Tez No İndirme Tez Künye Durumu
755552
İstanbul'a göç etmiş Kürtlerin lisede eğitim gören çocuklarında kimlik oluşum süreçleri / Identity formation processes in high school age children of the Kurdish coming to Istanbul by immigration
Yazar:UĞUR VURAL
Danışman: PROF. DR. BÜLENT BİLMEZ
Yer Bilgisi: İstanbul Bilgi Üniversitesi / Lisansüstü Programlar Enstitüsü / Kültürel İncelemeler Ana Bilim Dalı
Konu:Antropoloji = Anthropology ; Sosyoloji = Sociology
Dizin:Göçler = Migrations ; Kimlik = Identity ; Kültür = Culture ; Ortaöğretim = Secondary education
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2022
100 s.
Türkiye'de kırsal mekânların çeşitli sebeplerden dolayı terk edilmesiyle birlikte, 1950 yılında başlayıp ülkedeki siyasi durumun etkisiyle 1990 sonrası artış gösteren göçler, şehirlerde yeni bir kültürün ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Bundan dolayı bu çalışmada, İstanbul'a göç etmiş veya etmek zorunda bırakılmış Kürt ailelerin, İstanbul'da ortaöğretim kurumlarına devam eden çocuklarında kimlik oluşum süreçlerini etkileyen değişkenler inceleme konusu edilmiştir. İstanbul'daki ortaöğretim kurumları, farklı etnik kimliklerin zorunlu karşılaşma alanları olmuştur. Bu çalışmanın amacı; ortaöğretim kurumlarına devam eden Kürt öğrencilerin karşılaşma deneyimlerini nasıl algıladıklarını incelemektir. Nitel yöntemin kullanıldığı araştırmanın çalışma evreni olarak İstanbul ili Beyoğlu ilçesi Hacıahmet Mahallesi seçilmiştir. Görüşmeye katılan öğrencilere önceden hazırlanmış sorular yöneltilerek öğrencilerin verdikleri yanıtlar benzerliklerine göre sınıflandırılmış, farklı değişkenler göz önünde bulundurularak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular incelendiğinde, göç mekânlarında yaşayan ve farklı etnik kimliklerle aynı ortaöğretim kurumlarına devam eden öğrencilerin kimlik oluşumlarını etkileyen değişkenlerin birbirleri ile benzer oldukları, Kürt kimliğinin kentte yeniden oluşumunu belirleyen süreçlerin tahakküm mekanizmaları çerçevesinde şekillendiği söylenebilmektedir. Kürt öğrencilerin kimlik oluşum süreçlerinde arkadaş grupları, öğretmenleri, sosyal medya ve okulun büyük bir öneme sahip olduğu görülmüştür. Ayrıca verilen cevaplar incelendiğinde, kimlik oluşum süreçlerinde Kürt olmayan öğretmen ve öğrencilerin, etnik kimliklerine dair fikirlerinin Kürt öğrencilerin kendi kimliklerini algılama biçimlerine etki ettiği görülmüştür.
A new culture has emerged in the cities with the migrations that started in 1950 with the abandonment of the rural areas in Turkey for various reasons and increased after 1990 with the effect of the political situation in the country. In this study, the variables affecting the identity construction processes of the children of Kurdish families who immigrated to Istanbul or were forced to migrate to secondary schools in Istanbul were examined. Secondary education institutions in Istanbul have been the compulsory encounter areas of different ethnic identities. The aim of this study is to examine how Kurdish students attending these secondary education institutions perceive their encounter experiences. The study population of the research, in which the qualitative method was used, was chosen as the Hacıahmet District of Beyoğlu, Istanbul. Pre-prepared questions were asked to the students participating in the interview, and the answers given by the students were classified according to their similarities and analyzed by considering different variables. Considering the findings, it can be said that the variables affecting the identity construction of students living in migration places and attending the same secondary education institutions with different ethnic identities are similar to each other, and the processes that determine the reconstruction of Kurdish identity in the city are shaped within the framework of domination mechanisms. It has been seen that the friendship groups, teachers, social media and school have a great importance in the identity construction of Kurdish students. In addition, when the answers given were examined, it was seen that the ideas of non-Kurdish teachers or students about their ethnic identity during the identity construction process affected the way Kurdish students perceived their own identity.