriş'te Cumhuriyet döneminin sosyal ve siyasî manzarası çizilmiş, dönem edebiyatı içinde Yedi Meşale, sosyal ortamla ilişkilendirilerek aktarılmıştır. Birinci bölümde, Yedi Meşale' yi oluşturacak gençlerin birbirleriyle tanışmaları ve aralarında kurulan ortaklığın temel nedenleri ve derecesi sorgulanmıştır. İkinci bölümde, Yedi Meşale ve Meşale'nin biçim ve içerik özellikleri ayrı ayrı irdelenmiş, böylece okurun zihninde grubun sanat anlayışına dair genel bir fikir oluşturulması amaçlanmıştır. Ayrıca bu eserlerin dönemlerindeki yankısı da irdelenmiştir. Üçüncü bölümde, Yedi Meşalecilerin, Yedi Meşale ve Meşale'deki eserleri, türlerine göre biçim, içerik ve söyleyiş alt başlıklarında ayrı ayn incelenmiştir. Dördüncü bölümde, grubun dağılışı ve nedenleri sonrasında süren etkileri üzerinde durulmuştur. EKLER bölümünde ise Yedi Meşalecilerin yayınlanan ilk eserlerinin künyesi ve eski yazı metinleri, Servet-i Fünun'daki ilk eserlerinin künye ve eski yazı metinleri, Yedi Meşale'nin dış kapak örneği, Meşale'nin Akbaba'da çıkan reklam metinleri, Meşale'nin sayı sayı kapak örnekleri, Meşale'deki eserlerin yazar ve yazın türüne göre tasnifi (dizin), Yedi Meşalecilerin toplu fotoğrafları ve Yedi Meşalecilerin derginin kapanışından sonra bir arada çalışmayı sürdürdükleri dergi ve gazetelerdeki eserlerin dökümü verilmiştir.
Ill SUMMARY The Yedi Meşale is the name of the poem book issued by seven of the young people gathered within Servet-i Ffinun in 1927. After publishing this book dated 1928, they attracted attention being the youngest community of the Republican era and from then on they were called as the group of Yedi Meşale. After a few months following the publication of the book, this community including the names Sabri Esat (Siyavuşgil), Yaşar Nabi (Nayır), Muammer Lütfi (Bahsi), Vasfi Mahir (Kocatörk), Ziya Osman (Saba), Cevdet Kudret (Solok) and Kenan Hulusi (Koray) began to issue a magazine called Meşale bearing the date 1st July 1928 with Yusuf Ziya Ortaç's support however, the magazine was abolished after eight issue in 15th September 1928 on account of accepting Latin characters and certain economical reasons. This study aims to specify the place of the group of Yedi Meşale who were active for a short while in Turkish literature. For this aim, social and political situation of the era were characterized in the introduction section and Yedi Meşale was analyzed in the literature of the relevant period in connection with the social medium. In the first section, introduction of the young people who would establish the Yedi Meşale was analyzed and the main reasons and degree of their partnership were questioned. In the second section, Yedi Meşale and Yedi Meşale's content and structural features were studied separately aiming for the reader to have a broad idea about the artistic approach of the community in their minds. In addition, echoes of these works in their period were analyzed. In the third section, the group of works in Yedi Meşale and Meşale were studied separately under subheadings of structure, content and utterance in accordance with their types. In the fourth section, breaking up of the community, its reasons and ongoing effects of it were emphasized. In the APPENDIX section, identification of the group of Yedi Meşale first published works and documents written in old script, their first works in Servet-i Ffinun and documents in old script, cover copy of Yedi Meşale, advertisement text of Meşale published in Akbaba, cover copies of Meşale's each issue, classification of the works in Meşale in writer and literary type, mass photos of the group of Yedi Meşale and an inventoryIV containing the works in magazines and newspapers whereby the group of Yedi Meşale kept working together after abolishing the magazine were given.