Tez No İndirme Tez Künye Durumu
492122
Oryantiring sporcularında problem çözme becerisi ve hedef bağlılığının incelenmesi / Reviewing problem solving skills and goal commitment among orienteering athletes
Yazar:EMRULLAH SALIM
Danışman: DOÇ. DR. GÜLSÜM BAŞTUĞ
Yer Bilgisi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Rekreasyon Ana Bilim Dalı
Konu:Spor = Sports
Dizin:Hedef bağlılığı = Goal commitment ; Oryantiring = Orienteering ; Problem çözme becerisi = Problem solving ability ; Sporcular = Sportsmen
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2018
84 s.
Bu çalışmanın amacı, oryantiring sporcularında problem çözme becerisi ve hedef bağlılığının incelenmesidir. Çalışmaya, 02-03 Mayıs 2017 tarihinde Konya'da düzenlenen Türkiye Üniversiteler arası Oryantiring Şampiyonasına katılan, 18–27 yaş arası 145 Oryantiring sporcusu gönüllü olarak katılmıştır. Oryantiring sporcularının problem çözme becerisini belirlemek için Heppner ve Peterson (1993) tarafından geliştirilen, Şahin, Şahin ve Heppner (1993) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Problem Çözme Envanteri" ile hedef bağlılığını belirlemek için Hollenbeck ile Williams Klein (1989) tarafından geliştirilen, Şenel ve Yıldız (2016) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Hedef Bağlılığı Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin analizinde, frekans analizi, Whitney-U testi ve Kruskal Wallis- H testi kullanılmıştır. Sonuç olarak, problem çözme becerisi ve alt boyutları (aceleci yaklaşım, düşünen yaklaşım, kaçıngan yaklaşım, değerlendirici yaklaşım, kendine güvenen yaklaşım, planlı yaklaşım) ile cinsiyet ve yaş arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Ortalama değerlere dayanarak, erkek sporcuların problem çözme becerilerinin kadın sporculardan daha iyi olduğu söylenebilir. Problem çözme becerisi alt boyutu olan aceleci yaklaşım ile spor yaşı arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Spor yaşı 7 yıl ve üzeri olan sporcular, spor yaşı 4-6 yıl olan sporculara göre problem çözme becerisinin aceleci yaklaşım alt boyutunu daha fazla kullanmaktadır. Hedef bağlılığı ile cinsiyet ve yaş değişkeni arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Ortalama değerlere dayanarak, kadın sporcuların hedef bağlılığının erkek sporculardan fazla olduğu, hedef bağlılığının yaşa bağlı arttığı söylenebilir. Hedef bağlılığı ile problem çözme becerisi düşünen yaklaşım ve aceleci yaklaşım alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Anahtar kelimeler: Oryantiring, hedef bağlılığı, problem çözme becerisi
ABSTRACT Reviewing problem solving skills and goal commitment among orienteering athletes The study focused on reviewing problem solving skills and goal commitment among orienteering athletes. 145 orienteering athletes who were aged between 18 and 27 and participated in Turkiye University Orienteering Championship held in Konya Province between the 2nd and the 3rd of May joined the study voluntarily. In order to explore problem solving skills of orienteering athletes, "Problem Solving Inventory" -developed by Heppner and Peterson (1993) and adapted by Şahin, Şahin and Heppner (1993) into Turkish Language- was used. In order to find goal commitment of orienteering athletes, "Goal Commitment Scale" -developed by Hollenbeck and Williams and adapted by Şenel and Yıldız (2016) into Turkish Language- was used. For the analyses of the data; frequency analysis, significance test of the difference between means Mann Whitney-U and Kruskal Wallis-H test were employed. As a result; no significant difference was found between problem solving skills and subdimensions (hasty approach, thinking approach, evasive approach, evaluative approach, self-confident approach and planned approach) and sex and age variables. Considering the mean scoores, it may be argued that problem solving skills of male athletes were better than female athletes. However, there was a significant difference between hasty approach and sportive age. Athletes whose sportive age was ≥7 years perceived themselves more unskilled than those whose sportive age was 4-6 years. No significant difference was found between goal commitment and sex and age variables. In light of mean scores, it may be suggested that female athletes demonstrated higher level of goal commitment than male athletes and goal commitment increased depending on age. On the other hand; it was identified that there was a negative correlation between goal commitment and thinking approach and hasty approach. Key words: Orienteering, goal commitment, problem solving skills