Tez No İndirme Tez Künye Durumu
377412
Scene creation and exploration in outdoor augmented reality / Açıkhava arttırılmış gerçeklik ortamlarında sahne yaratılması ve incelenmesi
Yazar:MUSTAFA TOLGA EREN
Danışman: DOÇ. DR. SELİM BALCISOY
Yer Bilgisi: Sabancı Üniversitesi / Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü / Bilgisayar Bilimleri ve Mühendisliği Ana Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control
Dizin:Bilgisayar grafikleri = Computer graphics
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2013
103 s.
Bu tez Artırılmış Gerçeklik (AG) ortamında sahne yaratılması ve incelenmesi konularını, özellikle açıkhava ortamında araştırma amacını güder. Bu amaçla AG sahneleri üç temel bileşende incelenip; a) Cihaz, b) Hedef Obje(ler), c) Görev, ve bu maddelerin kendi içlerindeki ilişkileri tartışılmıştır. Bu ilişkiler doğrultusunda kullanım senaryoları ve iş akışları tanımlanmıştır. Tezin literatüre ana katkısı, profesyonel çalışmalara odaklı olarak sağlanan açıkhava AG iş akışları ve bu iş akışlarının sahne bileşenleriye olan ilişkilerinin incelenmesinden kaynaklıdır. Diğer katkı noktaları ise şöyle sıralanabilir: i)Sahne bileşenlerinin içsel hatalarının tespit edilmesi ve incelenmesi. Bu inceleme doğrultusunda ortaya çıkan, sahnedeki hedefleri takip etmeye yarayan, geçişlere uygun şekilde hazırlanmış, melez bir izleme methodu. ii)Resim tabanlı, blokların birbirne bağlanması ile işleyen bir tekniğin modelleme amacıyla tanıtılması. Ayrıca, sahnelere eklenen bilgi notlarının, hacimsel ve zamansal olarak da incelenmesi ve uyarlanması. iii)Güncel X-Işını görsel-leştirme tekniklerinin deneysel bir metod ile karşılıklı incelenmesiyle çıkan sonuçlar ve bu sonuçlar doğrultusunda tasarlanan çok yüzeyli yeni bir görselleştirme tekniği. AG teknolojisi ve getirileri hızlı bir şekilde değişmekte olsa bile, sahne bileşenlerinin kendileriyle ve kullanıcıyla olan ilişkisinin incelenmesinden doğan pratik getirilerin değerli ve kalıcı olduğu kesindir. Bu tez içerisinde yer alan fikir ve çalışmaların şu çeşitli alanlara da uyarlanabileceğini düşünmekteyiz: Arkeoloji, mimari, kültürel miras, turizm, stratigrafi, inşaat ve şehircilik.
This thesis investigates Outdoor Augmented Reality (AR) especially for scene creation and exploration aspects. We decompose a scene into several components: a) Device, b) Target Object(s), c) Task, and discuss their interrelations. Based on those relations we outline use-cases and workflows. The main contribution of this thesis is providing AR oriented workflows for selected professional fields specifically for scene creation and exploration purposes, through case studies as well as analyzing the relations between AR scene components. Our contributions inlude, but not limited to: i) analysis of scene components and factoring inherintly available errors, to create a transitional hybrid tracking scheme for multiple targets, ii) a novel image-based approach that uses building block analogy for modelling and introduces volumetric and temporal labeling for annotations, iii) an evaluation of the state of the art X-Ray visualization methods as well as our proposed multi-view method. AR technology and capabilities tend to change rapidly, however we believe the relation between scene components and the practical advantages their analysis provide are valuable. Moreover, we have chosen case studies as diverse as possible in order to cover a wide range of professional field studies. We believe our research is extendible to a variety of field studies for disciplines including but not limited to: Archaeology, architecture, cultural heritage, tourism, stratigraphy, civil engineering, and urban maintenance.