Tez No İndirme Tez Künye Durumu
232007 Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. Yayınlanma izni olmayan tezlerin basılı kopyalarına Üniversite kütüphaneniz aracılığıyla (TÜBESS üzerinden) erişebilirsiniz.
5 yaş çocuklarının sosyal becerilerinin bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi / Multi-variable evaluation of 5 year olds? social skills
Yazar:SEMA ELİBOL GÜLTEKİN
Danışman: PROF. DR. ÇAĞLAYAN DİNÇER
Yer Bilgisi: Ankara Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / İlköğretim Ana Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2008
99 s.
Bu araştırma, ?Sosyal Beceri Derecelendirme Sistemi? (Social SkillsRating System) okul öncesi versiyonunun öğretmen formunun 5 yaş çocuklarıiçin geçerlilik ve güvenirlik çalışmalarını yapmak amacıyla gerçekleştirilmiştir.Ayrıca araştırmada, araştırmacı tarafından geliştirilen demografik bilgiformunda yer alan cinsiyet, anne öğrenim durumu, baba öğrenim durumu,okul öncesi eğitim alma süresi ve kardeş sayısı değişkenlerinin ölçek ve altölçeklerdeki puan ortalamalarını etkileyip etkilemediği de araştırılmıştır.İlişkisel tarama modelinde betimsel bir çalışma olan bu araştırmanınçalışma grubunu, Ankara ilindeki çeşitli anaokullarına devam eden 5 yaşgrubundaki toplam 341 çocuk oluşturmuştur.Araştırmanın geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları için yapılan analizlersonucunda, ?Sosyal Beceri Derecelendirme Sistemi? Türkçe formununülkemizde uygulanması için geçerli ve güvenilir bir değerlendirme aracıolduğu söylenebilir. Demografik bilgi formunda yer alan değişkenlerin ölçek vealt ölçek toplam puan ortalamaları üzerindeki etkisi, Mann-Whitney U veKruskall Wallis istatistiksel analizleri ile değerlendirilmiştir. Araştırmanınsonuçları şöyle özetlenebilir:Cinsiyet değişkenine bakıldığında; kız çocukların erkek çocuklara göreişbirliği, kendini ifade/atılganlık, özdenetim ve toplam sosyal beceri puanlarıdaha yüksek çıkarken, problem davranışlar toplam puanı ve dışsal davranışlarpuanı erkek çocuklarında daha yüksek çıkmış, içsel davranışlar alt ölçeğitoplam puanında ise iki grup arasında anlamlı bir farklılık görülmemiştir.Anne öğrenim durumu değişkenine bakıldığında; çocukların işbirliği vekendini ifade/atılganlık puanları annesi üniversite mezunu olanlarda üniversitemezunu olmayanlara göre daha yüksek çıkarken, özdenetim, toplam sosyalbeceri puanı, problem davranışlar toplam puanı, dışsal ve içsel davranışlarpuanlarında anlamlı bir farklılık görülmemiştir.Baba öğrenim durumuna bakıldığında; çocukların işbirliği ve kendiniifade/atılganlık, özdenetim, toplam sosyal beceri puanı ve içsel davranışlarpuanlarında, babası üniversite mezunu olanlarla üniversite mezunuolmayanlar arasında anlamlı bir farklılık görülmezken, dışsal davranışlar veproblem davranışlar toplam puanı açısından, babası üniversite mezunuolmayanlar daha yüksek puanlar almışlardır.Okul öncesi eğitim alma süresi değişkenine bakıldığında; işbirliği puanı,kendini ifade/atılganlık puanı, toplam sosyal beceri puanı 1 yıldan az okulöncesi eğitim alanlarda 1-2 yıl eğitim alanlara göre daha düşükken,özdenetim, toplam problem davranışlar, dışsal davranışlar puanlarındaanlamlı farklılık görülmemiştir. 2 yıldan fazla okul öncesi eğitim alanlar 1yıldan az okul öncesi eğitim alanlara göre kendini ifade/atılganlık, toplamsosyal beceri puanı açısından daha yüksek puanlar almışlardır. 1-2 yıl okulöncesi eğitim alanlar, 1 yıldan az eğitim alanlara göre ve 2 yıldan fazla eğitimalanlar 1 yıldan az eğitim alanlara göre içsel davranışlar puanı açısından dahadüşük puanlar elde etmişlerdir.Kardeş sayısı değişkenine bakıldığında; işbirliği, kendiniifade/atılganlık, özdenetim, sosyal beceri toplam puanı, problem davranışlartoplam puanı, içsel ve dışsal davranışlar puanları açısından tek çocukolanlarla kardeşi olanlar arasında anlamlı bir faklılık görülmemiştir.Anahtar Kelimeler: Sosyal Beceri Derecelendirme Sistemi, sosyalbeceri, sosyal yeterlilik, problem davranış, değerlendirme.
This study was conducted to certify the validity and reliability of the?Social Skills Rating System? preschool education version for the 5 year olds.The possible effects of variables like gender, parents? educationalbackground, preschool education duration and number of siblings in thedemographic information form on the scale and subscale score mean areexamined.The research design of this study is relational scanning model in whichthe study group is 341 children of 5 year olds from different preschools inAnkara. The validity and reliability studies of this research reveal that Turkishversion of the Social Skills Rating System is a reliable and valid evaluationtool for the Turkish context. The effect of variables in the demographicinformation form on the scale and subscale score means are analyzedthrough Mann-Whitney U and Kruskall Wallis statistical methods.The results of the study show that girls outscore boys in terms ofcooperation, self-expression/ confidence, self-control and social skills as awhole; on the other hand, boys in overall problem behaviors and extrinsicbehaviors. There was no significant difference between the intrinsic behaviorsof boys and girls in the overall score of the subscale.The information on educational background of the mothers shows thatchildren of university graduates are better in cooperation and self-expression/confidence than those who are not. In addition, no significance was seen inthese two groups between the scores on self-control, social skills, andproblem behaviors, as well as intrinsic and extrinsic behavioral patterns.The educational background of university graduate fathers and nongraduatesdo not differ in children behavior scores such as cooperation, selfexpression/confidence, self-control, social skills and intrinsic behaviors.Whereas, children of non-graduates scored higher in extrinsic behaviors andproblem behaviors in general than college graduate fathers.Scores on cooperation, self-expression/confidence, social behavior arelower in children who have been in the preschool education for less than ayear than those who stayed in the preschool for about one to two years time.There was no difference observed between scores of self-control, socialbehaviors and extrinsic behaviors. The intrinsic behavior scores of childrenwho stayed in preschool for 1-2 years were lower than those of 1 year longpreschoolers; the same applied for preschoolers of more than two years tothose for less than a year.The scores on cooperation, self-expression/confidence, self-control andsocial skills, problem behaviors, intrinsic and extrinsic behaviors did not differbetween single children and children with siblings.Keywords: Social Skills Rating System, social skills, social efficiency,problem behavior, evaluation